본 연구는 사람들이 왜 SNS 부계정을 이용하는지 탐색해 보고자 부계정 이용자들의 이용동기와 이용행위가 본계정 이용과 차이가 있는지, 이러한 차이로 인해서 각 계정별로 자신의 정체성을 서로 다르게 인식하는지 살펴보았다. 이를 위하여 인스타그램 부계정을 이용하는 20-30대 성인 남녀 10명을 대상으로 개별 심층 인터뷰를 진행하였으며, 인터뷰 내용을 바탕으로 측정 문항을 구성한 후, 설문조사를 통해 통계분석을 실시하였다. 분석결과, 기존 연구에서 밝혀내지 못한 이용동기 등을 인터뷰를 통해 새롭게 제시하였다. 인터뷰 내용과 통계적 분석을 통해 나만의 비밀공간 추구 동기, 재미 추구 동기, 정보 추구 동기, 정보 기록 동기, 자기 지위추구 동기 등 5가지 부계정 이용동기를 제시하였으며, 이러한 이용동기 중 일부는 본계정의 이용동기와 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 대표적으로 나만의 비밀공간 추구 동기의 경우, 부계정을 이용하는 가장 영향력 있는 동기로 확인되었다. 또한, 부계정 이용은 인스타그램 이용행위에도 영향을 미치는 것으로 나타났다. 게시물 게시, 부정적 감정 표출, 익명성 등의 변인들이 인터뷰를 통해 도출되었으며, 이러한 이용행위는 본계정과 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 부계정을 많이 이용하는 사람일수록 부계정에서 친구 관계를 맺고 있는 사람들에 대한 친밀감을 더 높게 느꼈으며, 개인 신상 정보를 노출하지 않고 자유롭게 게시물을 업로드하거나, 사회적으로 지지받기 어려운 부정적 감정을 표출하는 것으로 나타났다. 이러한 이용동기와 이용행위는 차이는 이용자 자신의 자아 정체성에도 영향을 미쳤으며, 인터뷰와 통계분석 결과, 부계정을 많이 이용하는 이용자들은 본계정과 부계정에서 자아의 모습을 다르게 인식하는 멀티페르소나가 확인되었다. 본 연구는 이러한 결과를 바탕으로 결론과 시사점을 논의하였다.
This study explores why individuals use sub-accounts on social media, examining whether the motivations and behaviors of sub-account users differ from those of main account users, and whether these differences lead to distinct perceptions of identity across accounts. To investigate this, in-depth interviews were conducted with 10 adult men and women in their 20s and 30s who use sub-accounts on Instagram. Based on the interview findings, a set of survey items was developed, and a statistical analysis was conducted using the survey data. The analysis revealed new motivational factors for sub-account use that had not been uncovered in previous research. Through both qualitative interviews and quantitative analysis, five primary motivations for sub-account use were identified: the desire for a private space, the pursuit of fun, information seeking, the desire to record information, and status seeking. Among these, certain motivations were found to have statistically significant differences compared to main account use. For example, the pursuit of a private space was identified as the most influential motivation for sub-account use. Additionally, sub-account use was shown to influence users' Instagram behaviors. Variables such as posting frequency, the expression of negative emotions, and the pursuit of anonymity emerged from the interviews, and these behaviors were found to differ significantly from those on main accounts. Users who frequently used sub-accounts reported higher levels of intimacy with those they were connected to on these accounts, and they felt more free to upload posts without revealing personal information or to express socially unsanctioned negative emotions. These differences in motivations and behaviors also impacted users' self-perception. The results of the interviews and statistical analysis indicated that users who frequently utilized sub-accounts exhibited a "multipersona," perceiving their identity differently on their main and sub-accounts. Based on these findings, this study discusses its conclusions and implications.