본 연구의 목적은 4년제 대학교수의 진로지도 역량모델을 개발하고 타당화 하는 데 있다. 대학교수의 진로지도 역량모델을 개발하기 위해, 본 연구에서는 선행연구를 고찰하고, 교수대상 포커스 면접, 학생대상 포커스 그룹면접, 전문가협의회 자문을 실시하였다. 이를 통해 대학교수의 진로지도 개념정의, 역량군, 역량요소, 역량지표의 역량모델 초안을 구안하였다. 구안된 역량모델 초안은 30여명의 교수 패널들의 1차, 2차에 걸친 델파이 설문을 통해 내용타당도를 분석하고 의견을 수렴하였다. 또한 전체 항목에서는 상위영역이 하위영역을 잘 대표하고 있는지 하위영역이 상위영역의 내용을 잘 설명하고 있는지 살펴보기 위해 대표성, 명확성, 포괄성을 분석하고, 최종적으로 전문가 협의회 자문을 통해 항목에 대한 수정, 보완의 반복을 통해 역량모델이 확정되었다. 최종 확정된 역량모델 항목은 대학교수의 진로지도 개념 정의, 3개 역량군, 14개의 역량요소, 33개의 역량지표로 구성되었다. 3차 델파이 조사에서는 확정된 역량모델의 역량항목에 대한 가중치 산정을 위해 계층화 분석법(APH)과 일관성 비율(CR)을 통해 응답의 일관성 여부와 가중치의 유의미성을 파악하고 역량모델의 역량군, 역량요소, 역량지표에 대한 항목내용에 대한 우선순위를 선정하였다. 본 연구의 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 최종 구안된 대학교수의 진로지도 역량모델은 3개 역량군, 14개의 역량요소, 33개의 역량지표로 구성되었다. 역량군은 ‘이론지식군’, ‘직무수행군’, ‘태도자질군’으로 구성되었으며, 첫 번째, ‘이론지식군’은 ‘진로이론 및 진로발달 이해’, ‘진로지도 관련 프로그램 및 심리검사에 대한 이해’, ‘학생의 다양성 이해’, ‘미래사회와 직업세계 이해’의 4개 역량요소와 8개의 역량지표로 구성되었다. 두 번째, ‘직무수행군’은 ‘학생진로관리’, ‘진로지도 상담기술’, ‘전공직무분야 정보관리 및 활용’, ‘전공진로 관련 전문성 유지 및 향상’, ‘기관연계 및 자원 활용’의 5개 역량요소, 15개의 역량지표로 구성되었다. 세 번째, ‘태도자질군’은 ‘윤리적 태도’, ‘자기계발 및 평가능력’, ‘의사소통 능력’, ‘문제해결능력과 리더십’, ‘진로지도에 대한 사명감’의 5개 역량요소와 10개의 역량지표로 구성되었다. 둘째, 확정된 역량모델에 대해 계층화 분석법(APH)과 일관성 비율(CR)을 통해 응답의 일관성 여부와 가중치의 유의미성을 파악하였고 역량모델의 역량군, 역량요소, 역량지표에 대한 항목내용에 대한 우선순위를 선정하였다. 역량군의 우선순위는 ‘태도자질군’이 가장 중요하고, 그 다음으로 ‘직무수행군’, ‘이론지식군’ 순으로 나타났다. 역량요소에서는 ‘의사소통 능력’이 가장 중요하고, 그 다음으로 ‘문제해결능력과 리더십’, ‘전공진로 관련 전문성 유지 및 향상’, ‘진로지도에 대한 사명감’, ‘전공직무분야 정보관리 및 활용’ 등의 순으로 나타났다. 역량지표는 ‘전공과 진로와의 연계능력’이 가장 중요하고, 그 다음으로 ‘라포형성 및 공감능력’, ‘창의적 문제해결 능력’, ‘리더십 능력’, ‘개방적이고 경청하는 태도’, ‘진로지도에 대한 열정’ 등의 순으로 나타났다. 본 연구결과를 토대로 대학에서 교수의 진로지도 교육성과를 높이고 진로지도의 기초자료로 활용할 수 있는 체계적이고 지속적인 연구의 필요성을 제안하였다. 또한 학교차원의 진로지도를 활성화하기 위한 다양한 대책마련과 교수의 진로지도 성과를 평가할 수 있는 역량척도개발, 교수의 진로지도 역량수준을 한 단계 높일 수 있는 새로운 방안에 관련하여 주요 시사점을 제공하고 후속연구를 제안하였다.
The purpose of this study was to develop and validate the career guidance competency model of four-year college professors. In order to develop career guidance competency model of college professors, first of all this study reviewed the previous research studies, and carried out focus interview with professors, focus group interview with students, consultation with expert council. Based on the results, this study defined career guidance concept of college professors, competency cluster, competency factor, competency indicator and developed the draft of the competency model. The first and second Delphi surveys were administered to 30 professor’s panels to analyze the content validity through collecting their opinions about the draft competency model. All items were analyzed in terms of the representativeness, clarity, and comprehensiveness to see whether the upper-factor represents the sub-factor well or whether the sub-factor describes the contents of the upper-factor well. Finally, the competence model was confirmed through consultation with expert council. The finalized competency model was composed of career guidance concept definition of college professors, three competency clusters, 14 competency factors, and 33 competency indicators. In the third Delphi survey, the consistency of responses and the significance of the weights were determined through the hierarchical analysis method(APH) and the consistency ratio(CR) to calculate the weight for the competency items of the confirmed competency model. And the priority of the items on the competency cluster, the competency factor, the competency indicators were selected. The main results of this study are as follows. First, the confirmed competency model was composed of three competency clusters, 14 competency factors, and 33 competency indicators. The competency cluster consisted of ‘theoretical knowledge cluster’, ‘task enforcement cluster’ and ‘attitude quality cluster’. Firstly, ‘theoretical knowledge cluster’ consisted of four competency factors(‘Understanding career theory and career development’, ‘Understanding career guidance programs and psychological tests’, ‘Understanding of student diversity’, ‘understanding of future society and job world’) and eight competency indicators. Secondly, ‘task enforcement cluster’ consisted of five competency factors(‘student career management’, ‘career guidance counseling technology’, ‘information management and utilization of major field’, ‘maintaining and improving professionalism related to major field’, ‘Institutional linkage and resource utilization’) and 15 competency indicators. Thirdly, ‘attitude qualities cluster’ consisted of five competency factors( ‘ethical attitude’, ‘self development and evaluation ability’, ‘communication ability’, ‘problem solving ability and leadership’, ‘commitment to career guidance’) and 10 competency indicators. Second, In the confirmed competency model, the consistency of responses and the significance of the weights were identified through the hierarchical analysis method(APH) and the consistency ratio(CR), and the items of competence cluster, competency factor, competency indicator were prioritized. The competency cluster''s attitude qualities were the most important, followed by ‘task enforcement cluster’ and ‘theoretical knowledge cluster’. In the competency factor, ‘communication ability’ was the most important, followed by ‘problem solving ability and leadership’, ‘maintenance and improvement of professionalism related to major career’, ‘commitment to career guidance’, ‘information management and utilization of major field’ and so on. In the competency indicators, ‘ability to connect with major and career’ was the most important, followed by ‘rapport formation and empathy ability’, ‘creative problem solving ability’, ‘leadership ability’, ‘open and listening attitude’, ‘passion for career guidance’ and so on. This study suggests for the professors to utilize the career guidance competency model for there students and to enhance the professor''s career guidance education performance through follow-up systematic and continuous research. In addition, This study suggests for professors need to do actively systematic career guidance through the preparation of various measures to promote career guidance at the college, the development of competency scale to evaluate professor career guidance performance, and the development of new method for enhancing proficiency level of career guidance competence.