현대 사회는 소득수준이 증가하고 삶의 질이 중요한 가치가 되면서 웰빙 트렌드가 급부상하고 있는 가운데 소비자들은 안전하고 건강한 먹거리에 대한 관심이 높아지면서 유기농식품에 대한 소비가 증가하고 있다. 본 연구의 목적은 유기농식품을 구매하는 소비자의 웰빙 라이프스타일 유형에 따라 유기농식품 선택동기에 미치는 영향에 대해 알아보고, 웰빙 라이프스타일과 유기농식품 선택동기가 구매의도에 각각 어떠한 영향을 미치고 있는지 알아보았다. 또한 유기농식품 선택동기가 인구통계학적 특성에 따라 차이가 있는지 파악하였다. 본 연구는 대구지역 대형할인점과 백화점 내에 위치한 친환경유기농식품매장 및 유기농식품전문점을 이용하여 유기농식품을 구매한 소비자를 대상으로 총 232부의 자료를 내용으로 연구목적에 따라 빈도분석, 신뢰도분석, 타당도 분석을 위한 요인분석, 상관관계분석, 다중회귀분석, 일원분산분석(one- way ANOVA)이 실시되었다. 실증분석을 통한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 웰빙 라이프스타일 중 자아표현지향은 친숙성을 제외한 신뢰성, 건강관리성, 편리성 선택동기에 유의한 영향을 미쳤으며 유행지향 성향을 가질수록 신뢰성 선택동기는 낮아짐을 알 수 있었다. 사회지향 성향을 가질수록 건강관리에 관심을 가지고 있고 유기농식품을 과거에 이용하였거나 평소에도 꾸준히 이용하고 있음을 알 수 있다. 건강지향 성향을 높게 가질수록 유기농식품을 선택하는 모든 동기요인들에 직접적인 영향을 미치고 있음을 알 수 있다. 둘째, 웰빙 라이프스타일 중 건강지향만이 구매의도에 정(+)의 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 유기농식품 선택동기의 모든 요인이 구매의도에 정(+)의 영향력을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 인구통계학적 특성에 따른 유기농식품 선택동기와의 차이검증을 분석한 결과 직업을 제외한 연령, 결혼여부, 학력수준, 월평균 개인소득에서 유기농식품 선택동기와의 유의한 차이를 보였다. 이러한 연구결과를 토대로 본 연구는 유기농식품 소비자들의 웰빙 라이프스타일, 유기농식품 선택동기, 구매의도와 관련된 선행연구를 바탕으로 이론적인 기초를 보다 체계화하였다. 이론적 시사점과 더불어 실무적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 웰빙 트렌드에 민감한 외식기업 또는 유기농식품전문점 등의 마케팅 전략수립 및 유기농식품시장 세분화를 위한 기초자료를 제공하였다. 둘째, 식품의 판매처에 대한 신용, 인증제도 표시에 대한 신뢰성이 유기농식품시장 마케팅에서 중요한 역할을 할 것으로 사료된다. 셋째, 20대 여성 소비자들을 주요 타겟층으로 하여 건강한 습관을 콘셉트로 다양한 유기농식품을 꾸준히 개발해 충성고객층 확보에 힘써야 한다. 향후 연구에서는 첫째, 표본대상을 대구지역뿐만 아니라 전국을 확대하여 연구하는 것이 효과적일 것이다. 둘째, 다양한 측정문항 항목으로 보완된 정교한 측정도구의 개발이 필요할 것으로 사료된다. 셋째, 유기농식품에 대해 낮은 인지도를 가진 상태에서 설문에 응하였을 가능성도 배재할 수 없음으로 향후 유기농식품에 관한 자세한 설명 후 설문 조사가 이루어져야 할 것이다. 넷째, 유기농식품 전문점 또는 브랜드별로 구분하여 구매의도와 관련된 조사를 하여 소비자 정보를 제공한다면 더욱 유용한 자료가 될 것이라고 사료된다.
(abstract)
With the increasing of income level and quality of life, the trend of well-being has been skyrocketing nowadays. And, as a result of consumers'' safety and healthiness awareness of food, the consumption of organic food is growing fast. The purpose of this study is to find out: 1. the effects of consumers'' well-being lifestyle types on the selection motivations and purchasing intentions of organic food; 2. how does the well-being lifestyle and organic food selection motivations have effects on the purchasing intentions; 3. the difference of organic food selection motivations in accordance with demographic characteristics. The subjects of this study were comprised of 232 consumers who purchased the organic food in those organic food stores and eco-friendly food stores located in hypermarkets and department stores of Daegu area. Factor analysis, correlation analysis, multiple regression analysis and one-way ANOVA had been used in this study, for the purpose of frequency analysis, reliability analysis and validity analysis. The positive analysis results are as follows: first, Among well-being lifestyles, except ''eco-friendly property'', ''ego-expression-oriented'' have significant effects on the selection motivations of reliability, health care and convenience. From this study we also know that the more the ''trend-oriented'' propensity people had, the lower the reliability selection motivations will. The more the ''social-oriented'' propensity people have, the higher the health care awareness they have. Usually, they had the experience of using organic food in the past, or they use organic food routinely. As the growing of ''health-oriented'' propensity people have, the organic food has direct effect on all these factors of organic food selection motivations. two, The result of this study showed that, among well-being lifestyles, only the so-called factor ''health-oriented'' had positive(+) effect on purchasing intentions. three, All these factors of organic food selection motivations had positive(+) effects on purchasing intentions. four, According to the demographic properties, the analysis results of difference verification highlighted that age, marital status, educational level and monthly income, except the occupation, had significant difference with organic food selection motivations. Based on these research results. theoretical foundations are systematized as the preceding research about well-being lifestyles, organic food selection motivations, as well as, purchasing intentions of organic food consumers. Theoretical and managerial implications are as follows: 1. This study established the market strategies for those food service enterprises or organic food stores, which are sensitive with the well-being trends, and provided baseline data about the market segmentation of organic food. 2. Here also implicated that the credibility of food store, as well as, the reliability of certification marks played an important role in the organic food marketing. 3. The females in their 20s should be aimed at. For maintaining the loyal customers, a variety of organic food should be developed with the concepts of healthy customs. The implications for follow-up studies are as follows: 1. The scope of this research should expand from Daegu area to the whole country, as this would be more efficient. 2. Developing a scale with several measurement items should also be necessary. 3. During this survey, because of the low recognition to organic food, the possibility of reply is also low. So it is necessary to make a detailed interpretation before the survey. 4. When doing the survey, it would be more useful as the data is classified by organic stores or brands. And it would also be better to record customers'' information during the survey related to purchasing intentions.
목 차Ⅰ. 서 론 11. 연구배경 및 목적 12. 연구범위 및 방법 23. 연구범위의 구성 3Ⅱ. 이론적 배경 51. 웰빙 라이프스타일 52. 유기농식품 선택동기 103. 구매의도 17Ⅲ. 연구방법 201. 연구모형 202. 연구가설의 설정 203. 변수에 대한 조작적 정의 및 측정척도 214. 설문지의 구성 및 조사방법 245. 분석방법 25Ⅵ. 실증 분석 271. 표본의 특성 272. 변수의 타당도와 신뢰도 검증 303. 연구가설의 검증 35Ⅴ. 결 론 471. 연구결과의 요약 472. 연구의 시사점 483. 연구의 한계점 및 향후과제 51참고문헌 53영문초록 58부 록 60