본 연구는 성인학습자를 대상으로 평생교육에 대한 인식, 대학평생교육 참여 실태를 실증적으로 분석하는데 목적을 두었다. 본 연구의 목적을 달성하기 G광역시 소재 G대학 평생교육 프로그램에 참여하고 있는 성인학습자 286명을 연구대상으로 선정하여 설문 조사를 실천하여 다음과 같은 연구의 결과를 추론하였다. 첫째, 평생학습 및 교육에 대해 성인학습자들은 어느 정도는 알고 있으며 교육비용과 강사의 질, 프로그램 구성 측면에서 대학교 내 평생교육원을 가장 신뢰하는 교육기관으로 인식하였다. 평생교육 참여를 통해 성인학습자들은 삶의 질 향상, 직업능력 향상, 소득 향상을 기대하고 있지만 시간 및 경제적 여유의 부족, 다양성이 부족한 교육 프로그램, 효과적인 홍보 부족 등이 지역 평생교육 활성화 방해 요인으로 인식되었다. 둘째, 성인학습자들은 대학평생교육에 참여한 적은 있지만 최근 3년 간 참여한 비율은 낮은 것으로 나타났고, 대학평생교육 참여를 통해 교육내용의 전문성, 교육시간 및 학사운영의 편리성, 교강사 수준은 만족하는 편이었지만 거리 또는 교통 편리의 접근성, 교육비용 등은 상대적으로 낮은 만족도를 보였다. 향후 대학평생교육에 다시 참여할 의향은 매우 높았고 50대와 40대의 긍정 비율이 상대적으로 높게 나타났다. 그리고 성인학습자들은 직업, 진로 및 경력계발을 위해 대학평생교육에 다시 참여를 원하고 있었지만 시간 부족, 교육프로그램 부족, 교육비 부담 등은 방해요인으로 인식되었다. 지역대학은 평생교육기관으로 중요한 역할을 할 수 있고 지역사회와 대학은 생존을 위해 서로 협력해야 함을 알 수 있다. 따라서 지역사회와 대학은 지역사회의 성인학습자들의 일과 삶의 균형을 위해 다양한 교육 프로그램을 개발하여 지속적으로 제공하는 방안을 검정해야 할 것이다.
The purpose of this study is to empirically analyze the perception of lifelong education and the actual state of participation in university lifelong education for adult learners. In order to achieve the purpose of this study, 286 adult learners who participated in the lifelong education program of G university in G metropolitan city were selected as research subjects and a questionnaire survey was conducted to draw the following results. First, adult learners are aware of lifelong learning and education to some extent, and recognized lifelong education centers in universities as the most reliable educational institutions in terms of education costs, quality of instructors, and program composition. Adult learners expect to improve their quality of life, vocational ability, and income through participation in lifelong education, but lack of time and economic allowance, lack of diversity education programs, and lack of effective publicity were recognized as obstacles to revitalization of lifelong education in the region. Second, adult learners have participated in university lifelong education, but the rate of participation in the last three years was low. Through participation in university lifelong education, they were satisfied with the professionalism of education contents, the convenience of education time and academic administration, and the level of instructors, but they were relatively satisfied with the accessibility of distance or transportation convenience and education costs. The intention to participate in university lifelong education in the future was very high, and the positive ratio of 50s and 40s was relatively high., In addition, adult learners wanted to participate in college lifelong education again for career, career, and career development, but lack of time, lack of educational programs, and burden of educational expenses were perceived as obstacles. Local universities can play an important role as lifelong education institutions, and communities and universities must cooperate with each other to survive. Therefore, local communities and universities should consider ways to develop and continuously provide various educational programs for the work-life balance of adult learners in the community.