본 연구는 4년제 대학교수의 진로지도 역량모델을 개발하고 타당화하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해, 본 연구에서는 선행연구를 고찰하고 교수대상 포커스 면접, 학생대상 포커스 그룹면접, 전문가협의회 자문을 실시하여 대학교수의 진로지도 개념 정의, 역량군, 역량요소, 역량지표를 포함한 역량모델 초안을 구안하였다. 다음으로 이렇게 구안한 역량모델 초안에 대해 교수 패널을 대상으로 1차, 2차에 걸친 델파이 설문을 통해 내용타당도를 분석하고 의견을 수렴하였다. 또한 전체 항목에서는 대표성, 명확성, 포괄성을 분석하고, 최종적으로 전문가 협의회 자문을 통해 항목에 대한 수정, 보완을 반복하여 역량모델을 확정하였다. 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 최종 구안된 대학교수의 진로지도 역량모델은 3개 역량군, 14개의 역량요소, 33개의 역량지표로 구성되었다. 둘째, 역량군은 ‘이론지식군’, ‘직무수행군’, ‘태도자질군’으로 구성되었다. ‘이론지식군’은 4개 역량요소(‘진로이론 및 진로발달 이해’, ‘진로지도 관련 프로그램 및 심리검사에 대한 이해’, ‘학생의 다양성 이해’, ‘미래사회와 직업세계 이해’)와 8개의 역량지표로 구성되었다. ‘직무수행군’은 5개 역량요소(‘학생진로관리’, ‘진로지도 상담기술’, ‘전공직무분야 정보관리 및 활용’, ‘전공진로 관련 전문성 유지 및 향상’, ‘기관연계 및 자원 활용’)와 15개의 역량지표로 구성되었다. ‘태도자질군’은 5개 역량요소(‘윤리적 태도’, ‘자기계발 및 평가능력’, ‘의사소통 능력’, ‘문제해결능력과 리더십’, ‘진로지도에 대한 사명감’)와 10개의 역량지표로 구성되었다. 이러한 본 연구의 결과를 토대로 대학에서 교수의 진로지도의 교육성과를 높이기 위한 방안과 교수의 진로지도 성과를 평가할 수 있는 역량척도개발, 교수의 진로지도 역량수준을 한 단계 높일 수 있는 새로운 방안에 대한 후속 연구의 필요성을 제안하였다.
The purpose of this study was to develop and validate the career guidance competency model of four-year college professors. For this purpose, this study reviewed the previous research, conducted focus interviews with professors, interviewed focus groups with students, and consultation with expert council. Based on these results, the preliminary version of the competency model including career guidance concept definition, competency group, competency factor, and competency index was made. Next, this study analyzed the content validity of the preliminary competency model through the first and second Delphi questionnaires with professor panels and collected their opinions on the model. In addition, representative, clarity, and inclusiveness of all items were checked, The competence model was finally confirmed by revising and supplementing some items through consultation with experts. The main results of this study are as follows. First, the career guidance competency model of college professors was composed of three competency groups, 14 competency factors, and 33 competency indicators. Second, competency group consisted of ‘theoretical knowledge group’, ‘job performance group’, and ‘attitude qualification group’. Theoretical knowledge group is composed of 4 competency elements (‘understanding career theory and career development’, ‘understanding career guidance programs and psychological tests’, ‘Understanding student diversity’, and ‘understanding future society and job world’) and eight competency indicators. The ‘job performance group’ is composed of 5 competency factors (‘student career management’, ‘career guidance counseling technology’, ‘information management and utilization of major field’, and ‘maintaining and improving professionalism related to major career’), and 15 competency indicators. The ‘attitude qualities’ group consisted of five competency factors (‘ethical attitude’, ‘self development and evaluation ability’, ‘communication ability’, ‘problem solving ability and leadership’, and ‘commitment to career guidance’) and indicators. Based on the results of this study, it is suggested to develop a 10 competency measure to improve the educational performance of college professor’s career guidance, to develop the competency scale to evaluate the professor"s career guidance performance, and to follow up the new plan to increase the competency level of college professor.