길장(吉藏, 549~623)의 3중이제설은 용수의 부정논법과 달리, 불일(不一)보다는 불이(不二)와 상즉을 강조하는 긍정 논법이며, 외형적으로 상위 단계로 무한히 상승 가능한 헤겔 변증법의 형태를 띠고 있다. 이 구도에서 보면, 길장이 후에 추가한 4중이제의 진제인 언망여절(言忘慮絶)은 중층 구조의 최종 단계인 즉자․대자로서, 전체적으로는 닫힌 변증법의 형식을 보여준다. 그러나 내용상 4중이제는 특정 단계의 진제에 집착하는 극단을 경계하고 파사(破邪)하려는 무득정관(無得正觀)의 정신을 갖기에 동일자의 운동에 기반한 즉자․대자와는 달리 방편적으로 해석될 수 있다. 특히, “언설(사구)의 끝을 논함으로써 이치의 끝을 밝히려 한다.”라는 길장의 말에서 알 수 있듯이, ‘언어에 집착하는 한 이러한 상승은 계속될 수 있기에 언어가 끝난 불가설(不可說)의 영역이야말로 모든 진리와 가르침을 포섭할 수 있는 바탕’이라는 균열점(Riss)을 제시한 것으로 보인다. 이것은 가르침과 이치의 불일불이성을 전제로, 3중·4중이제의 가르침의 끝과 이치의 끝(언망여절) 간의 불일불이로서 부정과 긍정, 문제(이치)와 해(가르침)가 교화 대상의 조건과 맥락, 관점에 따라 연계적으로 상즉(相卽) 하는 방식이다. 이 점에서 보면, 용수의 취지와 크게 다르지 않은 내포를 지니게 된다. 결과적으로, 닫힌 변증법의 외형에도 불구하고 내용상으로 열린 변증법적 함의를 가진 것으로 해석될 수 있다.
The triple two truths theory of Jizang (吉藏, 549~623), unlike the negative logic of Nāgārjuna, is a positive logic that emphasizes ‘not-two (不二)’ and ‘mutual-identity (相卽)’ over ‘not-one (不一)’, and possesses the appearance of Hegelian dialectics, as it allows for an infinite ascension to higher levels in its form. From this perspective, “Forgetting Words and Cutting off Thoughts (言忘慮絶),” the ultimate truth of the fourfold two truths, later added by Jizang, can be seen as the final stage of the dual-layered structure, namely ‘in and for itself (an und für sich)’. Overall, this demonstrates the form of a closed dialectic.
However, as long as the fourfold two truths retain the spirit of the correct observation of nonapprehension, which guards against any extremes by refuting falsehood attached to the truth of a particular stage in content, it can be considered a provisional measure, unlike the ‘in and for itself’ grounded in the movement of the identity. Particularly, as reflected in Jizang’s statement, “By discussing the end of the words (tetralemma), we aim to elucidate the end of the principle,” it appears to be presented as a a rupture point (Riss), suggesting the realm of the inexpressible, where language ends, as such ascension can continue as long as one is attached to language, is the foundation capable of encompassing all truths and teachings. By assuming the non-duality of the teachings and the principle, Jizang’s approach operates on the ‘neither identity nor difference’ between the end of the teachings of the threefold/fourfold truths and the end of principles (Forgetting Words and Cutting off Thoughts) in the fourfold truth. Thereby, this approach mutually integrates negations with affirmations, and problems (principles) with solutions (teachings) in a correlative manner, depending on the conditions, context and viewpoints of the teaching targets. Hence, it carries implications not significantly different from Nāgārjuna's intention. Therefore, despite the form of a closed dialectic, it can be assessed as embodying the implications of an open dialectic in content.