메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김자경 (경북대학교)
저널정보
언어과학회 언어과학연구 언어과학연구 제111집
발행연도
2024.12
수록면
369 - 387 (19page)
DOI
10.21296/jls.2024.12.111.369

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study analyzes the syntactic complexity that Korean English learners experience in processing unaccusative verbs, focusing on subject animacy and verb alternation as sources of difficulty. The study examines how mismatches in animacy and thematic roles, as well as distinctions between alternating and non-alternating unaccusative verbs, affect learners’ sentence processing. 71 undergraduate students from Daegu participated in a self-paced reading experiment. They were divided into two groups based on TOEIC scores (above and below 850). The results showed that sentences with animate subjects and alternating unaccusative verbs caused higher reading times and increased confusion. High-proficiency learners were more sensitive to syntactic complexity, while lower- proficiency learners showed less response to subject animacy differences. This study highlights specific cognitive challenges faced by Korean learners and proposes implications for improving grammatical instruction.

목차

1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 결론 및 제언
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092350705