본 연구는 발달장애 학생을 대상으로 산림복지 프로그램의 효과를 규명하기 위한 도구를 개발하는 데 목적이있다. 본 효과분석 도구를 개발하기 위해 문항 개발, 타당도 검증, 신뢰도 검증을 실시하였으며, 기존 언어 능력을 평가하는 검사도구를 분석하여 실시 방법을 수립하였다. 국어기초어휘 내 숲과 관련된 어휘를 통해 어휘12문항 및 구문 이해 13문항을 개발하였고, 의사소통 태도 및 기술을 평가하는 척도를 바탕으로 의사소통 30 문항을 포함하여 총 55개의 문항을 개발하였다. 발달장애 학생을 대상으로 예비연구를 실시하여 검사의 실시방법 및 문항의 난이도를 확인한 결과를 바탕으로 하여 어휘 10문항, 구문 이해 10문항, 의사소통 10문항으로재구성하였다. 본 효과분석 도구의 타당도를 검증하기 위해 내용타당도를 실시하였으며, 내용타당도지수를 이용하여 평가하였다. 문항 내용타당도는 구문 이해, 의사소통 문항에서 모두 0.88 이상으로 적절하다고 판단되었으며, 전체 문항의 내용타당도지수는 0.95로 타당성이 있는 것으로 나타났다. 그림 내용타당도는 2문항을 제외하고 0.78점 이상으로 각 그림이 적절하다고 판단되었으며, 그림에 대한 전체 내용타당도는 0.90으로 타당성이 있다고 나타났다. 본 효과분석 도구의 신뢰도를 살펴본 결과, 내적일관성에서 어휘, 의사소통에서 좋은 수준의 내적일관성을 보였고, 구문 이해에서는 0.619로 수용할 수 있는 수준의 내적일관성을 보였다. 검사-재검사신뢰도 검사 결과, 1차 검사 결과와 2차 검사 결과의 상관계수가 어휘 0.967, 구문 이해 0.974, 의사소통0.956으로 모두 유의하게 높은 상관성을 가지는 것으로 나타났다. 본 연구는 발달장애 학생이 쉽게 검사에 참여할 수 있고, 산림복지 프로그램이 언어 능력에 미치는 효과를 분석할 수 있는 검사 문항을 제작하였다는 점에서 의의가 있다. 발달장애인의 표현언어 능력이 자기결정 및 삶의 질과 관련이 있는 만큼 본 효과분석 도구를 통해 발달장애 학생의 언어 특성 및 삶의 질 향상을 위해 양질의 산림복지 프로그램 지원을 위한 기초자료로 사용될 것을 기대한다.
This study aims to develop tools for assessing the effectiveness of a forest welfare program targeting students with developmental disabilities. To develop the effectiveness analysis tool, item development, validity verification, and reliability verification were conducted. An analysis of existing language proficiency assessment tools was also performed to establish the implementation method. A total of 55 items were developed, including 12 vocabulary items, 13 sentence comprehension items, and 30 communication items based on forest-related vocabulary and scales for assessing communication attitudes and skills. A pilot study with students with developmental disabilities was conducted to confirm the implementation method and item difficulty. Based on the results, the tool was reconstructed with 10 vocabulary items, 10 sentence comprehension items, and 10 communication items. Content validity was assessed using the content validity index, and it was appropriate to be 0.88 or higher in sentence comprehension and communication items and the overall content validity index for all items was 0.95, indicating validity. The content validity of each picture was judged to be appropriate with 0.78 or more except for two items, and the overall content validity of the picture was 0.90, which was found to be valid. The internal consistency of the tool was examined, presenting acceptable consistency for vocabulary, communication, and sentence comprehension (0.619).
Test-retest reliability results showed significant and high correlations between the first and second test results for vocabulary (0.967), sentence comprehension (0.974), and communication (0.956). This study is meaningful in that it created test items for easy participation of students with developmental disabilities in assessments, providing a foundation for analyzing the effects of a forest welfare program on language abilities. Given the association between expressive language skills in individuals with developmental disabilities and self-determination and quality of life, it is anticipated that this effectiveness analysis tool will serve as foundational data for quality forest welfare program support to enhance language characteristics and improve the quality of life for students with developmental disabilities.