연구배경 : 본 연구는 대중, 학계, 산업에서 영상디자인 관련 용어와 개념이 상이하고 혼재되어 사용되는 원인이 명확한 정의의 부재에 있음을 배경으로 한다. 국내와 서구의 ‘영상디자인’ 용어의 기원을 조사하고, 시간에 따른 개념 변화와 그에 따른 활동 내용을 분석한다. 이를 바탕으로 영상디자인의 현대적 의미를 파악하고, 명확한 개념을 정립하는 것을 목표로 하며, 분야 발전에 따라 파생된 용어들의 관계를 분석하는 데 중점을 둔다. 연구방법 : ‘영상디자인’이라는 합성어의 사전적 의미를 분석하고, 현재 교육기관에서 사용되는 영문 표기법과 국내 영상디자인 연구 동향을 파악하여 이 분야에 대한 인식과 관점을 분석한다. 또한, 국내와 서구의 영상디자인 관련 문헌을 토대로 1960년대 초기 개념어 출현 시기부터 2020년대까지의 용어와 개념의 시대적 변천 과정을 정리한다. 연구결과 : 영상디자인은 다학제적 융합 성격을 지니며, 이론, 학문, 매체, 산업, 기술적 관점에서 다양한 용어와 개념으로 정의될 수 있다. 이 개념은 1960~70년대 서양에서 정립되었으며, 주로 그래픽디자인, 영화 예술, 애니메이션 기술에 대한 이해를 바탕으로 영화와 TV 프로덕션 분야에서 정의되었다. 1980~90년대에는 컴퓨터 그래픽 기술의 발전과 함께 매체 및 산업적 관점에서 효과적인 정보 전달을 위한 예술로 자리 잡았고, 시공간과 움직임 등 이론 및 학문적 특성에 대한 연구가 진행되었다. 2000년대 이후, 영상디자인은 멀티미디어 시대를 넘어 2020년대에 이르러 소셜 미디어와 스마트 미디어 등 새로운 플랫폼을 기반으로 실감형 콘텐츠를 창조하며, 대중과의 새로운 커뮤니케이션 방식으로 정의되고 있다. 결론 : ‘영상디자인’이라는 용어와 개념은 1962년 북미에서 처음 등장하여, ‘필름 앤 티비 그래픽스’, ‘모바일 그래픽스’ 등 다양한 명칭으로 사용되다 1980년대에 이르러 ‘모션그래픽스’로 자리 잡았다. 국내에서는 1980년대부터 주로 교육 분야에서 사용되었으며, 주요 용어로서 ‘영상디자인’이 포괄적으로 활용되고 있다. 국내와 서구의 영상 산업 및 학문 분야에서는 ‘영상디자인’이 다양한 매체를 다루는 통합적 분야로 인식되며, 시각적 커뮤니케이션과 디지털 매체 활용에 중점을 둔다. 영상디자인의 발전에 따라 파생된 관련 용어들은 그래픽 디자인, 영화, 애니메이션 등과 같은 포괄적 범주에서 비롯되었으며, 미디어 인터랙션 디자인, 모션 미디어 디자인 등 매체 특성에 따른 세부적 범주도 포함된다. 이러한 용어들은 새로운 매체와 기술의 발전에 따라 지속적으로 변화하며, 이는 영상디자인의 확장성과 융합성을 보여준다.
Background : This study addresses the inconsistent and mixed use of terms and concepts related to ‘Film and Media Design’ in the public, academic, and industrial sectors, attributing it to the lack of a clear definition. The study explores the origins of the term ‘Film and Media Design’ for both South Korea and the West, examines its conceptual changes over time, and analyzes the activities associated with those changes. The aim is to clarify the modern meaning of motion design and to establish a clear definition while focusing on the relationships between related terms. Methods : This study analyzes the lexical meaning of ‘Film and Media Design’ and investigates the English notation currently used in educational institutions. The study also examines trends in domestic ‘Film and Media Design’ research and reviews literature from the 1960s to the 2020s, both in South Korea and the West, to trace the historical progression of terms and concepts. Results : ‘Film and Media Design’ is a multidisciplinary, integrative field that can be defined through various terms and concepts across theoretical, academic, media, industrial, and technological perspectives. Initially established in the 1960s and 1970s in the West, ‘Film and Media Design’ was defined within the context of film and TV production. By the 1980s and 1990s, with advances in computer graphics, ‘Film and Media Design’ evolved into an art form focused on effective information delivery, particularly in media and industry. Since the 2000s, ‘Film and Media Design’ has further developed with the rise of social media and immersive content, creating new ways to communicate with the public. Conclusions : The term ‘Film and Media Design’ first appeared in North America in 1962, evolving through various names like ‘Film and TV Graphics’ and ‘Mobile Graphics’ before solidifying as ‘Motion Graphics’ in the 1980s. In South Korea, the term was first identified in the 1980s and primarily used in education, where ‘Film and Media Design’ became the dominant term. In both domestic and international contexts, ‘Film and Media Design’ is recognized as an integrated discipline handling various media, with an emphasis on visual communication and digital media. Terms derived from the development of ‘Film and Media Design’ include general categories like graphic design, film, and animation, as well as more specific categories such as media interaction design and motion media design. These terms continue to evolve with advancements in media and technology, reflecting the expanding and integrative nature of ‘Film and Media Design’.