메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

정경애 (경상대학교, 경상대학교 대학원)

발행연도
2014
저작권
경상대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수3

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This study is about the teaching life of kindergarten teachers according to early childhood education policies and is a qualitative research to examine the contexts of experiences according to the changes of early childhood education policies in our country through the teaching life of 25 to 30 year old experienced public kindergarten teachers.
This study has a research objective to identify the experiences of public kindergarten teachers about the changes and development in details by in-depth spotlighting their teaching life according to the changes of early childhood education policies in our country.
For this study, 15 public kindergarten teachers in Gyeongnam province were selected as research subjects with a deliberate sample extraction strategy.
Data were collected with the acceptance from participating study subjects and following narrative interviews due to the study characteristic, which means the data start to be collected by the participants’ honest stories. Interested policies were extracted after in-depth interviews and transcription of interview contents, and subsequently, the subjects were determined and texts were interpreted based on their common experiences.
Study results are as follows.
Early childhood education policies in our country have been changed and developed for public educationalization of child education from 1980 to the present, covering the public child education expansion times, quality enhancement times, reformation drive times, settlement times and modernization times. Additionally, changes of teacher’s career were shown as survival times, growth times, maturity times, golden times and duality times.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구문제 5
Ⅱ. 이론적 고찰 6
1. 유치원 교사의 교직 생애 6
2. 유아교육정책 개관 14
3. 교육정책 변화가 교원에게 미치는 영향 31
4. 생애사 연구 방법의 이해 33
Ⅲ. 연구방법 38
1. 연구 참여자 38
2. 자료 수집 41
3. 자료 분석 42
4. 연구의 타당도 45
5. 연구의 제한점 46
Ⅳ. 공립유치원 교사의 교직 생애에 대한 이해 47
1. 유아공교육 확대기:낯설음과 관심의 생존기 교사 48
2. 유아교육 질적고양기:가르치며 배우는 성장기 교사 66
3. 유아교육 개혁추진기:열정 가득한 성숙기 교사 81
4. 유아공교육 정착기:꿈과 비전을 가지는 전성기 교사 97
5. 유아교육 선진화기:안정과 침체의 이원기 교사 115
Ⅴ. 요약 및 결론 135
1. 요약 135
2. 논의 138
3. 결론 145
참고문헌 148

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0