영어 의사소통 능력을 기르기 위해서 가장 핵심적이고 필수적인 학습요소는 어휘이다. 하지만 우리나라 현행 누리과정에는 영어교육을 포함하고 있지 않아 유아영어교재의 기본 권장 어휘 목록이 없고 또한 관련 연구도 부족한 실정이다. 이에 본 연구의 목적은 유아 교육기관에서 사용하고 있는 만 3, 4, 5세의 이야기 중심 영어교재 4종 본문의 어휘와 3∼5세 연령별 누리과정에 맞춘 의사소통영역 기준 어휘와의 연계성을 알아보고, 또한 현행 초등 영어교육과정에서 권장 제시된 어휘의 반영률을 파악하여 향 후 유아영어교재 개발에 도움이 되고자 한다. 본 연구의 연구내용은 다음과 같다. 첫째, 유아 교육기관의 영어교재 4종 본문의 어휘를 누리과정에 맞춘 의사소통영역 기준 어휘와의 연계성을 비교하여 살펴본다. 둘째, 유아 교육기관의 영어교재 4종 본문의 어휘를 현행 초등 영어교육과정의 어휘와 비교하여 어느 정도 반영되었는지 반영률을 살펴본다. 연구 문제를 해결하기 위해 각 연구 문제별 분석 기준을 마련하고, 그 기준에 따라 4종의 유아영어교재 어휘를 분석하였다. 분석기준으로는 3∼5세 연령별 누리과정에 맞춘 20개의 의사소통영역과 2009 개정 초등영어 권장 어휘를 적용하여 결과를 작성하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 20개의 의사소통영역으로 나눠진 항목에서 명사로 구성된 신체운동·건강, 사회관계, 예술경험영역이 가장 많은 비중을 차지했다. 그 다음으로 사회관계, 예술경험, 의사소통, 자연탐구 영역에 해당하는 동사, 형용사순이었다. 이러한 결과는 4 기관의 어휘가 현행 누리과정 5개 영역의 의사소통영역과 연계되어 있음을 알 수 있었다. 둘째, 4 기관의 연령별 초등영어 권장 어휘 반영 수를 살펴보면 만 3세는 C 기관 168개, 만 4세는 C, D 기관 각각 170개, 만 5세는 A 기관 204개로 가장 많은 초등영어 권장 어휘를 반영한 것으로 나타났다. 초등영어 권장 어휘 목록에서 중복된 어휘를 제외한 결과는 C 기관의 영어교재가 66%(331개)로 가장 높았고, A 기관 63%(315개), B 기관 62%(312개), D 기관 59%(293개)의 어휘 반영률을 나타내고 있었다. 이러한 결과는 초등 영어교육과정과 유아 교육기관의 영어교육이 연계된 학습의 효과를 가져올 것으로 기대할만하다 본 연구를 통해 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 누리과정과 영어교육이 자연스럽게 통합되어 이루어질 수 있도록 5개 영역에 해당하는 구체적인 어휘 목록 제시와 유아 영어 전담교사와 담임교사의 협력수업을 위한 활동 지침서 마련 및 체계적인 교육이 이루어져야 한다. 둘째, 본 연구는 유아영어교재 4종을 비교·분석 하는데 국한되었다. 따라서 다양한 교재의 어휘에 대한 연구들이 지속되고 유아 언어발달과정에 알맞은 어휘 목록이 제시 되어 향 후 유아영어교재 개발에 도움이 되었으면 한다.
ABSTRACT
A Vocabulary Analysis of English Textbooks in Childhood Education Institutions
Jung, Hyun Mi Department of Childhood English Education Graduate School of Kwangju Women’s University
Vocabulary is the most important and essential element in learning for the improvement of English communication ability. However, current NURI course does not include English education, so there are no basically recommended vocabulary lists for childhood English textbooks and no sufficient studies on related fields. This paper aims not only to examine the connection between vocabulary in 4 kinds of story-focused English textbooks for age 3, 4 and 5 in childhood education institutions and the chosen one by criteria of communication fields focusing on NURI course by age 3 to 5, but also to help to develop childhood English textbooks by looking into reflection ratio of vocabulary recommended in current elementary-school English education course. The study in this paper is as follows. First, we examine whether they are connected by comparing vocabulary in 4 kinds of English textbooks in childhood education institutions with the chosen one by criteria of communication fields focusing on NURI course. Second, we also examine how much they are reflected on by comparing vocabulary in 4 kinds of English textbooks in childhood education institutions with that of current elementary-school English education course. To solve problems for this, the analysis criteria on each question have been set, and vocabulary in 4 kinds of childhood English textbooks has been analyzed according to the criteria. For these, the results have been reflected on by applying both vocabulary of 20 communication fields focusing on NURI course by age 3 to 5 and the recommended one of 2009 revised elementary-school English. The results are as follows. First, in 20 divided communication fields, the nouns belonging to body exercise, health, social relation, and art activity most accounted for. Also, the verbs and adjectives belonging to social relation, art activity, communication and a study of nature secondly most accounted for. This shows that vocabulary of 4 institutions is connected with communication field belonging to 5 fields in current NURI course. Second, looking into how often the recommended vocabulary in elementary-school English by age has been reflected on, it is shown that the institution C represents 168 in age 3, and C and D 170 in age 4, while the institution A reflecting most highly on the one represents 204 in age 5. In addition, another result excluding the overlapped one in the recommended vocabulary list of elementary-school English shows that, considering its reflection ratio, English textbook of institution C is highest by 66%(331) and A''s is high by 63%(315) and B''s by 62%(312), while D''s is lowest by 59%(293). This result shows that the learning effect connected with elementary-school English education course and childhood education institutions will occur more expectedly. Through this, I have the following suggestions. First, to make NURI course and English education naturally integrated, specific vocabulary list belonging to 5 fields should be presented, and activity guides and systematic education should be also prepared for collaborative class with childhood English teachers and homeroom teachers. Second, this study has the limitation in comparison and analysis on 4 kinds of childhood English textbooks. Thus, it is hoped that further study on vocabulary in various textbooks should be continually performed and appropriate vocabulary list for childhood language development process should be presented, so that it can be more helpful for the development of the following childhood English textbooks.
목차
목 차표목차 iii그림목차 iv국문초록 vⅠ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구의 내용 23. 연구의 제한점 2Ⅱ. 이론적 배경 31. 어휘 31.1 어휘의 개념 및 중요성 31.2 어휘 선정의 필요성 41.3 어휘 선정의 기준 42. 유아 언어발달 62.1 유아 언어발달 양상 및 특성 62.2 유아 어휘 발달 73 어휘 분석기준 83.1 누리과정에 맞춘 의사소통 영역 기준 83.2 2009 개정 초등영어 권장 어휘 기준 114. 선행연구 14Ⅲ. 연구 방법 161. 연구대상 162. 연구도구 및 방법 17Ⅳ. 연구 내용 181. 유아영어교재 어휘 분석 181.1 누리과정에 맞춘 의사소통영역 기준 181.2 초등영어 권장 어휘 목록 기준 41Ⅴ. 결론 및 제언 521. 결론 522. 제언 53참고문헌 54Abstract 56부록