메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
홍다혜 (University of Seoul) 김명준 (University of Seoul)
저널정보
한국소음진동공학회 한국소음진동공학회논문집 한국소음진동공학회논문집 제35권 제1호(통권 282호)
발행연도
2025.2
수록면
15 - 28 (14page)
DOI
10.5050/KSNVE.2025.35.1.015

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The use of air quality systems in school classrooms has grown to enhance the indoor environment and reduce the spread of airborne infections. However, this has resulted in increased noise levels and reduced speech intelligibility during classes. This study examined noise levels and the STI in a classroom, focusing on the operational conditions of an air conditioner and an air purifier. Strategies for achieving optimal speech intelligibility under different operational scenarios were evaluated using acoustic simulations in a typical classroom setting. The findings revealed that reducing reverberation time did not always improve speech intelligibility due to the elevated noise levels generated by the equipment. The minimum noise level produced by the equipment was approximately 36 dBA. Considering the practical constraints of developing low-noise devices, an alternative approach is to increase the speech level to achieve a signal-to-noise ratio (SNR) of at least 10 dBA. Additionally, positioning the equipment at the front of the classroom, near the speaker, proved beneficial for ensuring a uniform distribution of speech intelligibility across all listening areas.

목차

ABSTRACT
1. 서론
2. 측정 방법
3. 건축음향 시뮬레이션
4. 강의실 설비기기 운영조건에 따른 음성 명료도 평가
5. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092327359