메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김효성 (공주대학교, 공주대학교 대학원)

지도교수
임경원
발행연도
2017
저작권
공주대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수4

표지
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to find out the practical knowledge of a special education teacher in the process of implementing the group play activities with co-teaching in order to improve sociality of children with developmental disabilities. The action research method was conducted to accomplish the purpose of the study. The participants for this study were a researcher as a main teacher, two co-teachers, three observers who gave advice for activities, and six children. Four sessions were held in a classroom, and data were collected in the process of implementing activities, class observation, consultations, and reflection.
As a result of the qualitative analysis of the collected data, Seven top categories were found. They were ''program goal setting'', ''program environment creation'', ''motivation strategy'', ''teaching strategy'', ''problem behavior managing strategy'', ''peer group and assistants utilization'', and ’program results.’ 14 subcategories and 43 semantic units were also analyzed.
The conclusions drawn from this study are as follows.
First, the program goals should be specific and clear.
Second, a teacher should create a comfortable and spacious classroom environment and ensure sufficient time for activities.
Third, a teacher should focus on the way to increase children’s motivation for their active participation.
Fourth, the use of diverse and appropriate teaching techniques can increase the spontaneity of children.
Fifth, problem behaviors of young children should be managed by a teacher in consultation with their parents.
Sixth, peer modeling and co-teachers’ spoken and physical feedback can provide a security and confidence for children with low participation. They can be very important support resources for group activities.
Finally, the group play activity program can help young children to participate actively in class, increase verbal expressions, and enhance empathy for cheering and comforting peers.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 용어의 정의 5
Ⅱ. 이론적 배경 6
1. 놀이와 사회성 6
1) 유아의 놀이와 사회성 6
2) 장애유아의 사회성과 놀이 10
2. 협력교수와 협력수업 13
1) 협력교수의 개념과 유형 13
2) 특수교육분야의 협력교수 적용 효과 17
3. 특수교육분야의 실행연구와 실천적 지식 20
Ⅲ. 연구 방법 23
1. 연구 참여자 23
1) 프로그램 지도교사 23
2) 협력교사 23
3) 수업관찰자 24
4) 수업 참여 유아 25
2. 연구 내용 28
3. 연구 절차 29
4. 자료 수집 30
5. 자료 분석 32
6. 연구의 진실성 및 윤리 33
Ⅳ. 연구결과 35
1. 프로그램 목표설정 38
1) 구체적인 사회성 목표설정 38
2) 활동목표 도달의 촉매제 39
2. 프로그램 환경조정 41
1) 집단 활동을 위한 교실환경 41
2) 수업시간 확보하기 43
3. 동기유발전략 45
1) 수업의 집중도와 참여도 높이기 45
2) 유아의 비타민, 강화물 사용 46
4. 교수전략 47
1) 유아의 언어표현을 이끌어내는 다양한 형태의 수업 48
2) 발화가 가득한 수업 만들기 49
3) 세련된 교수기술 갖추기 50
5. 문제행동 전략 53
1) 문제행동에 대처하는 자세 54
6. 또래와 지원인력 활용 57
1) 친구, 롤 모델 57
2) 협력교사, 본연의 역할 58
7. 프로그램의 결과 60
1) 함께하는 만큼 성장하는 유아들 61
2) 예기치 못한 상황 63
Ⅴ. 논의 65
Ⅵ. 결론 및 제언 73
참고문헌 76
ABSTRACT 82
부록 84

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0