‘당근’은 당근마켓이 운영하는 중고 거래부터 동네 정보까지 이웃과 함께할 수 있는 우리 동네 중고 직거래 플랫폼이다. 본 연구는 후발주자임에도 불구하고 국내 이용자 수 1위를 차지한 당근의 사례를 중심으로 스타트업의 성공 요인을 도출하고자 한다. ‘ESG’ 가치 구현에 대한 소비자들의 사회적 관심과 이에 따른 MZ세대의 소비성향 변화는중고 거래산업의 성장을 견인했다. 특히 COVID-19를 겪으며 경기불황이 이어지면서 ‘중고거래’는 경제적이고, 긍정적인 소비트렌드로 자리매김하게 되었다. 2015년 창업한 당근마켓은 기존의중고 거래 플랫폼인 중고나라(2003년 서비스 시작)와 번개장터(2010년 서비스 시작)와는 차별화된 전략을 바탕으로 2019년 이후 가장 많은 이용자를 확보한중고 거래 플랫폼으로 성장하였다. 또한, 당근마켓은 이러한 성장과 더불어 2021년 중소벤처기업부가 발표한 신규 ‘유니콘’ 기업으로 선정되었고, 2023년에는 첫 흑자전환에 성공하여 자신의 비즈니스 모델의 가치를 증명했다. 본 연구는 당근마켓을 기존 중고 거래 플랫폼 기업과 비교함으로써, 스타트업이 기존 선도기업을 추월하는 과정을 자세히 살펴볼 것이다. 특히, 스타트업의 성공 요인을 좀 더 면밀히 분석할 수 있는 ERIS 모델을 적용하여 중고 거래 플랫폼 기업 간 창업가 요인, 자원 요인, 산업환경 요인, 전략 요인에서의 차이점을 도출하고, 이를 바탕으로 당근마켓의 성공을 설명할 것이다. 분석 결과, 당근마켓의 성공에는 ‘하이퍼 로컬’ 기업을 지향하는 창업자의 뚜렷한 기업가 정신과 이에 기반한 서비스의 지역적 세분화라는 타 플랫폼과 차별화된 전략이 있었다. 이러한 기업가 정신과 전략을 통해 당근마켓은 단순한 중고 거래 플랫폼에서 접근성이 중시되는 동네 중심의 홍보, 거래, 모임 등 지역 문화를 형성하는 지역 생활 커뮤니티로서 경쟁우위를 확보하고자 노력하고 있다.
"Carrot" is a local secondhand trading platform operated by Carrot Market where you can share everything from secondhand transactions to neighborhood informationwith your neighbors. This study seeks to derive success factors for startups, focusing on the case of CarrotMarket, which ranked first in terms of users in Korea as a latecomer. Consumers" social interest in implementing "ESG" values and the resulting change in consumption propensity of theMZ generation drove the growth of the used trading platform industry. In particular, as the economic recession continues due to COVID-19, "secondhand trading" has become an economical and positive consumption trend. Carrot Market, founded in 2015, is a secondhand trading platform that has secured the most significant number of users since 2019 based on a differentiated strategy fromexisting secondhand trading platforms, Joonggonara (launched in service in 2003) and BunjangMarketplace (launched in 2010). It has grown. In addition, along with this growth, Carrot Market was selected as a new"unicorn" company announced by theMinistry of SMEs and Startups in 2021 and succeeded in turning a profit for the first time in 2023, proving the value of its businessmodel. This successwas due to the founder"s clear entrepreneurial spirit, which aims to be a "hyperlocal" company, and a strategy differentiated from other platforms by regional segmentation of services based on this. Through this entrepreneurial spirit and strategy, CarrotMarket strives to secure competitive advantage as a local lifestyle community that forms a local culture through neighborhood-oriented promotion, trading, and gatherings emphasizing accessibility in a simple, used trading platform. This study will examine how startups overtake existing leading companies by comparing Carrot Market with existing secondhand trading platform companies. In particular, by applying the ERIS model, which can more closely analyze the success factors of startups, we derive the differences between secondhand trading platform startups in terms of entrepreneur factors, resource factors, industrial environment factors, and strategic factors. Finally, we suggest that entrepreneur factors and strategic factors are key success factors of the CarrotMarket in the secondhand trading industry.