전 세계적으로 항만에 기인한 대기오염 문제에 대한 경각심이 높아지면서 국제기구, 선진국 등을 중심으로 오염 정도를 모니터 링하고 배출량을 감소시키기 위한 다양한 친환경 정책이 수립되고 있다, 국내에서는 2020년 관련 법 제정을 통해 5대 항만을 대상 으로 항만 오염물질 배출원을 체계적으로 관리하고 있다. 본 연구는 인천항에서 발생하는 대기오염물질 배출량을 산정하고, 배출 규제해역, VSR(Vehicle Speed Reduction), AMP(Alternative Maritime Power)와 같은 주요 친환경 정책의 효과를 분석하고자 한다. 2023년 기준으로 모든 선박, 하역기계, 차량의 활동자료를 수집하였으며, EEA(European Environment Agency), EPA(Environmental Protection Agency)와 같은 공신력 있는 기관의 방법론을 적용하였다. 대기오염물질은 국가 가이드라인에 따라 CO, NOx, SOx, TSP, PM10, PM2.5, VOC, NH3의 8개 유형으로 규정하였다. 분석 결과, 인천항의 총 대기오염물질 배출량은 약 6,362톤으로 산정되 었으며, 이 중 선박이 60% 이상의 비중을 차지하였다. 오염물질별로 보면 NOx가 4,597.4톤으로 가장 많이 발생되었으며, CO(862.4 톤), TSP(314.6톤)의 순으로 나타났다. 항만 중에서는 신항에서의 대기오염물질 배출량이 가장 많았으며, 남항, 내항, 북항의 순으 로 분석되었다. 본 연구의 결과는 인천항의 대기오염 정도를 파악하고 모니터링할 수 있는 기초자료를 제공하며, 환경 관리 및 정 책 개발을 위한 중요한 근거로 활용될 수 있다. 향후 지속가능한 관리를 위해서는 신뢰성있는 자료의 확보가 반드시 필요하며, 자 료수집, 분석, 표출 등의 기능들이 연계된 플랫폼 개발을 통해 보다 체계적으로 운영하는 방안 마련이 필요하다.
As global awareness of air pollution issues caused by ports increases, international organizations and developed countries are monitoring pollution levels and establishing various eco-friendly policies to reduce emissions. Domestically, the relevant laws were enacted in 2020 to systematically manage the sources of port pollutants in the five major ports. This study aims to estimate the emissions of air pollutants generated by Incheon Port and analyze the effects of major eco-friendly policies such as Emission Control Areas (ECA), Vehicle Speed Reduction (VSR), and Alternative Maritime Power (AMP). For the year 2023, activity data for all ships, cargo handling equipment, and vehicles were collected, applying methodologies from reputable institutions such as the European Environment Agency (EEA) and the Environmental Protection Agency (EPA). According to national guidelines, air pollutants are categorized into eight types: CO, NOx, SOx, TSP, PM10, PM2.5, VOC, and NH3. The analysis revealed that the total emissions of air pollutants from Incheon Port were approximately 6,362 tons, with ships accounting for over 60% of the total emissions. Among the pollutants, NOx was the highest at 4,597.4 tons, followed by CO at 862.4 tons, and TSP at 314.6 tons. Among the ports, emissions were highest at the New Port, followed by the South Port, Inner Port, and North Port. The results of this study provide essential baseline data for monitoring the air pollution levels of Incheon Port and serve as critical evidence for environmental management and policy development. For sustainable future management, it is crucial to secure reliable data and develop a platform that links data collection, analysis, and visualization functions for more systematic operation.