색채는 우리의 주요 감각기관인 시각을 통해 전달되는 시각언어이자 표현수단이다. 자연을 통해 접하게 되는 색채는 우리에게 가장 친숙하게 존재해왔기에 색채가 가지는 영향력은 실로 크다고 할 수 있다. 이와 같이 색채는 이제 개인적인 표현수단을 넘어 마케팅의 수단으로서 사용되고 있다. 색채의 활용에 관한 관심이 높아지면서 자신에게 가장 잘 맞는 퍼스널컬러 즉, 베스트컬러를 찾아 활용하고자 하는 움직임이 대두되고 있다. 베스트컬러는 외적으로는 개인의 이미지를 향상시키고 내적으로는 심신의 안정과 활기를 북돋아 긍정적인 영향을 얻고자 하는 목적으로 주로 활용된다. 특히 자아가 완전히 형성되지 않은 아동의 경우 자신만의 확고한 이미지를 갖고 있지 않기 때문에 일상생활 속에서 접하는 색채의 영향력이 더욱 중요해진다. 따라서 아동은 직·간접적으로 색채에 의해 심리적인 영향을 받을 수 있고 이는 성인이 되어서도 지속될 수 있기에 색채에 대한 주의가 필요하다. 본 연구는 아동에게 베스트컬러를 적용할 경우 아동의 자아존중감 향상, 사회성 함양 등의 정서지능적 측면에 어떠한 영향을 주는지를 검증하는 것을 그 목적으로 하였다. 이를 위해 4개의 실험집단을 나누어서 측정하였고 세부적으로 상위실험군과 일반실험군으로 분류하고 각각에 대한 통제군을 설정하였다. 아동의 특성에 맞춰 퍼스널컬러를 진단하고 아동 개개인에 어울리는 베스트컬러를 도출하여 의상에 적용하는 실험을 진행하였다. 아동의 정서적 반응을 확인하는 도구로 아동정서행동발달, 자아존중감, 사회정서고립척도 등의 설문을 실시하였고 K-HTP 그림검사와 DAS 그림검사를 활용하였으며 이러한 과정을 통해 베스트컬러가 아동의 정서에 미치는 영향을 확인할 수 있었다. 본 연구는 연구문제를 설정하는 데 있어서 중요한 변인으로서 경제적·사회적·문화적 수준을 고려하여 실험설계를 하였다. 즉, 부모의 사회·경제적 수준이 아동의 정서적인 반응에 차이를 가져올 수 있다는 것을 가정하고 6개의 연구문제를 설정하였고 실험을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 아동정서행동발달 변화에서 일반 실험군 아동과 상위 실험군 아동이 전체적으로 뚜렷한 변화 양상을 보였다. 특히 고 위험군으로 분류되었던 아동은 실험 전에 비해 추후 검사에서 위험도가 다소 낮아져 긍정적인 변화가 있었음을 확인하였다. 둘째, 자아존중감 척도 변화에서 일반 실험군 아동과 상위 실험군 아동이 모두 점진적 향상을 나타냈다. 전체적인 자아존중감에서는 상위 실험군이 근소한 차이로 상승세를 보였다. 세부적으로는 일반 실험군의 아동은 사회적 자아존중감·학교적 자아존중감 부분에서 상승세를 보였고 상위 실험군 아동은 가정적 자아존중감·일반적 자아존중감에서 점진적으로 상승하는 양상을 보였다. 따라서 베스트컬러를 통한 상위집단과 일반집단의 아동은 자아존중감에서 모두 상승했지만 그 세부적인 영역은 다르게 나타날 수 있음을 의미한다. 성별에 따라서도 다소 차이점이 나타났는데 특히 일반 실험군의 여아 집단이 높은 변화를 나타냈다. 셋째, 사회정서 고립척도 변화에서 통제집단에 비해서는 두 집단 모두 사회적인 정서고립을 낮추는데 베스트컬러가 영향을 미쳤으나 일반 실험군이 상위 실험군에 비해 전체적으로 높은 변화 양상을 나타냈다. 이를 통해 일반 실험군의 아동의 경우 정서적·사회적 외로움이 기본적으로 더 드러나 있음을 확인할 수 있다. 특히 성별에 상관없이 남아와 여아 모두 감소하여 긍정적인 변화를 확인하였다. 넷째, K-HTP 그림 검사로 아동의 사회성?적응성?관계성 등을 확인할 수 있었는데 일반 실험군과 상위 실험군 모두 긍정적인 변화 양상을 보여 활발한 소통을 통해 아동의 사회성이 향상되었음을 확인하였다. 특히 일반실험군에서 높은 변화양상을 나타냈다. 성별에 따른 분석에서는 모든 실험군에서 남아보다 여아의 변화폭이 크게 나타나 베스트컬러 의상 착용이 여아에게 밀접한 영향을 미쳤음을 확인하였다. 다섯째, DAS 그림검사에서 남아와 여아 모두 부정적 정서 수준인 우울·불안의 감정과 공격적인 부분이 다소 감소되는 경향을 보였다. 특히 상위 실험군 아동의 변화폭이 크게 나타났다. 여섯째, 아동의 퍼스널컬러 진단 결과, 차가운 유형이 38명, 따뜻한 유형이 18명인 것으로 차가운 유형이 더 많은 것을 확인하였다. 이를 바탕으로 본 연구에서는 각 계절별로 28개씩 총 112개의 4계절 퍼스널컬러 팔레트를 제시하고 이를 통해 41가지의 색을 추출하여 아동의 베스트컬러 팔레트로 제안하였다. 각 계절별로 봄 12가지, 여름 13가지, 가을 8가지, 겨울 8가지 색을 선정하였는데 베스트컬러 팔레트는 아동의 피부색과 가장 조화를 이루는 최적의 색채임을 확인할 수 있었다. 일곱째, 상위 실험군이 베스트컬러 의상 착용할 경우 색채에 더욱 민감하게 반응함을 확인하였고, 색채 활용능력 또한 상승하였음을 확인하였다. 여덟째, 일반 실험군과 상위 실험군은 모두 1회차에서 10회차 까지 만족도 설문을 비교했을 때 점진적인 향상을 보였다. 특히 상위 실험군에서 높은 변화양상을 보였는데 이처럼 만족도가 높게 나타난 것은 아동의 실험 만족도가 높을수록 긍정적 정서가 함양되어 자신감과 자아존중감, 사회성이 향상된다는 것을 의미한다. 또한 실험에 참여한 아동 모두가 의상을 착용한 후 스스로 느끼는 외모에 대한 자기만족이 강하게 나타났음을 확인할 수 있었다. 이러한 결과들을 바탕으로 아동이 색을 시각적으로 인지하고 실험이 진행되는 과정에서 색의 조화를 이해하고 적극적으로 실험에 참여하는 등 긍정적인 반응을 관찰 할 수 있었다. 전체적으로 실험집단의 실험결과를 비교해 보면 일반 실험군의 아동은 사회성·관계성·적응성에 보다 더 긍정적 영향을 주었고, 상위 실험군의 아동은 우울·자아존중감·색채활용능력에 보다 더 긍정적 영향을 주었음을 확인할 수 있었다. 본 연구는 외부요인의 완벽한 통제가 이루어지지 않았다는 점과 지역이 제한되고 표본 수가 적다는 한계점을 갖는다. 그러나 베스트컬러의 활용이 아동의 정서 변화에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 실증적인 연구를 통해 확인하였다는 점에서 의의를 갖는다. 이러함 점에서 본 연구는 더불어 사는 현대사회에서 자신과 타인의 가치를 존중하고 올바른 정서를 지닌 사회형 인재를 구축하는데에 기여할 것으로 본다. 또한 본 연구에서 제안된 아동 베스트컬러 팔레트는 향후 아동과 관련한 연구나 실제 적용에 있어 중요한 데이터베이스로 작용하여 여러 분야에서 활용될 수 있을 것이다. 특히, 부모로 하여금 아동의 정서와 자아발달에 긍정적인 영향을 줄 수 있는 베스트컬러의 의상이나 소품을 선택하는 데에도 도움이 될 것이며 심리적인 치료가 필요한 아동에게도 색채 치료를 통한 접근을 시도해 볼 수 있을 것이다. 앞으로 본 연구의 한계점을 보완한 학계의 연구가 지속적으로 진행되기를 바라며 아동과 관련된 실제 업계에서도 학문적 성과를 반영한 제품들이 연구되기를 희망한다.
Color is the visual language and means of expression that pass through eyes, our primary sensory organs. As color encountered in the nature has been one of the elements most familiar to us, it is no wonder its effect upon us is so significant. Thus, the role of color is now beyond the means of personal expression and has become a means of marketing. As there is increased interest in the use of color, a movement to use colors that are personal to one or best colors that suit one most emerges. Best color enhances personal images externally while it has its application in the goal to acquire positive influence by increasing mental stability and vigor internally. In particular, the influence of color experienced in daily lives can be even more important to children since they have not yet completely developed their selves and they have not their firm images. Therefore, we need to be careful with color as children can receive psychological influence by color directly and indirectly which can last even after they have entered adulthood. This study aims to verify what effect the application of best colors to children has in the aspects of emotion and intelligence such as enhanced self-esteem and fostering social skills in them. For this, we proceeded measurements by dividing participants into four experimental groups. For more detailed plan, we divided them into high rank experimental groups and general experimental groups as well as control groups corresponding to each. The study performed experiments diagnosing personal colors customized for children’s attributes, deriving best colors appropriate to each child individually, and apply clothes based on the selected colors. The study performed surveys such as children’s emotional behavior development, self-esteem, and social emotional alienation index as tools for verifying emotional responses in children. We also used K-HTP picture test and DAS. We were able to confirm how best colors affect children’s emotions through those procedures.
This study designed experiments considering different economic, social, and cultural levels as important variables in determining research problems. In other words, we assumed socioeconomic levels of parents couldlead to differences in the emotional responses of children, set six research problems, and presented the following results obtained from the experiments.
First, children belonging to general experimental groups and high-rank experimental groups showed distinct overall changes in the changes of children’s emotional behavior development. In particular, we confirmed there have been positive changes by identifying children classified as high-risk groups showed somewhat decreased results in the degree of risk in post-experiment surveys. Second, children belonging to general experimental groups and high-rank experimental groups both showed progressive improvement in the changes of self-esteem index. High-rank experimental group children showed upward trends by minor margins in overall self-esteem surveys. In detail, children belonging to general experimental groups showed upward trends in the parts of social self-esteem and school self-esteem while children belonging to high-rank experimental groups showed progressively improved results in home self-esteem and general self-esteem. Therefore, this implies children of both general experimental groups and high-rank experimental groups showed increased levels of self-esteem from best colors, but the detailed results might vary. There were small differences by gender. Female groups of general experimental groups showed higher changes. Third, though both groups showed best colors helped to diminish social emotional alienation in social emotional alienation index when we compared against control groups, general experimental groups showed higher overall changes thanhigh-rank experimental groups. From this, we verified emotional and social lonelinessis more revealing among children ofgeneral experimental groups. In particular, regardless of gender, both male children and female children showed positive changes of decreased levels. Fourth, we compared results of sociability, relationship, and adaptability through K-HTP picture tests and found increased sociability in children as bothgeneral experimental groupsandhigh-rank experimental groupsshowed positive changes.In particular, general experimental groupsshowed high degrees of changes.Analysis by gender showed wider changes among female children than male children in both experimental groups implying wearing best-color clothes affect female children more closely. Fifth, both male and female children showed somewhat lower scores in the emotions of depression and insecurity that are of negative emotional levels in DAS picture tests. In particular, children belonging tohigh-rank experimental groupsshowed wider changes. Sixth, results of personal color diagnosis of children showed more respondents belonged to cold type. There were 38 respondents of cold types and 18 respondents of warm type. Based on this, this study proposed 112 four-season person color palettes, 28 for each season. By this process, we extracted 41 colors to propose for children’s best-color palettes. We chose 12 colors for spring, 13 colors for summer, 8 colors for autumn, and 8 colors for winter. We confirmed best-color palettes are those of optimum colors that show best balance with the skin tones of children. Seventh, high-rank experimental groups showed more sensitive responses to colors when children wore best-color clothes as well as higher increase in the abilities to use colors. Eighth, both general experimental groups and high-rank experimental groups showed progressive improvements when we compared satisfaction surveys from the 1stto10th. In particular, the fact that high-rank experimental groups showed high degrees of changes implies that children with higher experiment satisfaction showed more increased levels of self-confidence, self-esteem, and sociability because of nurtured positive emotions. In addition, we confirmed all children participating in the experiments showed strong self-satisfaction of their own appearances when they wore clothes.
Based on these results, we were able to observe positive responses such that they visually perceived colors, understood the harmony among different colors and actively took part in experiments during the course of experiments.
We confirmed from the comparison of experimental results of the experimental groups as a whole that the children belonging to general experimental groups showed more positive impact in sociability, relationship, and adaptability whereas children belonging to high-rank experimental groups showed more positive impact in depression, self-esteem, and abilities to use colors.
This study has limitations in that the experiments failed to control external factors thoroughly, participants are from only limited regions, and the number of samples is too small. However, the study is significant in that we verified the use of best colors positively affect emotional changes in children through empirical researches. The best-color palettes used in this study for children can become part of important database in various areas in future studies on children and real-world application. In particular, they can be helpful for parents in choosing clothes and accessories based on best colors that can positively affect the development of emotion and selves of children. In addition, we can also attempt approaches through color treatment for children who need psychological treatment. We hope there will be continued research in the academia complementing the limitations of this study and product research in the industry related to children reflecting academic achievement.
목차
제 1 장 서론 11.1 연구의 배경 11.2 연구의 목적 5제 2 장 이론적 논의 92.1 정서지능과 색채의 관계 92.1.1 정서지능이론의 개념과 발달 과정 102.1.2 정서지능이론의 구성과 색채 152.1.3 정서와 색채 172.1.4 아동의 정서와 색채 192.2 퍼스널컬러와 베스트컬러 212.2.1 퍼스널컬러의 개념과 유형 212.2.2 퍼스널컬러의 진단과 베스트컬러 382.2.3 아동의 베스트컬러 412.3 아동의 정서반응 432.3.1 자아존중감척도 연구 442.3.2 사회정서고립척도 연구 462.3.3 아동정서행동발달 472.4 투사그림검사 502.4.1 K-HTP 그림검사 512.4.2 Draw A Story 그림검사 622.4.3 투사그림검사의 타당성 논의 67제 3 장 연구문제 및 연구방법 693.1 연구문제 693.2 연구방법 713.2.1 연구대상 713.2.2 연구방법 723.2.3 분석방법 83제 4 장 아동 퍼스널컬러의 베스트컬러 팔레트 제안 844.1 아동의 퍼스널컬러 분석 844.1.1 아동의 퍼스널컬러 분석 결과 844.1.2 베스트컬러 추출 결과 944.1.3 아동의 베스트컬러 분석 결과 984.2 아동의 베스트컬러 팔레트 제안 100제 5 장 연구결과 1105.1 연구대상자의 인구사회학적 특성 1105.2 신뢰도 분석 1145.3 아동정서행동발달(CPSQ) 변화 1165.3.1 CPSQ 총점 1165.3.2 내재화 척도 1175.3.3 외현화 척도 1175.3.4 ADHD 1185.4 자아존중감 변화 1205.5 사회 정서 고립 척도 변화 1305.6 DAS 투사그림검사 변화 1405.7 K-HTP 투사그림검사 변화 1465.7.1 K-HTP 투사그림검사 1475.7.2 K-HTP 색채활용능력 검사 1545.8 변인간 상관관계 분석 1575.9 아동실험만족도 체크리스트 변화 1595.10 소결 161제 6 장 결론 및 함의 1666.1 결론 1666.2 함의 169참 고 문 헌 171부 록 183Abstract 192