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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

최민수 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
전충환
발행연도
2014
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (4)

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This numerical study was carried out to understand combustion and emission characteristics on natural gas-diesel dual fuel in heavy duty diesel engine. Spray experiments conducted under conditions of ambient pressure 30,35,40,45 and 50bar in constant volume combustion chamber. In the results, penetration decreases but cone angle increases when ambient pressure is increasing. Constants of numerical models were acquired from results of spray experiments to enhance accuracy of numerical study. And dual fuel engine simulation was implemented by using AVL-FIRE with acquired constants. As the results, ignition delay, pressure and heat release increase under premixed methane condition. Amount of NOx formation increases but Amount of soot formation decreases. This combustion technology will be helpful to pass exhaust gas regulation.

목차

1. 서론 1
1.1 연구배경 1
1.2 선행연구 2
1.3 연구목적 3
2. 실험장치 및 방법 5
2.1 비증발 분무 실험장치 5
2.1.1 정적연소기 5
2.1.2 연료분사 시스템 5
2.1.3 동기화 장치 6
2.1.4 광학 시스템 6
2.2 실험 방법 7
2.2.1 광학 시스템 설정 7
2.2.2 실험 절차 7
2.2.3 실험 조건 8
3. 수치해석적 연구 16
3.1 정적연소기 모델링 16
3.2 디젤엔진 모델링 17
3.3 해석 모델 18
3.3.1 난류 모델 18
3.3.2 분열 모델 20
3.3.3 증발 모델 22
3.3.4 점화 모델 24
3.3.5 질소산화물 및 soot 생성 모델 26
3.4 수치해석 조건 27
4. 결과 및 고찰 38
4.1 비증발 분무 특성 38
4.1.1 분무도달거리 38
4.1.2 분무각 40
4.1.3 평균입경 41
4.2 정적연소기 수치해석 42
4.2.1 점화지연 42
4.2.2 열발생률 43
4.3 엔진 수치해석 44
4.3.1 압력과 열발생률 44
4.3.2 배출가스 45
5. 결론 76
참고문헌 77
ABSTRACT 80

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