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논문 기본 정보

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학위논문
저자정보

박서연 (연세대학교, 연세대학교 대학원)

지도교수
이주현
발행연도
2018
저작권
연세대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수10

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이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

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본 연구에서는 스마트의류의 가장 중요한 기능인 헬스케어 중 피트니스와 관련하여 실용성을 갖춘 소비자 맞춤형 스마트 피트니스웨어 제품 기획 연구의 일환으로, 조사연구를 통하여 스마트 피트니스웨어와 연동 콘텐츠의 수용태도와 잠재적 수요를 알아봄으로써 현대인의 라이프 스타일을 기반으로 하여 셀프트레이닝용 콘텐츠 연동형 스마트 피트니스웨어의 구체적인 구현방향을 탐색하였다.
구체적 연구 목표로는, 첫째 스마트 피트니스웨어의 개발 동향과 그 한계점을 고찰하고, 둘째 스마트 피트니스웨어에 대한 소비자의 수용태도와 잠재적 수요를 고찰하며, 셋째 스마트 피트니스웨어와 연동 가능한 콘텐츠에 대한 소비자의 수용태도와 잠재적 수요를 고찰한 후, 이를 기반으로 하여 IOT 환경 하에서의 콘텐츠 서비스와 연동되는 스마트 피트니스웨어의 사용 콘텐츠 및 시나리오를 도출하고 이를 위한 디자인 방향을 제안하는 것이다.
이에 본 연구에서는 양적 연구와 질적 연구 등 두 가지의 조사연구를 통하여 지금까지 개발된 스마트 피트니스웨어에 대한 디자인 및 심미성, 기능성, 사용성, 연동 콘텐츠와 스마트 피트니스 어플리케이션에 대한 디자인 및 심미성, 기능성, 사용성, 지속성에 기반한 수용태도와 잠재적 수요를 조사하였다. 이를 위하여 편의 표본 추출한 130명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 양자의 잠재적 수요에 관해서는 스마트 피트니스웨어의 착용 경험자 또는 스마트 피트니스 어플리케이션 사용 경험자 6명을 모집하여 심층면접을 통한 질적 연구를 실시하였다.
양적 연구의 결과, 스마트 피트니스웨어에 대한 수용태도는 사용성에 대한 수용태도를 제외한 디자인 및 심미성, 기능성, 연동 콘텐츠에 대한 수용태도는 모두 ‘보통’ 이상의 높은 경향을 나타냈으며 그 중에서 스마트 피트니스웨어의 연동 콘텐츠에 대한 수용태도가 상대적으로 가장 높게 나타나 추후 스마트 피트니스웨어 개발에 콘텐츠의 역할이 중요할 것으로 사료되었다. 인구통계학적 특성에 따른 스마트 피트니스웨어에 대한 디자인 및 심미성, 기능성, 연동 콘텐츠 측면의 수용태도는 대체적으로 20대 남성이 높은 경향을 나타냈고, 사용성 측면에서만 30대와 40대가 높게 나타났다.
스마트 피트니스웨어에 대한 기능성 측면의 잠재적 수요는 ‘운동의 상황을 실시간으로 알려주는 기능’이 상대적으로 가장 높게 나타났으며, 그 외의 ‘자가 체형측정의 기능’ 및 ‘자세교정의 기능’의 순으로 높게 나타났다. 인구통계학적 특성에 따른 스마트 피트니스웨어에 대한 기능성 측면의 잠재적 수요 조사의 결과, 20대의 주요 잠재적 수요는 ‘자가 체형 측정의 기능’을 선호하는 것으로 나타났으며, 40대의 주요 잠재적 수요는 ‘동작측정의 기능’을 선호하였다. 이 결과를 고려할 때, 20대는 운동의 결과를 중요시하고, 40대는 운동 과정을 중요시하는 것으로 사료되었다.
스마트 피트니스 어플리케이션의 디자인 및 심미성, 기능성, 사용성, 지속성에 대한 수용태도는 모두 ‘보통’보다 높은 수준으로 나타났으며, 그 중에서 기능성에 대한 수용태도가 상대적으로 가장 높게 나타나 어플리케이션의 기능성에 대한 높은 인식수준을 유추할 수 있었다. 인구통계학적 특성에 따른 스마트 피트니스 어플리케이션의 전반적인 수용태도는 20대의 남성과 여성 모두 높은 경향을 나타냈고, 지속성에 대한 동기부여 측면의 수용태도만 40대가 20대보다 상대적으로 높았다.
스마트 피트니스 어플리케이션에 대한 잠재적 수요는 20대는 음성적 코칭 또는 실시간 피드백이 반영되는 피트니스 효과를 높일 수 있는 기능과 타인과 운동기록을 공유하는 등의 상호작용적인 기능에 집중한 반면 30대와 40대는 간결한 디자인과 단순한 사용법을 지닌 어플리케이션을 선호하였다.
질적 연구의 결과, 스마트 피트니스 콘텐츠에 대한 잠재적 수요는 시간 경과 순서에 따라 ‘운동시작 전’의 단계에서 스마트 피트니스 콘텐츠에 요구되는 요소로는 ‘사용 접근성’, ‘흥미유도’, ‘다각적 스토리라인’의 범주어가 도출되었고, ‘운동수행 중’의 단계에서는 ‘실시간 음성코칭’, ‘정확한 운동자세 모니터링’, ‘개인 맞춤형 운동처방’이 도출되었다. ‘운동 직후’의 단계에서는 ‘실질적 보상제도’, ‘등급제도’, ‘체형변화 모니터링’, ‘일상생활 모니터링’이 도출되었고, ‘다음 운동으로 유도’의 단계에서는 ‘동기유발’, ‘높은 지속성’이 도출되었다. 이 결과를 바탕으로 도출된 소비자들이 선호하는 유형의 스마트 피트니스 콘텐츠는 운동의 지속성을 높여줄 수 있는 시간 경과의 순서에 따른 사용기능이 세분화된 실시간 쌍방향 피드백, 개인 맞춤, 사용자 중심의 사용이 가능한 ‘모바일 피트니스 앱 게임’의 형태로 나타났다.
질적 연구를 통해 도출된 스마트 피트니스웨어의 잠재적 수요는 시간 경과 순서에 따라 ‘운동시작 전’의 단계에서는 착용동기 부여를 위한 ‘소비자 취향 반영’, ‘패션 트렌드 반영’, ‘기능 외부돌출 최소화’의 주제어가 도출되었고, ‘운동수행 중’의 단계에서는 능동적 운동 지원을 위한 ‘운동 방해 최소화’, ‘콘텐츠 연동’, ‘운동 중 정확한 센싱 및 액츄에이팅’이 도출되었다. ‘운동 직후’의 단계에서는 측정 데이터 활용을 위한 ‘측정 데이터 신뢰성 확인 및 사후 활용’, ‘체형변화 효과 피드백’, ‘커뮤니티와 정보공유’가 도출되었고, ‘다음 운동으로 유도’의 단계에서는 사용 지속성 지원을 위한 ‘착용 및 사용 쾌적성, 편의성 증대’, ‘일상적 디자인’, ‘안전 보장 정보’가 도출되었다. 이 결과를 바탕으로 스마트 피트니스웨어의 디자인으로는 일상생활에서 착용이 가능한 캐주얼웨어를 선호하였으며, 요구되는 기능수요에는 운동효과 증진 및 부상예방 목적의 운동자세를 측정해주는 기능과 직접 기입하지 않아도 자동으로 체형측정이 되는 기능, 그리고 운동 상황을 실시간으로 알려주는 기능이 높은 수요를 보였다. 또한 내구성이 강하고, 기기 또는 장비의 단순화에 대한 기대가 컸으며, 연동 콘텐츠의 사용으로 착용 지속성을 높이는 니즈도 도출되었다.
이상의 결과를 종합하여 기획한 셀프트레이닝용 콘텐츠 연동형 스마트 피트니스웨어는 ‘운동수행 중’에는 사용자의 하체 운동 자세(예,스쿼트)가 실시간으로 게임진행에 맞춤형으로 반영되는 시청각 융복합 모바일 피트니스 앱 게임인 “퍼펙트 싱어”가 연동되고, ‘운동 직후’에는 자가 체형측정이 가능한 기능성 스포츠웨어로 나타났다. 본 연구에서 기획한 연동 콘텐츠인 “퍼펙트 싱어”는 기존의 피트니스 콘텐츠의 짧은 지속성의 한계를 극복하기 위해서 상호작용적인 게이미피케이션 시스템 등의 다양한 시청각적 흥미동인이 포함되었으며, 개인 맞춤형 사용이 가능한 장점이 있다. 운동 모니터링 및 게임의 진행을 위해 필요한 운동 상황 데이터의 수집은 스마트 피트니스웨어에 부착된 스트레인게이지 센서와 압력센서를 통해서 획득이 가능하다. 압력센서는 레깅스의 발바닥 부위에 열고정 방식으로 부착하여 운동 중의 자세를 측정하고, 실시간으로 획득되는 운동주기와 운동강도에 대한 정보를 바탕으로 정확한 운동 자세를 유도하도록 설계하였다. 자가 체형측정을 위한 스트레인게이지 센서는 허리 옆점과 넙다리 중간점에 위치시키고, 일정 기간 간격으로 신체 치수를 측정하여 사용자에게 운동효과 피드백을 제공함으로써, 궁극적으로 사용자가 설정한 목표에 도달할 때까지 ‘다음 운동으로 유도’하는 역할을 한다. 본 연구에서 기획한 셀프트레이닝용 콘텐츠 연동형 스마트 피트니스웨어의 외형은 여성적 컬러를 선호하는 타겟 소비자의 취향과 ‘글램레져’ 패션 트렌드에 따라 일상생활에서 부담없이 착용이 가능한 유행선도적인 특성을 지닌 기능성 민소매 상의와 발고리형 레깅스의 유형으로 설계되었다. 본 연구의 결과는 IOT환경 하에서의 콘텐츠 서비스와 연동되는 스마트 피트니스웨어를 개발하는데 기초자료가 될 수 있을 것으로 기대된다.

This study is associated with plans for smart fitness wear. Because practicality for fitness is one of the most important functions of smart clothing, research is important regarding acceptance attitudes, the potential demand for smart fitness wear, and interlocking contents based on the lifestyle of modern people. The specific planning direction for smart fitness wear with contents for self-training is explored.
First, smart fitness wear development trends and limitations were examined. Second, consumers’ acceptance attitudes and the potential demand for smart fitness wear were explored. Third, consumers’ acceptance attitudes and the potential demand for contents that can be interlocked with smart fitness wear were studied. Finally, usage of smart fitness wear in which content is interlocked under the IOT environment were identified and the design direction was proposed.
In this study, a combination of quantitative research and qualitative research was undertaken to explore acceptance attitudes and the potential demand for smart fitness wear design and aesthetics, functionality, usability, interlocking contents, and smart fitness applications. A survey of 130 general consumers was conducted to examine design and aesthetics, functionality, usability, and sustainability. In-depth interviews were conducted with six experienced smart fitness wearers or experienced users of smart fitness applications.
The quantitative analysis revealed that consumers'' acceptance attitudes toward smart fitness wear were higher than “normal” in terms of design and aesthetics, functionality, and interlocking contents; the exception was the acceptance attitude toward usability. Specifically, the acceptance attitude regarding the interlocking contents of smart fitness wear was the highest, and the role of contents in the development of smart fitness wear will be important in the future. According to demographic characteristics, general consumers'' acceptance attitudes toward design and aesthetics, functionality, and interlocking contents of smart fitness wear tended to be higher among men in their 20s, and acceptance attitudes toward usability tended to be higher for respondents in their 30s and 40s.
The potential demand for functional aspects of smart fitness wear for general consumers was highest in terms of “the function of informing the situation of movement in real time,” and “the function of self-figure measurement“ and “the function of posture correction” wear also ranked at a high level. According to the demographic characteristics, the potential demand for functionality in smart fitness wear was linked to the function of self-figure measurement by respondents in their 20s, and “the function of measuring motion” was important to those in their 40s. Based on these results, it is considered that individuals in their 20s emphasize the results of exercise, whereas those in their 40s emphasize the exercise process.
Acceptance attitudes regarding design and aesthetics, functionality, usability, and sustainability of smart fitness applications were all higher than normal, with the attitude toward functionality being the highest. General acceptance by consumers in terms of smart fitness applications?according to demographic characteristics?was highest for men and women in their 20s, and the acceptance attitude toward sustainability was relatively higher than those in their 20s.
The potential demand by people in their 20s for smart fitness applications focused on interactive features, such as enhancing fitness effects, that reflect voice coaching or real-time feedback and sharing other people''s athletic records, whereas respondents in their 30s and 40s preferred simple designs with easy usage.
As a result of the qualitative research, the potential demand for smart fitness contents was classified according to the order of time. At the ”before exercise” stage, the categories of ”accessibility,” “inducement of interest,”'' and “diverse story line” were derived as required elements of smart fitness contents. At the ”during exercise” stage, “real-time voice coaching,” “exercise posture monitoring,”'' and “personalized exercise prescriptions” were derived. At the ”after exercise” stage, “substantial reward system,” "grading system,” “body change monitoring,” and “everyday life monitoring” were derived. At the stage of “connection to the next exercise,”, “triggering exercise motivation” and “high sustainability” were derived. Thus, consumers prefer a mobile fitness app game that offers real-time interactive feedback, personalization, and user-centered handling.
According to the qualitative research, the potential demand for interlocked contents in smart fitness wear for self-training is as follows. Before exercise, “reflection of consumer taste” and “reflection of fashion trends” were identified as motives for wearing smart fitness wear. Triggering exercise motivation, “body protection,” and “exercise effect promotion” were linked to overall workout monitoring during exercise. After exercise, ‘self- body measurement and “various utilizations of collected data” were regarded as confirmations of exercise effects. At the stage of “connection to the next exercise,” “getting rid of prejudice” and “increasing wearing comfort” were derived for elevating sustainability.
Findings of this study revealed that contents of smart fitness wear for self-training are interlocked with the "perfect singer" of the audiovisual fusion complex mobile fitness app game in which the user''s posture during the squat movement is reflected in real-time during exercise. Further, it is possible to measure self-body size immediately after exercise. To overcome the limitation of the short persistence of smart fitness contents, "Perfect Singer"?interlinked with contents planned in this study?includes various visual and auditory stimuli, such as an interactive gamification system. Collection of data for the game''s progress can be obtained through strain gauge sensors and pressure sensors attached to smart fitness wear. The pressure sensor for real-time posture correction is attached to the soles of the leggings to measure posture during exercise; it was designed to induce accurate exercise posture based on information about the exercise period and exercise intensity acquired in real time. The strain gauge sensor for self-measurement is positioned at the midpoint of the waist and center of the thigh, and body dimension is measured for a certain period of time. Accordingly, this analysis leads to the next exercise until a user’s goals are achieved. Findings of this study indicate that content-linked smart fitness wear for self-training should be based on the preference of target consumers for feminine colors, such as pastels. Moreover, the functional trend and leading fashion leading characteristic has been identified as clothing that can be worn easily in everyday life according to the "glam leisure" fashion trend. Thus, the ideal design features a sleeveless top with footed leggings. The results of this study are expected to serve as basic data for the development of smart fitness wear linked with contents serviced under the IOT environment.

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