본고는 현대영화에서 신체가 갖는 의미에 대해 탐구한다. 특히 신체와 시간의 관계를 구체적으로 밝히는 데 목적이 있다. 들뢰즈에게 신체는 동일성을 유지한 채 고정불변하는 물질이 아니라 시간 속에서 생성, 발전, 소멸하는, 비재현적 형상이다. 비재현적 신체는 사유의 바깥에 위치하며 아직 사유되지 않은 것, 즉 비사유로 존재하며 사유를 강제한다. 이는 신체에 대한 철학적 전복을 암시하는 사유라 할 수 있는데, 영화는 바로 이러한 신체를 가장 잘 표현하고 있다. 이에 들뢰즈는 영화 속 신체를 세가지로 분류한다. 신체의 태도, 신체의 자세(제의적 신체), 게스투스가 그것이다. 물론 이 세 가지 신체는 엄격히 구분되는 것이 아니라 각각 그 경계를 넘어선다. 그럼에도 불구하고 이 각각의 신체는 들뢰즈의 시간론으로 설명된다. 들뢰즈는 『차이와 반복』에서 그의 핵심적인 시간론, 즉 시간의 세 가지 수동적 종합에 대해 상론하고 있다. 습관의 종합인 첫 번째 시간의 종합과 기억의 종합인 두 번째 시간의 종합, 그리고 텅빈 시간의 형식인 세 번째 시간의 종합이 그것이다. 들뢰즈는 여기서 시간의 첫 번째 종합을 철학사에서 나타나는 시간에 대한 여러 관점 중 고전적인 시간론을 대변하는 것으로 기술한다. 그리고 나머지 두 가지 시간의 종합의 토대로 간주한다. 들뢰즈는 먼저 신체의 태도를 시간의 세 번째 종합과 연결시켜 설명한다. 신체의 태도는 일상적 신체를 말하며, 이는 시간의 계열을 통해 설명된다. 계열적 시간은 나아가 영원회귀의 시간을 표현하는 것이며, 이는 특히 이전과 이후를 내포하는 생성과 소멸의 시간을 나타내는 것으로 간주된다. 둘째, 들뢰즈는 제의적 신체를 설명하기 위해 시간의 질서를 의미하는 시간의 두 번째 종합을 적용한다. 제의적 신체는 결정체적 신체를 말하며, 이는 결정체-이미지의 두 가지 양상, 즉 현재의 첨점들과 과거의 시트들을 나타내는 것이다. 이는 다시 말해 순수 과거(잠재태)와 현재(현실태)의 동시적 공존을 표현하는 스펙터클이나 그로테스크한 카니발적 신체를 말한다. 셋째, 게스투스는 사회적 관계를 나타내는 연기 및 신체 자체의 연극화를 의미한다. 이때 게스투스는 태도 및 제의적 신체로부터의 이행에 의해 발생할 수도 있다. 그런 점에서 게스투스는 시간의 세 가지 종합을 모두 함축하고 있는 것으로 간주된다. 따라서 게스투스는 차이의 생성, 타자되기, 새로운 신체의 탄생, 거짓의 역량과 관련하여 종합적으로 설명된다. 이처럼 영화의 신체와 시간의 관계를 명확히 밝힐 때 영화 속에서 신체가 의미하는 바를 좀 더 잘 이해할 수 있을 것이다.
This paper explores the significance of the body in contemporary cinema, with a particular focus on clarifying the relationship between the body and time. For Deleuze, the body is not a static entity maintaining identity, but rather a non-representational figure that is generated, evolves, and perishes within time. The non-representational body exists outside of thought and remains unthought— what Deleuze calls the “non-thought”—and it forces thought to emerge. This suggests a philosophical subversion regarding the body, one that cinema uniquely expresses. In this context, Deleuze classifies the body in cinema into three categories: the body’s attitude, the body’s posture (ritual body), and Gestus. These three types of bodies, however, are not strictly delineated but transcend their limits. Nevertheless, each of these bodies can be explained through Deleuze’s theory of time. In ‘Difference and Repetition’, Deleuze outlines his fundamental theory of time, particularly the three passive syntheses of time. These include the first synthesis of time as habit, the second synthesis as memory, and the third as the form of empty time. Deleuze describes the first synthesis as representing the classical conception of time, prevalent in the history of philosophy, and regards it as the foundation for the latter two syntheses. Deleuze first connects the body’s attitude to the third synthesis of time, explaining it as the everyday body, which is understood through the series of time. The serial time expresses the eternal return, which, in turn, represents the time of becoming and perishing that contains both before and after. Secondly, Deleuze applies the second synthesis of time, which refers to the order of time, to explain the ritual body. This body presents the crystalline body, which reflects the two aspects of the crystal-image: the peaks of the present and the sheets of the past. In other words, it embodies the coexistence of the pure past (virtual) and the present (actual), expressed through the spectacle or grotesque carnivalesque body. Thirdly, Gestus refers to the theatricalization of the body and acting, symbolizing social relations. Gestus may arise through the transition from the body’s attitude and the ritual body. In this sense, Gestus encompasses all three syntheses of time. As such, Gestus is comprehensively explained in relation to the production of difference, becoming- other, the birth of a new body, and the power of the false. By clarifying the relationship between the body and time in cinema, we can better understand the significance of the body within cinematic works.