메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이봉규 (와세다대)
저널정보
한국사연구회 한국사연구 韓國史硏究 제207집
발행연도
2024.12
수록면
541 - 582 (42page)
DOI
10.31791/JKH.2024.12.207.541

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This article analyzes the characteristics of the educational research and human development approach of Chung Bom Mo, a prominent Korean educational scholar in 1960s South Korea. After studying in the United States, he pursued the scientificization of education at the Central Education Research Institute and the Institute of Educational Psychology at Seoul National University after the Korean War. With the advent of Park Chung-hee’s military coup, he explored the social function of education in conjunction with economic growth and modernization. In particular, he sought to develop and expand the theory of development education based on the human development approach by referring to and adopting US modernization theory. He also conducted the Achievement Motive Development Project to track modern and developmental changes in human attitudes, values, and personality. His development-oriented research and ideas on education represented a group of social scientists at that time who pursued a modernization approach based on the rejection of traditional values by referring to overseas social science knowledge.

목차

1. 들어가며
2. ‘교육의 과학화’ 주도 속에 교육의 사회적 역할 주목한 전후 교육계
3. 정범모의 발전교육론 성립과 발전적 인간 내면의 탐색
4. 1960년대 중후반 성취동기론과 발전적 인간 내면 만들기
5. 나가며
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092138012