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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

박지호 (경상대학교, 경상대학교 항공우주특성화대학원)

지도교수
명노신
발행연도
2014
저작권
경상대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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In-flight icing is one of the most serious hazards for aircraft operation. Ice contamination on wings and tail surfaces reduces maximum lift and stall angle of attack, while increasing profile drag. In addition, significant degradation in the aerodynamic performance of wind turbine system can occur by ice accretion on the surface of blades operated in cold climate. In this case, the ice accretion can result in performance loss, overloading due to delayed stall, excessive vibration associated with mass imbalance, ice shedding, instrumental measurement errors, and, in worst case, wind turbine system shutdown.
In this study, the impact of ice accretions on the aerodynamic characteristics of wind turbine blade sections is investigated on the basis of modern CFD method. The computational model is based on the compressible Navier-Stokes equations and Eulerian droplet impingement method for clean air and two-phase flow, respectively. The ice accretion module utilizing the shear stress and heat flux on the solid wall is used in the icing simulation. The finite element method and finite volume method are applied to droplet impingement module and ice accretion solver, respectively. It is shown that the thickness of ice accretion increases from the root to the tip and the effects of icing conditions such as relative wind velocity play significant role in the shape of ice accretion. Finally, the computational results are used to predict three-dimensional aerodynamic characteristics of wind turbine blade through the blade element momentum method.

목차

Ⅰ. 서 론 1
1. 연구 배경 및 목적 1
Ⅱ. 본론 5
1. 결빙의 배경이론 5
1) 개요 5
2. 결빙 발생의 주요인자와 결빙의 종류 7
1) 결빙 발생의 주요인자 7
2) 결빙의 종류 9
3. 결빙관련 규정 및 인증 11
1) FAR 규정 11
2) 결빙 인증 방법 13
Ⅲ. 수치해석 16
1. CFD 결빙 해석 방법 16
1) 유동장 계산 16
2) 축적율 계산 16
3) 결빙 증식 계산 19
4) BEM 기법 22
Ⅳ. 적용 및 결과 분석 25
1. 전산 해석 기법 검증 25
1) 유동장 해석 검증 25
2) 액적장 해석 검증 28
2. 해석 결과 29
1) 모델링 및 격자생성 29
2) 전산해석 결과 31
3) BEM 기법 적용 37
Ⅴ. 결론 39
참고 문헌 41
감사의 글 44

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