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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

박진한 (부산대학교, 부산대학교 대학원)

지도교수
정의봉
발행연도
2017
저작권
부산대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수12

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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Discomfort is an important factor when riding a car. Conducting the experiment evaluates the discomfort of the road, but we can’t ride the all. The passive and active response of rider seated at oscillating shaker have been conducted to investigate correlation of those and to evaluate the discomfort of real road. Eleven male subjects were exposed to sinusoidal vibration at three frequencies and two magnitudes : 3, 5 and10Hz, 0.1 and 0.2g(1g=9.85). To disregard elasticity of seat, rigid seat has been used. And to prevent the slip, the seat has been intagliated like HPMⅡ.
The body acceleration response and transmissibility, reaction force between seat and human body, EMG and discomfort were observed big at high magnitude vibration. All data has regular correlation at same magnitude and three frequency vibration. It can be concluded from this study that evaluation of the discomfort over any roads is possible.

목차

제1장 서론 1
1.1 연구배경 1
1.2 연구목적 및 내용 4
제2장 승용차량 주행 실험 5
2.1 일반 도로 주행 실험 5
2.2 특수 노면 주행 실험 6
2.3 모의 승차 가진 신호의 선정 9
제3장 모의 승차 가진 실험 10
3.1 인체 반응 실험 10
3.1.1 피시험자 및 착석자세 10
3.1.2 가진기 및 센서 13
3.1.3 실험절차 및 신호 처리 17
3.2 주관적 승차감 평가 및 절차 18
제4장 실험결과 20
4.1 수동 및 능동적 반응 결과 20
4.1.1 가속도 응답과 전달률 20
4.1.2 시트와 인체의 반력 26
4.1.3 근활성도 29
4.2 주관적 승차감 평가 결과 32
4.3 인체 반응과 승차감의 상관성 분석 34
제5장 결론 36
참고문헌 37
ABSTRACT 41

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