본 연구의 목적은 초등 영어 수업에서 아동문학 텍스트 기반 협력활동을 통하여 문자 교육과 인성 지도의 통합 가능성을 탐구하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 문학 텍스트 기반 협력활동을 통한 문자 학습은 어떠한 양상으로 이루어질 수 있는가? 둘째, 아동문학 텍스트와 협력활동이 학습자들의 인성 함양에 어떠한 변화를 가져올 수 있는가? 제기한 연구 문제에 답하기 위하여 영어 학습자를 위한 문학 작품 선택 기준과 개정 영어과 교육과정에 제시된 인성 소재 중 사전 설문에서 학생들의 선호도가 높았던 주제를 반영하여 문학 텍스트를 선정하였다. 수업 진행은 텍스트 들어가기(Into the Text), 텍스트 통과하기(Through the Text), 텍스트 넘어서기(Beyond the Text)를 기반으로 하는 ITB 수업 모형의 절차를 따랐다. 이 과정에서 수업 활동 전사문, 수업 활동지, 학습전략검사 및 초등학생 정서?행동 특성검사, 사전 및 사후 설문, 교사 일지, 소감 및 면담 등 다양한 자료를 수집하여 질적으로 분석하였다. 또한, 학습전략검사와 초등학생 정서?행동 특성검사는 부분적으로 통계 처리하여 활용하였다. 자료를 분석한 결과 다음과 같은 두 가지 범주의 결론을 도출할 수 있었다. 첫째, 학습자들은 문학 텍스트에 대한 새로운 인식과 더불어 읽기 방법 및 목적에 있어서 보다 균형 있는 읽기를 하였다. 현행 문학 읽기 수업은 외국어 학습적인 측면과 정보 획득을 위한 읽기에 지나치게 치중하고 있어 문학 읽기에서 심미적 체험은 소홀히 다루어지고 있다. 실험 초기 학습자들은 문학 텍스트를 언어 사용 기능을 신장하기 위한 자료로만 국한하여 인식하였다. 하지만 다양한 주제를 포함한 문학 텍스트를 기반으로 읽기를 한 결과, 학습자들은 텍스트 내용 이해와 어휘의 의미 파악 등에 초점을 맞추는 외국어 학습을 위한 읽기, 정보 획득에 목적을 두는 정보 추출 읽기 및 읽기 자체에서 즐거움을 느끼는 심미적 읽기 등 읽기의 다양한 양상을 고루 보여주었다. 다음으로 학습자들은 협력활동을 통해 다양한 글쓰기의 양상을 보였다. 본 연구에서는 읽기의 각 단계에서 개별 활동을 강화하기 위하여 부분적으로 협력활동을 병행하였다. 읽기 전 단계에서는 배경지식을 활성하기 위한 마인드맵 작성을 개별적으로 한 다음 모둠 협력활동으로 강화하였으며, 읽기 단계에서는 각자 텍스트를 읽은 이후 소집단 토의를 통하여 텍스트에 대한 이해도를 심화하였다. 읽기 후 단계에서는 개별 쓰기 후 협동으로 돌려가며 쓰기를 실시하였는데, 이를 통해 쓰기가 다채로워지고 풍부해졌다. 또한, 정의적으로도 학습자들은 글쓰기에 흥미와 자신감을 가지게 되었으며 친구들과의 협동심이 향상되는 등 학생들의 쓰기에 대한 흥미, 태도, 내재적 동기의 긍정적 향상을 가져왔다. 이처럼 읽기의 각 단계에 적절한 협력활동을 도입한다면, 학습자들의 문학 텍스트에 대한 이해도의 신장과 더불어 쓰기에도 긍정적인 영향을 줄 수 있다. 둘째, 아동문학 텍스트를 활용한 본 연구를 통해 초등 영어 수업에 인성 교육의 통합 가능성을 살펴볼 수 있었다. 본 연구에서 사용한 문학 텍스트는 주제 면에서 ‘공중도덕’, ‘양성평등’, ‘배려’, ‘봉사’, ‘인권’, ‘사이버에티켓’ 등과 같은 인성 요소를 포함하고 있다. 아동문학 텍스트 기반 협력활동을 통한 초등 영어 수업에서 나타난 자료를 분석한 결과, 학습자들이 인성 교육의 요소 중 도덕적 판단력, 배려, 책임감에 대해서 가장 많은 인식을 하고 있음을 알 수 있었다. 먼저, 문학 텍스트는 사태를 도덕적 관점에서 받아들이고 인식할 수 있는 능력인 도덕적 예민성과 문제를 마음속에 간직하고 그것에 대해 신중하게 심사숙고하는 탐구적 사고인 반성적 사고 등과 같은 ‘도덕적 판단력’에 큰 영향을 주었다. 다음으로 텍스트를 통해서 공공장소에서 타인을 배려하고 차별 받는 사람들을 위해 마음을 쓰는 모습과 소집단 토의와 같은 협력활동에서 상대방의 의견을 존중하고 공감하며 ‘배려’를 갖춘 학습자로 성장하였다. 또한, 협력활동을 통해 자신의 역할을 성실하게 수행하는 개인적 책임감과 텍스트를 통해 곤경에 처해 있거나 도움이 필요한 사람들을 도와주기 위해 행동으로 옮기는 사회적 책임감과 같이 ‘책임감’과 관련된 반응도 증진되었다. 아동문학 텍스트 기반 협력활동을 통한 초등 영어 문자와 인성 지도라는 본 연구의 결과가 갖는 의의는 다음과 같다. 첫째, 문학 텍스트와 협력활동을 통하여 영어 수업을 통한 인성 교육의 가능성을 확인할 수 있었다. 텍스트를 통하여 주제에 관심을 가지게 되면서 사태를 도덕적 관점에서 인식하는 도덕적 예민성, 곤경에 처해 있는 사람들을 돕기 위해 행동을 취하는 사회적 책임감 등을 신장하여 나갔다. 또한, 협력활동에서 상대방의 의견에 공감하며 서로 존중하는 배려의 모습과 모둠 내에서 자신에게 주어진 역할을 성실하게 수행하며 개인적 책임감을 갖추어나갔다. 둘째, 협력활동을 통해 다양한 글쓰기의 양상이 나타났다. 영어를 모국어가 아닌
The purpose of this study was to investigate the effects of teaching primary English literacy using children’s literature and collaborative activities in an EFL setting. In order to attain the objective, the following research questions were proposed: 1) What aspects are shown in the development of reading and writing through children’s literature and collaborative activities? 2) What progress is shown in students’ moral development through children’s literature and collaborative activities? To find the answers to the research questions, twenty five sixth grade English learners were taught a combination of children’s literature and collaborative activities. Six texts were selected according to the criteria of storybook choice, lists of moral assets in English curriculum, children’s preference and language abilities. Lessons were structured by the ITB method which is based on the following: Into the Text, Through the Text, Beyond the text. Data were collected from various sources including lesson transcripts, students’ response to the storybooks, students’ writing, teacher’s journals, interviews, students’ comments on the lessons. The collected data were analyzed using the qualitative method. Students’ moral development throughout the study was analyzed quantitatively using the Learning Strategy Test and Child Problem Behavior Screening Questionnaire.
The data analysis yielded the following two results: First, the students developed a new perspective on literature and they approached reading in a more balanced way. Current English curriculum emphasizes reading as a method of studying and gaining information. Students are often not taught to appreciate literature. In the beginning of the study, students regarded ‘storybooks’ only as a method for studying English. After reading storybooks with diverse topics, the students developed significantly as readers: they considered reading as a way of studying English, gaining information and for enjoying literature as it is meant to be. Also, the students’ writing was improved through collaborative activities. In this study, collaborative activities wee used during the three steps of reading(before, during, after) to supplement students’ individual activity. Before reading, students completed a mind-map individually and later collaboratively to brainstorm the background knowledge of the text. During reading, students read the story individually and then discuss together within a group to enhance the comprehension of the story. After reading, students write individually and collaboratively by taking turns. Analysis of students’ writing results showed that the students’ writing was improved through collaborative activities. Furthermore, collaborative activities alleviated some of the difficulty of EFL writing and contributes to a positive language learning environment. This is hard to experience in individual writing, so this shows how crucial collaborative activities are in primary English education. Second, students’ build character through a combination of children’s literature and collaborative activities. The texts have moral themes such as ‘public etiquette,’ ‘gender equality,’ ‘care,’ ‘volunteering,’ ‘human rights,’ ‘cyber etiquette.’ Students renewed their ‘moral thinking,’ ‘care’ and ‘responsibility.’ Students reacted more sensitively to moral issues and using reflective thinking to connect the story and their own life. They also understood the need to take care of others in public places and show compassion to people who are discriminated against by others, and also the importance of respecting each others’ opinions. Lastly, the study effected their sense of ‘individual and social responsibility’ which enables them to act properly and spread positive energy to society.
Based on the results of this study, implications on teaching reading and writing using children’s literature and collaborative activities are offered in the following: First, the students built character through the storybooks and collaborative activities. While they worked together with their teammates, students respected each others’ opinions and their of individual responsibility increased. Also, they gained moral sensitivity, reflective thinking skills and social responsibility by reading a text itself. Second, collaborative activities based on children’s literature marked improvement in students’ writing which is generally difficult for EFL students. As a result of the study, students’ reading and writing skills improved by helping each other. Other than this, there are positive effects like developing “confidence,” “collaborative thinking,” and “being fun.” Third, it presents homeroom teachers with alternative methods to teach language skills and moral assets, while also giving them new opportunities to learn about their students through writing. Through writing, students naturally reveal their personal experiences?establishing new lines of communication with their teacher. Children’s literature and collaborative activities help the students develop both language skills and moral character. It means this study will be helpful to homeroom teachers by giving them new resources to strengthen life guidance and improve the English skills of their students.
Despite the positive outcome, this study has some limitations to overcome: First, six texts were used during the course of the study which may leave some students desiring more knowledge and stories. Second, moral development is limited because the study took place a few hours per week during the course of one semester. Even though the Learning Strategy test and Child Problem Behavior Screening Questionnaire were used to assess student character at the beginning and end of the study, there were also many other opportunities to assess moral development during the semester.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 4Ⅱ. 이론적 배경 51. 아동문학 텍스트 기반 읽기 교육 52. 협력활동과 영어 교육 7가. 협력활동의 특성과 원리 7나. 영어 교과에서의 협력활동 93. 초등 영어 수업과 인성 교육 10가. 인성의 개념 10나. 영어과를 통한 인성 교육 12Ⅲ. 연구 방법 및 내용 141. 연구 절차 및 기간 142. 연구 대상 143. 연구 설계 19가. 텍스트 선정 19나. 수업 설계 204. 자료 수집 및 분석 22가. 자료 수집 22나. 자료 분석 25Ⅳ. 연구결과 및 논의 261. 문학 텍스트 기반 협력활동을 통한 문자 학습 양상 26가. 문학 텍스트 기반 균형 있는 읽기 학습의 가능성 26나. 협력활동을 통한 글쓰기의 다양한 양상 382. 초등 영어 수업에 인성 교육의 통합 가능성 50가. 도덕적 판단력의 신장 50나. 타인을 배려하는 심성 함양 57다. 책임감 고취를 통한 내적 성장 63Ⅴ.결론 및 제언 71참 고 문 헌 75외국어초록 79부 록 85