우리나라 자폐성 장애의 인구는 꾸준히 늘고 있으며, 그중 득수교육 대상자의 수는 2015년 기준 10,045명으로 전체 특수교육 대상자의 11.4%를 차지한다. 하지만, 이러한 상황에서 자폐아동을 위한 국공립 특수교육 학교는 존재하지 않는 실정이다. 그동안, 자폐 아동을 위한 다양한 교육 프로그램의 연구는 있어 왔지만, 교육을 받을 수 있는 학교에 대한 연구는 아직까지 현저히 부족하다. 또한 전 세계적으로도 자폐 아동을 위한 학교에 대하여, 정부 및 관련 단체의 정책적인 관심과 더불어 건축 설계 연구도 소수 건축가들을 시작으로 서서히 진행되어 가는 시점이기도하다. 우리도 이런 흐름에 맞추어 우리나라의 자폐성 아동들이 사회의 일원으로 자립할 수 있도록 그들의 특성에 맞는 적합한 환경과 교육을 제공하고, 재활을 돕는 국공립학교가 마련 되도록 섬세한 관심과 연구가 필요할 것이다. 자폐 아동은 다른 장애 아동에 비하여 개개인의 장애 범위가 더 광범위하게 나타나는 것이 특징이다. 하지만, 자폐장애를 완치할 수 있는 약물 혹은 특수 치료는 아직 없어 가장 중요한 장애 개선 방법은 행동장애를 감소시키고 언어를 습득하며, 의사소통기술을 증진시키고 자립기술을 습득시키는 교육을 하는 것이다. 특히 구조화된 교실환경이 치료에 도움이 되는 것으로 알려져 있다. 이것이 자폐 아동의 치료와 교육이 행하여지는 교육기관의 프로그램 연구가 더욱 필요한 이유이다. 따라서 본 연구는 자폐 아동에게 적합한 국공립 교육시설을 연구하기 위하여 문헌을 통한 자폐 아동과 특수교육의 정의와 현황을 정리하고 해외 4개국의 자폐아동을 위한 특수교육 제도와 시설 기준 및 운영 중인 자폐 특수학교 사례를 중심으로 그 속에서 이루어지는 다양한 프로그램과 시설의 기준면적을 알아보았다. 본 연구의 목적은 다음과 같다. 현재의 국내 특수 교육의 정책의 변천과정과 시설현황을 분석한 결과 국내 자폐 아동을 위한 전문화된 특수교육의 부재로 이들을 위한 교육시설 제공이 필요하다. 특히, 전 국내외 모두 자폐아동의 수가 점차 늘어나고 있는 시점과 이들을 위한 치료 및 교육시설의 해외 연구의 흐름에 맞추어 우리나라 자폐아동에게 적합한 교육 시설 기준 모델을 제시하고자 한다. 연구의 범위는 국내외 자폐 아동을 위한 특수교육 제도와 시설 가이드라인을 조사, 분석 하였다. 해외 사례는 국공립 자폐 특수학교를 운영 중인 영국, 미국, 호주의 사례를 중심으로 특수교육 제도와 시설 면적 가이드라인을 통하여 이론 및 시설 기준을 조사하였다. 이렇게 조사한 시설 가이드라인을 통합하여, 보행자 중심의 유치부부터 고등부까지 교육이 이루어지는 학교를 대상으로 사례 분석을 진행 하였다. 연구의 방법으로는 자폐아동의 특징과 이론적 개념 고찰은 문헌조사를 통하여 진행되었으며, 실제 운영 중인 학교 시설 분석은 전화 및 이메일 인터뷰와 웹 조사를 통한 사례조사법으로 진행하였다. 이중 영국, 호주, 미국의 특수교육 시설 중 현재 운영되고 정책 및 시설 가이드라인의 프로그램과 시설 기준을 연구하여 분석의 틀을 만들었다. 이를 토대로 해외 사례에서 프로그램과 그에 따른 시설 면적을 분석하였고, 그 분석 내용을 바탕으로 자폐 아동을 위한 프로그램과 그에 맞는 시설 면적 및 교육 환경 요소를 확인하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 최근 자폐 아동의 비율이 증가함에 따라 자폐아동에게 교육과 교육 시설의 환경은 매우 중요한 요소이다. 초기 치료와 교육이 중요한 자폐 아동을 위하여 치료 교육 과정과 적합한 시설의 프로그램과 환경이 중요하다. 영국의 경우, 교육부와 아동학교 가정부에서 각각 특수 교육 시설에 대한 프로그램 및 시설 가이드라인을 제시하고 있다. 또한 Ofsted라는 제도를 통하여 국공립 뿐 만 아니라 사립 특수학교 또한 분기별로 현황 레포트를 제출하여 모니터링 되고, 국가의 지원이 이루어진다. 이렇게 체계적인 국가의 제도 아래 자폐특수학교 또한 다양한 형태로 양질의 교육 환경을 장애 아동에게 제공하고 있었다. 둘째, 프로그램 구성에 대해서는 크게 생활영역(net area)와 지원영역(non-net area)로 나누어 학생과 교직원들이 실제 활동이 이루어지는 곳의 프로그램과 소요면적을 제시하고 이를 지원하는 부속실의 면적까지 세분화하여 최소 기준을 제시함을 볼 수 있었다. 자폐 아동의 경우 학생 대비 교사의 수가 매우 높은 편이어서 교직원을 위한 사무 공간에 대한 규모가 큰 편이었으며, 학생들을 그룹 형태로 수업이 진행 되는 것과 교실마다 진정실(Quiet Room)이 배치되는 특징이 있다. 셋째, 프로그램 조닝에 있어서는 학생들이 대부분의 시간을 보내는 수업 및 활동공간과 외부인의 접근이 많은 부분의 기능을 분리하고, 출입구도 따로 계획하여 동선이 명확하게 분리되도록 하였다. 이는 외부 환경에 민감한 아동들에게 외부 간섭을 최대한 막고, 아이들의 동선을 컨트롤하기에 유리하다. 따라서 아이들은 각자의 수업, 생활 영역으로 진입하게 되면 외부 동선과 섞이지 않고, 안정적인 영역 안에서 교육이 가능하게 된다. 또한 외부인의 동선이 닿는 곳에 업무영역과 커뮤니티시설 (강당 등)을 두어 일반 업무와 학부모의 접근이 용이하도록 계획하였다. 또한, 내부 건축 계획과 연계하여 외부 놀이 공간, 조경, 주차공간도 학교의 조닝에 맞게 적절히 분배 배치하여 내 외부 동선이 서로 섞이지 않고 안전한 외부 놀이 공간이 제공될 수 있는 점도 눈여겨 볼 점이다. 연구와 사례조사를 통해 자폐 특수학교는 일반 특수학교보다 좀 더 섬세한 시설 기준 및 환경이 필요함을 알 수 있었다. 이러한 결과는 자폐 아동을 위한 국공립 특수학교 설계 시 비교적 체계적인 기준을 토대로 이루어지 수 있음을 시사한다.
The population of autistic people in Korea is steadily increasing recently. According to the 2015 research of the Ministry of Education, 10,045 people were diagnosed with autism spectrum disorder in the ratio of 11.4% in the whole special education subjects. However, national and public special schools specifically intended for the people with autism do not exist. Currently, studies on educational programs for children with autism have been conducted. However, there''s lack of study on the space program and the space composition of the school building for them. In addition, nowadays, architectural studies have also been initiated by some architects and by government sectors and relevant organizations worldwide. Autism has a wide spectrum of disabilities compared with other developmental disorders. The important that make it improvement is to reduce behavioral problems, to acquire language, to improve communication skills, and to acquire self-sustaining skills. In particular, it is helpful for treatment that a well structured classroom environment. This is important reason that needed to more research for the school programs to conduct treatment and education for children with autism. This study is about the national and public educational facilities for children with autism. For that, to investigate the standard areas of various programs of the facilities, special education system and facility standards for autistic children and the cases of autism special schools in overseas. As a result of case analysis, Korea has not provided guidelines on facility standards and no schools only for the autistic children. Despite that autistic children are classified as independent disability types, they are not assigned to the classification of special schools. The autistic children can have education at the schools for the Emotional and mental disabilities. However, in order to provide a more appropriate educational environment for children with autism, overseas cases need to be examined. In the four countries surveyed in this study, special schools for autistic children were classified as independent special school types, and detailed guidelines for educational facilities were provided in connection with educational policies for them. all to large. Large scale of the school can accommodate over 300 students. The purpose of this study is as follows. As a result of analyzing the policies of special education in Korea, it is necessary to provide education facilities for them because of lack of special education for autistic children in Korea. In this study, to propose a standard model of special school for autistic children in Korea by oversea trend of the facility guideline and the school for autism. The scope of the study is as follows. The investigated and analyzed the special education system and facility guidelines for children with autism at home and abroad. In the case of overseas, it had been surveyed theories and facilities standards through the special education policy and facility area guidelines, focusing on the case of the UK, the United States, and Australia national special education school. Next, It was made as the integrated table about facility program and area standard. A case study was conducted for schools for kindergarten to high school students who based on pedestrian. The method of study is as follows. The features of autistic children ''s behavior were analyzed through literature. The analysis of the school facilities in operation was conducted through telephone and e - mail interviews and case studies through web surveys. Among the special education facilities in the UK, Australia and the United States, the program and facility standards of the policy and facility guidelines have been studied and a framework for analysis has been established. Based on the analysis, the program and the area of the facility in the case of overseas is analyzed. Finally, the appropriate program and area of the facility standards were made as a table. The results of this study are as follows. First, as the increasing the number of children with autism, the environment of education and school facilities is very important for children with autism. Appropriate facilities where is for treatment, training and education are important for children with autism whose initial treatment and education. In the case of the UK, the department for Education and the department for Children, Schools and Families each provide program and facility guidelines for special education facilities. In addition, through the system Ofsted, not only the public and private but also the private special schools are monitored and submitted to the state by submitting quarterly reports. Under the system, the Autism Special School has also provided a education for children with disabilities in various ways. Second, the program is divided into a net area and a non-net area as the zone for Students, teachers and the staff activity, and the supporting zone. And, they provides standard area of the each rooms of the program. In the case of children with autism, the number of teachers is higher than that of students. Therefore, the office space for teachers is large. Each classroom have a quiet room, a small and dark room, for children. Third, in the program zoning, the classroom and activity space where students spent most of their time are separated from part for the visitor. also the entrance and accesses are clearly separated. This is most advantageous to prevent lost way for the children. Therefore, when children are in their classes, net areas, they can be educated in a stable area without being any disturbance. Also, it is planned that the work area and the community facilities (auditorium, etc.) should be located where the visitor can reach easier. The external play space connected with the inside and the landscaping which is located according to the zoning of the school is provided a safe outdoor play space without interference of visitor. Through research and case studies, it was found that the autistic special school requires more delicate facility standards and environment than the other schools. This study suggests that the design of national special schools for children with autism can be based on the standards.
목차
Ⅰ. 서론 31. 연구배경 및 목적 32. 연구범위 및 방법 7Ⅱ. 자폐 스펙트럼 장애와 특수교육제도의 이론적 고찰 131. 자폐 스펙트럼 장애의 정의와 교육 131) 자폐 스펙트럼 장애의 정의 132) 자폐 스펙트럼 장애 아동의 교육 현황 182. 자폐 스펙트럼 장애를 위한 특수교육제도 201) 우리나라의 특수교육제도 202) 해외의 특수교육 제도 21(가) 영국 21(나) 아일랜드 23(다) 호주 (빅토리아 주) 25(라) 미국 (플로리다 주) 283. 소결 30Ⅲ. 특수학교 프로그램 및 시설 기준 331. 우리나라의 특수학교 시설 기준 및 설계 지침 332. 해외의 특수학교 시설 기준 및 설계 지침 361) 영국 362) 아일랜드 463) 호주 (빅토리아 주) 514) 미국 (플로리다 주) 533. 소결 581) 사례 종합 분석 582) 소결 66Ⅳ. 해외 특수학교 사례 프로그램 및 시설 기준 분석 731. 사례 분석 731) Ambitious About Autism Treehouse School, 영국 732) New Struan School, 영국 793) Western Autistic School, 호주 (빅토리아 주) 824) Palm Beach School for Autism, 미국 (플로리다 주) 875) New York Center for Autism Charter School, 미국 (뉴욕) 922. 사례분석 종합 941) 사례 분석 종합 942) 소결 96Ⅴ. 계획안 991. 계획의 방향 991) 계획의 목적 992) 계획의 전제 조건 1002. 대지선정 및 분석 1011) 대지선정의 조건 1012) 대지 분석 1033. 계획안 1041) 컨셉 1042) 프로그램 1053) 디자인 프로세스 1074. 기본 계획 1101) 건축 개요 1102) 배치도 1113) 평면도 1124) 입면도 1135) 조감도 및 투시도 1146) 패널 1167) 모형 사진 117Ⅵ. 결 론 1211. 결론 및 제언 121