본 논문은 조선시대 과거에 고시된 여러 문체 가운데 잠(箴)⋅명(銘)⋅송(頌)으로 출제된 시제를 조사 및 개괄하고, 이 가운데 경문(經文)에서 유래된 시제를 중심으로 분석해 보고자 하였다. 그 결과 약 220여개의 시제들을 추릴 수 있었고, 이 가운데 경문 관련 시제들은 약 80여개로 추산되었다. 사서(四書)에서는 몇 개의 특정 구절에서 집중적인 출제가 이루어졌으며, 오경(五經)에서는 보다 넓은 범주의 문장에서 고르게 출제되었음을 볼 수 있다.
또한 잠⋅명⋅송과 시⋅부를 위주로 하여, 각 문체에서 출제된 경문 관련 시제들의 일면을 살펴본 결과, 대부분의 문체에서 성군의 덕정과 현신들의 충성을 담은 구절은 모두 어느 정도 높은 비율로 출제되었다. 경문의 다양한 구절 가운데서도, 과거의 시제로 쓸 만한 교훈적 내용이 담긴 편장들은 문체를 막론하고 공통적으로 자주 인용되었다는 점을 확인할 수 있었다.
다만, 가장 많이 출제된 단일 구절에서는 어느 정도의 차이점이 발견되었다. 의(疑)⋅의(義) 과목이 주로 철학적인 내용이나 특정 인물의 고사에 집중했다면, 시(詩)⋅부(賦)에서는 술, 음악, 흥취 등 문학 작품에 좋은 재료가 될 만한 소재가 들어있는 편명이 높은 비율로 출제되었다. 잠⋅명⋅송은 두 가지 성격을 모두 겸하였으며, 훈계 및 권면 등의 어조가 강한 구절들이 주로 출제되었다. 즉, 경문의 논리적 설명(의⋅의), 응시자들의 문장력(시⋅부), 군신 및 자신들을 향한 권계(잠⋅명⋅송) 등 문체가 고시된 목적에 보다 충실하고 적합한 시제들이 자주 출제되었던 것이다.
This paper investigated and outlined the examination question presented in Jam (箴), Myeong (銘), and Song (頌) among the various styles announced in the Joseon Dynasty, and analyzed them centering on the tenses derived from Gyeongmun(經文, scripture of Chinese classics) As a result, about 220 questions could be selected, and among them, about 80 tenses originated from Gyeongmun were estimated. In the Four books, intensive questions were made in several specific passages, and in the Five classics, it can be seen that the questions were evenly presented in a wider category of sentences.
In addition, as a result of examining one aspect of the Gyeongmun-related tenses from each style, focusing on Jam, Myung, Song, and Poetry for the examination(科詩), Ode for the examination(科賦) similarities and differences were found in the proportion of specific texts, the compilation and single phrase in which the questions were concentrated.
As a result, in most styles, phrases containing the definition of a good monarch and the loyalty of the wise servants were all presented at a certain high rate. Among the various passages in the scriptures, it was confirmed that the chapters containing instructive content that could be used in the past tense were frequently cited regardless of style.
However, in the single most frequently asked phrase, Saseo-ui(四書疑) and Ogyung-ui(五經義) subjects mainly focused on philosophical content or examinations of specific characters, while poems and ode had a high percentage of convenience books containing materials that would be good for literary works such as alcohol, music, and entertainment. Jam, Myeong, and Song combined both personalities, and phrases with strong tones such as admonition and recommendation were mainly presented.
In other words, tenses that were more faithful and suitable for the purpose of which the style was announced, such as the logical explanation(疑⋅義), the sentences(詩⋅賦) of the candidates, and the discipline preach (jam, myung, and song) toward them, were frequently presented.