본 연구는 최근 수 년간 꾸준하게 증가하고 있는 성인 ADHD 및 주의력 집중문제와 관련하여 한국의 대학상담센터에서 대학생의 ADHD 관련 증상 및 어려움에 대한 지원체계 마련 및 개입 가능성 확장에 활용될 수 있는 기초 자료를 제공하기 위해 수행되었다. 이를 위해, 국내의 서울·경기권 주요 대학과 거점국립대의 대학상담센터 26곳과 미국의 심리학회 인증 대학상담센터 146곳의 대학상담센터에서 제공하는 ADHD 및 주의력 집중 문제에 대한 개입에 초점을 둔 개인상담, 집단상담, 심리교육, 아웃리치, 심리검사 등 다양한 프로그램의 운영 현황 및 실태를 분석한 결과를 요약·정리하고 대표 사례를 검토하였다. 구체적으로, 미국 및 한국의 대학상담센터에서 제공하는 ADHD 및 주의력 집중 문제 관련 개입을 ADHD 및 주의력 문제 관련 정보제시, ADHD의 진단 및 평가, ADHD 및 주의력 집중 문제 관련 증상 및 문제에 대한 개입의 세 가지 영역으로 나누어 범주화하였으며 각 영역의 대표적인 사례를 제시하였다. 결과를 토대로 대학생의 ADHD 및 주의력 집중 문제 관련 증상 및 어려움에 대한 개입을 위한 보다 효과적인 지원체계를 마련하기 위한 방안을 논의하였다.
The purpose of this study was to provide initial data that can be used for the development and enhancement of support systems and interventions targeting ADHD-related symptoms and challenges among college students at university counseling centers in Korea, in relation to the steady increase in adult ADHD and attention difficulties recently. To this end, we summarized and organized the results of analyzing the operational practices and actual conditions of various ADHD intervention programs-including individual and group counseling, psychoeducation, outreach initiatives, and psychological assessments-across 26 major university counseling centers in South Korea, as well as 146 APA-accredited university counseling centers in the United States. Specifically, ADHD-related interventions were categorized into three core areas: informational services, diagnostic assessments, and symptom-focused interventions. Representative cases from each category were analyzed to highlight effective practices. Based on these findings, we propose recommendations for enhancing support systems and delivering more effective interventions for college students experiencing ADHD-related difficulties.