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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이태원 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
홍태호
발행연도
2015
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

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Customer reviews which include subjective opinions for the product or service in online store have been generated rapidly and their influence on customers have become immense due to the widespread usage of SNS. In addition, a number of studies have focused on opinion mining to analyze the positive or negative opinions and get a better solution for customer support and sales. It is very important to select the key terms which reflected the customers’ sentiment on the reviews for opinion mining.
In this study, we used the subjective movie, book, game, and music reviews from Amazon to extract suitable terms and then constructed the sentiment classification model based on the terms in document level. Also, to improve the performance of sentiment classification model, we proposed ISCOM model that compared to the previous models which mainly used the existing data mining techniques. The experimental results are presented as follows.
First, this paper validated the fact that sensitive information can be represented by using various parts of speech(POS). Also, this study compared the difference between the result of only using adjectives and the result of using all the four kinds of POS(adjective, adverb, verb, noun). The difference can be identified by using sentiment classification model.
Second, the variable selection of most previous studies are inefficient, for the reason that these models are usually extracted extensive terms and some terms may be very repetitive and some may not contain any sensitive information.
To make up deficiency in previous model, we extract the significant terms by using POS tagging for the four kinds of POS separately.
In addition, we utilize various kinds of feature selection approaches such as Information Gain(IG), Document Frequencey(DF), Term Frequency Inverse Document Frequency(TFIDF), Chi-squared Statistic(CHI). The significant terms are extracted by using each technique and then are applied to the sentiment classification model.
Third, to the best of our knowledge, we first apply the novel techniques(SVM+, SVM+MTL) to opinion mining and construct the novel sentiment classification model and also validate its validity.
Another notable feature of our paper is that we applied real data of Amazon to our proposed sentiment classification model and validated the performance.
Finally we employed SVM, SVM+, and SVM+MTL as the benchmark model, and proposed the ISCOM (Integrated Sentiment Classification for Opinion Mining) model. Finally, we proposed an optimal model by comparing the results of these models.
The results showed the out performance of ISCOM model to each separate model.
ISCOM model is worth to apply to solve sentiment classification problems based on customer reviews. Our proposed opinion mining model is expected to improve customer service and gain competitive advantage in online store.

목차

I. 서론 1
1. 연구의 배경 1
2. 연구의 목적 3
3. 연구의 범위 5
4. 연구의 구성 5
II. 선행연구 7
1. 오피니언마이닝 7
1.1 오피니언마이닝의 개념 7
1.2 감성분석 8
1.3 오피니언마이닝에 관한 연구사례 14
2. 용어정보추출 16
2.1 문서빈도(Document Frequency) 17
2.2 TFIDF(Term Frequency Inverse Document Frequency) 18
2.3 정보획득량(Information Gain) 19
2.4 카이제곱 통계량(Chi-squared Statistic) 22
2.5 용어정보추출의 응용 23
3. 데이터마이닝 26
3.1 데이터마이닝의 개념 26
3.2 데이터마이닝의 활용 27
3.3 데이터마이닝 기법 31
3.4 데이터마이닝 응용 38
3.5 데이터마이닝의 통합모형 44
III. 연구모형 및 연구질문 48
1. 용어기반의 감성분류모형 48
1.1 용어데이터베이스 생성 49
1.2 용어선정 50
1.3 감성분류모형 생성 52
2. ISCOM(Integrated Sentiment Classification for Opinion Mining)모형 55
3. 연구 질문(Research Question) 60
3.1 4품사와 형용사의 관계 60
3.2 단일모형과 통합모형간의 관계 65
IV. 감성분류모형 실험 및 결과 68
1. 실험 데이터 68
1.1 영화리뷰 데이터 73
1.2 도서리뷰 데이터 75
1.3 게임리뷰 데이터 77
1.4 음악리뷰 데이터 79
2. 실험 설계 81
2.1 용어기반의 감성분류모형 설계 81
2.2 ISCOM 모형 설계 82
3. 사례1: 영화리뷰에서의 감성분류 86
3.1 SVM을 이용한 감성분류모형 결과 86
3.2 SVM+를 이용한 감성분류모형 결과 87
3.3 SVM+MTL을 이용한 감성분류모형 결과 89
3.4 ISCOM 모형 결과 90
3.5 감성분류모형 비교 및 분석 91
4. 사례2: 도서리뷰에 대한 감성분류 98
4.1 SVM을 이용한 감성분류모형 결과 98
4.2 SVM+를 이용한 감성분류모형 결과 99
4.3 SVM+MTL을 이용한 감성분류모형 결과 100
4.4 ISCOM 모형 결과 101
4.5 감성분류모형 비교 및 분석 102
5. 사례3: 게임리뷰에 대한 감성분류 110
5.1 SVM을 이용한 감성분류모형 결과 110
5.2 SVM+를 이용한 감성분류모형 결과 111
5.3 SVM+MTL을 이용한 감성분류모형 결과 112
5.4 ISCOM 모형 결과 113
5.5 감성분류모형 비교 및 분석 115
6. 사례4: 음악리뷰에 대한 감성분류 122
6.1 SVM을 이용한 감성분류모형 결과 122
6.2 SVM+를 이용한 감성분류모형 결과 123
6.3 SVM+MTL을 이용한 감성분류모형 결과 124
6.4 ISCOM 모형 결과 125
6.5 감성분류모형 비교 및 분석 127
V. 결론 133
1. 연구의 요약 133
2. 연구의 의의 및 공헌도 135
3. 연구의 한계점 및 향후 연구방향 136
참고문헌 138
부록 156
Abstract 201

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