메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김성희 (부경대학교) 안혜성 (부경대학교) 조윤경 (국립부경대학교)
저널정보
팬코리아영어교육학회 영어교육연구 영어교육연구 제36권 제3호
발행연도
2024.9
수록면
51 - 73 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigates post-COVID-19 trends in English education research through keyword network analysis and topic modeling. It analyzes 543 domestic articles from the Korean Citation Index (KCI) and 402 international articles from SPRINGER, published between 2020 and 2024. The research uses tools like NetMiner 4.4.8 for network analysis and Biblio Data Collector for data collection. Word cloud and keyword frequency analyses identify central themes and methodologies. Findings reveal that domestic research focuses on program development, textbook creation, and learner perceptions, while international studies emphasize higher education, technology integration, and policy development. Both domains highlight the importance of digital literacy and online learning. Network analysis identifies core topics and their interrelationships, with centrality measures indicating ‘method’, ‘development’ and ‘practice’ as pivotal. Domestic studies frequently feature ‘program’ and ‘textbook’, while international research often includes ‘university’ and ‘technology’. The study underscores the need for digital literacy education and innovative technologies, providing insights into the evolving landscape of English education research. Additionally, increased frequency of keywords like ‘AI’ and ‘curriculum’indicates growing interest in integrating artificial intelligence and revising curricula to meet new challenges. This comprehensive analysis offers a foundation for enhancing English education practices globally.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0