메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이선경 (서울대학교 교육종합연구원) 이혜경 (서울대학교) 신명경 (경인교육대학교) 권경필 (경인교육대학교)
저널정보
한국생물교육학회 생물교육 생물교육 제52권 제2호
발행연도
2024.6
수록면
204 - 217 (14page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This paper aims to rethinking the concept of scientific observation in school education through the perspective of Merleau-Ponty's embodied perception and to propose corresponding pedagogical implications. Drawing on science curricula and educational literature, observation is recognized as a fundamental aspect of the inquiry process, contributing significantly to the establishment of objective knowledge. Observation-based activities involve direct sensory engagement, spanning both macroscopic and microscopic observations facilitated by experimental tools. Traditionally, scientific observation has been understood within a framework of analyzing and synthesizing sensory perceptions, rooted in the observer-observed dichotomy of modern epistemology. In contrast, Merleau-Ponty's view presents sensory perception as an orientation to the world, emphasizing interaction and bodily reflection between observer and object within a holistic and integrated process. This paper discusses the implications of Merleau-Ponty's perspective for observation, highlighting its emphasis on embodied perception as a holistic sensation and its influence on the formation of bodily attitudes through circular causality. Additionally, this paper proposes pedagogical approaches grounded in this world-oriented perspective to enrich students' engagement with scientific inquiry.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0