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학위논문
저자정보

김길홍 (충북대학교, 충북대학교 대학원)

지도교수
유현정
발행연도
2014
저작권
충북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수32

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

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본 연구는 생활화학가정용품의 위험에 대한 정보제공원별 소비자신뢰와 소비자지식이 소비자태도와 소비자불안, 소비자기능에 미치는 영향을 파악하였다. 이를 바탕으로 정보제공원별 효과적인 규제 및 관리 감독, 위해정 정보의 제공 방법을 강구하여 최종적으로 생활화학가정용품으로 인해 발생하거나 발생할 우려가 있는 안전사고 및 소비자불안을 낮추고자 하였다.
본 연구는 2013년 10월 4일부터 2013년 10월 8일까지 5일에 걸쳐 온라인 조사전문업체인 메크로밀엠브레인을 통해 조사를 실시하였으며, 생활화학가정용품에 대한 주 구매층인 20대∼60대의 일반소비자를 대상으로 500명의 응답을 분석자료로 활용하였다. 분석은 SPSS Program 18.0을 사용하여 빈도분석, 기술통계, 신뢰도분석, 탐색적 요인분석을 실시하였으며, Amos Program 18.0을 사용하여 확인적 요인분석과 구조방정식 모형 분석을 실시하였다.

본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 생활화학가정용품에 대한 소비자지식은 과거에도, 현재에도 주관적지식과 객관적지식에 차이가 있으므로 차이를 줄여나갈 수 있는 방안이 마련되어야 할 것이다. 생활화학가정용품의 위험에 대한 소비자의 주관적지식은 ‘보통이다’라는 응답률이 53.3%(평균 3.05)로 보통수준으로 나타났으며 객관적지식의 정답률은 47.4%(평균 2.37)로 보통수준 이하로 나타났다. 이는 선행연구와 같이 사람들이 알고 있다고 생각하는 주관적 지식과 실제로 알고 있는 객관적지식이 일치하지 않음을 보여주었다.
둘째, 생활화학가정용품의 품목별 위험에 대한 소비자태도는 ‘안전하지 않다’의 응답률이 40.8%(평균 3.44)로 가장 높게 나타났으며, 생활화학가정용품의 위험특성에 대한 소비자태도는 두려움(dread)이 평균 2.71, 알려지지 않음(unknown)이 3.16으로 두렵지 않으나 함유성분이 잘 알려지지 않은 것으로 나타났다. 또한 어의차별척도로 측정하였을 때 생활화학가정용품의 위험은 결과가 지연되어 나타나고 함유성분이 과학적으로 잘 알려져 있지 않지만, 그동안 경험해본 친숙하며 피할 수 있고, 피해결과가 일상적이고 기술적으로 통제가 가능한 위험으로 인식하고 있었다.
셋째, 생활화학가정용품에 대한 소비자기능은 믿음을 실천하는데 긍정적이라고 판단하였다. 생활화학가정용품에 대한 소비자기능은 평균 3.50으로 다소 긍정적인 것으로 나타났으며, 생활화학가정용품을 구매하기 전에 지인들이나 가족들에게 정보를 얻는 것(평균 2.91)보다 TV나 신문, 잡지 등에서 정보를 얻는 것(평균 3.46)이 더 높게 나타났다. 이에 언론매체를 통한 판매의 목적으로써 정보전달이 아닌 제품의 장·단점 등 객관적인 정보를 전달함으로써 소비자기능을 높일 수 있을 것으로 여겨진다.
넷째, 생활화학가정용품을 사용하고자 할 때 느끼는 소비자불안은 ‘불안하지 않다’의 응답이 39.9%로 가장 높게 나타났다. 이는 생활화학가정용품의 특성상 친숙하며 사고의 피해가 개인적인 것으로 생각하기 때문인 것으로 판단된다. 하지만 최근 발생하는 안전사고의 증가추세를 보았을 때 소비자들이 피할 수 없을 수도 있으며, 경험하지 못한 큰 피해가 발생할 수도 있으니 평소에 쉽고 빠르며 올바른 정보를 제공하여 막연한 소비자불안을 감소시키며 이로 인한 사회적 비용을 줄일 수 있도록 하는 방안 마련을 모색할 필요가 있다.
다섯째, 정보제공원별 생활화학가정용품의 위험전달에 대한 소비자신뢰를 살펴본 결과, 전문가집단이 평균 3.20, 인터넷카페·블로그의 평균이 3.12, 신문·방송(언론)의 평균이 2.92, 정부기관은 평균 2.80의 순으로 나타났다. 정부기관에 대한 낮은 신뢰수준은 선행연구결과와 유사했으나, 전통적 정보전달 채널기능을 하였던 신문·방송(언론)에 대한 신뢰수준이 인터넷카페·블로그보다 낮게 나타난 점은 특징적이었다. 정부기관은 생활화학가정용품 관련 정책의 수립과 집행을 담당하는 주체로서 그 역할이 매우 중요하기 때문에 정부기관에 대한 낮은 신뢰는 소비자의 불안감을 가중시킨다. 따라서 정부기관은 적극적인 커뮤니케이션을 통해서 소비자들과의 신뢰를 높일 수 있는 방안을 마련해야 할 것이다.
여섯째, 정보제공원별 구분된 4개 소비자신뢰-불안-역량 모델에 대한 경로계수와 선행변수가 후행변수에 갖는 효과의 차이를 비교하면 신문·반송(언론)에 대한 소비자신뢰-불안-역량 모델을 주목할 필요가 있다. 신문·방송(언론)에 대한 소비자신뢰-불안-역량 모델에서만 유일하게 소비자불안에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나 신문·방송(언론)에 대한 소비자신뢰를 높여 소비자불안을 낮추고 소비자태도 및 소비자기능을 강화할 방안이 필요할 것이다.
본 연구의 한계점을 통한 후속연구에 대하여 다음과 같이 제언을 하고자 한다.
첫째, 소비자불안 개념의 정립과 관련 척도 개발노력이 필요하다. 소비자불안에 관한 선행연구가 거의 없었고, 소비자불안이라는 용어를 사용한 연구들도 불안의 발생시점을 구매단계에 한정시켜 본 연구에 적합하지 않은 한계를 지닌다. 그러므로 후속연구에서는 소비자불안의 개념을 정립하고 관련 척도를 개발하는 것이 필요할 것이다.
둘째, 전문가와 정책담당자, 기업 등을 조사대상에 포함시켜 소비자조사결과와 비교하는 연구가 필요하다. 생활화학가정용품의 위험에 대한 소비자불안이 문제시 되는 이유 중 하나는 소비자불안의 수준이 전문가, 정책담당자, 기업 등의 예상을 뛰어넘는다는 것에 있다. 따라서 소비자불안의 근본 원인을 찾고 보다 효과적인 예측과 대응을 가능하게하기 위해서는 타 주체들과 소비자의 위험인식, 지식, 신뢰수준 등을 비교하는 연구가 이루어져야 할 것이다.
셋째, 생활화학가정용품에 적용되는 GHS마크에 대한 연구가 이루어져야 할 것이다. 화학물질이 사용된 화학제품에 대하여 인식이 쉽도록 적용된 그림인 GHS마크는 국내에 2008년부터 단계적으로 도입 중에 있으며, 소비자지식이 낮을 것으로 예상한다. 따라서 후속연구에서는 GHS마크에 대한 소비자지식과 GHS마크가 부착된 화학제품에 대한 소비자태도, 소비자기능에 대한 연구가 이루어져야 할 것이다.

This study tried to examine the impact of the consumer trust and knowledge on consumer attitude, anxiety and function by informative source of the risk lying in chemical household products. Based on it, the study aims to devise a method of providing information by information source for effective regulation and supervision of chemical household products and eventually to reduce consumer anxiety and safety accidents over chemical household products.
The present study commissioned a survey to Macromill Embrain (an online market research specialist), which carried out it from October 4th to 8th over, 2013. The survey was conducted on ordinary consumers in their 20s to 60s, who are the main segments of chemical household products. And data were collected from 500 online respondents for statistical analysis. Frequency study, descriptive statistics, reliability test and exploratory factor analysis were carried out with SPSS Program 18.0. In addition, Amos Program 18.0 was employed for confirmative factor analysis and structure equation model analysis.
The results of the analyses in this study are as follows.
First, since consumers have difference in their subjective and objective knowledge of chemical household products both in past and at present, a measure needs to be taken to reduce the gap. The respondents answered they have ''average(53.3%/3.05 on average)’ subjective knowledge in the dangers of chemical household products. The percentage of correct answers of the respondents for objective knowledge was 47.4%(2.37 on average), which is below the average. Like the previous studies, it demonstrated that there is difference between subjective and objective knowledge that people have.
Second, consumer attitude to the risk of chemical household products by item turned out to be ''Not safe(40.8%/3.44 on average)’, which is the highest. Also their attitude to the hazardous property of chemical household products was "I feel dread(2.71 on average)" and "It is unknown(3.16 on average)", which explains that consumers are not afraid of the risk involving chemical household products, but think the components of the products are not well informed. Also, when the responses were measured by semantic differential scale, it showed that consumers are aware that the consequence of risk of chemical household products will come out behind. It also explained that although the components of the contents are not known scientifically, they regards such risks as having experienced for long, familiar, unavoidable, with expected risks and controllable with technology.
Third, the respondents determined that consumers'' function with chemical household products is positive in handling them. The consumers'' function was 3.50 on average, rather positive. It turned out that consumers get more information of chemical household products from TV, newspaper and/or magazine(3.46 on average) than from acquaintance or family(2.91 on average) before purchasing the products. Therefore, it can be thought that consumers'' function can be increased through media sources that deliver objective knowledge of merits and demerits of chemical household products, rather than of sale-oriented information.
Fourth, the respondents answered of their anxiety ‘Not nervous(39.9%)’, which is the highest, in using chemical household products. This result can be explained by consumer''s perception that they are familiar to chemical household products due to their nature and the damages from an accident are personal. However, seeing from the current rise of safety accidents, it can be that consumers can''t escape from the risks of chemical household products and have unexperienced damages from using them. Therefore, it is necessary to take a measure that provides them with information right and easy to have access to in order to reduce the blinded anxiety of consumers, which can in turn reduce the social cost involved.
Fifth, Regarding consumer’ trust with information delivery media of the risk of chemical household products, the respondents showed that they trust expert groups(3.20 on average), internet cafe/blogs(3.12 on average), presses/ broadcasts(2.92 on average) and the government agencies(2.80 on average). Weak trust with the government agencies was similar to the results of previous studies, but one distinction was made that the level of trust with presses/broadcasts, which used to be the main traditional delivery channels of information, turned out to be lower than that of internet cafe/blogs. Here, the low trust with the government can cause consumer anxiety because it plays an important role in establishing and executing polices related to chemical household products. Therefore, the government agencies should advise a measure to improve their trust from consumers through active communication with them.
Sixth, when the impact of the path coefficients and independent variables of 4 consumer trust-anxiety-competency models by information source on the dependent variable was analyzed for difference, it is worthwhile to pay attention to the consumer trust-anxiety-competency model of press/broadcast. It turned out that only the path coefficients and independent variables of this, among 4 models, has impact on the dependent variable (consumer anxiety). It teaches us that it is necessary to improve consumer trust to lower consumer anxiety and also needed to reinforce consumer attitude and function.

This study has the following limitations and makes some implications for ensuing studies.
First, it is necessary to establish the concept of consumer anxiety and develop related measures. Since there are hardly precedent studies on consumer anxiety and even a few studies that used the terminology ‘Consumer Anxiety’ limited it to purchase stage, which is not appropriate for the present study. Therefore, following studies need to define the concept of consumer anxiety and develop related measures.
Second, this study should have included specialists, policy makers and enterprises for the comparison study with the results of consumers. One of the reasons why consumer anxiety over the risks of chemical household products is problematic is that the extent of the anxiety surpasses the expectation of specialists, policy makers and enterprises. Therefore, such comparative study of risk recognition, knowledge and trust with other entities than consumers is needed to find the fundamental causes of consumer anxiety and properly cope with them.
Third, a study should be conducted on GHS mark applied to chemical household products. GHS mark, which is used to make chemical products easily noticeable for its use of chemicals, had been gradually introduced to our country. However, it is assumed that consumers have low awareness of the mark. Accordingly, following studies need to examine consumer knowledge in GHS mark, consumer attitude and function with the chemical products tagged with GHS mark.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구배경 및 연구목적 1
Ⅱ. 이론적 배경 4
1. 소비자역량 4
(1) 소비자역량의 개념 5
(2) 소비자역량에 관한 선행연구 9
2. 소비자불안 13
(1) 소비자불안의 정의 13
(2) 소비자불안에 관한 선행연구 15
3. 생활화학가정용품의 위험 18
(1) 생활화학가정용품의 개념 18
(2) 생활화학가정용품에 관한 선행연구 23
(3) 생활화학가정용품의 위험 25
(4) 생활화학가정용품과 소비자역량의 관계 33
(5) 생활화학가정용품과 소비자불안의 관계 35
4. 정보제공원에 대한 신뢰 37
(1) 정보제공원의 정의 37
(2) 정보제공원에 대한 신뢰의 특성 37
(3) 정보제공원의 신뢰에 관한 선행연구 39
5. 소비자신뢰-불안-역량 모델 41
Ⅲ. 연구 방법 43
1. 연구 문제 및 연구가설 44
2. 조사대상자 및 조사방법 49
3. 척도의 구성 49
(1) 소비자역량 49
(2) 소비자불안 54
(3) 정보제공원에 대한 소비자신뢰 55
4. 척도의 정교화 56
(1) 신뢰성 분석 57
(2) 탐색적 요인분석 61
(3) 잠재요인 확인적 요인분석 70
5. 조사대상자의 특성 74
Ⅳ. 연구 결과 76
1. 생활화학가정용품에 대한 소비자안전역량 76
(1) 생활화학가정용품에 대한 소비자지식 76
(2) 생활화학가정용품에 대한 소비자태도 79
(3) 생활화학가정용품에 대한 소비자기능 83
2. 생활화학가정용품에 대한 소비자불안 84
3. 생활화학가정용품 위해정보제공원의 소비자신뢰 85
(1) 정보제공원 속성별 소비자신뢰 85
(2) 정보제공원별 소비자신뢰 비교 88
4. 생활화학가정용품의 위험에 대한 소비자신뢰-불안-역량의 구조모형분석 89
(1) 정부기관에 대한 소비자신뢰-불안-역량 모델 90
(2) 신문·방송(언론)에 대한 소비자신뢰-불안-역량 모델 93
(3) 전문가집단에 대한 소비자신뢰-불안-역량 모델 96
(4) 인터넷카페·블로그에 대한 소비자신뢰-불안-역량 모델 99
(5) 정보제공원별 소비자신뢰-불안-역량 모델 비교 103
Ⅳ. 결론 및 제언 106
1. 요약 및 결론 107
2. 제언 및 한계점 109
참고문헌 111
부록1. 설문지 118
부록2. 국문초록 127

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