본 연구는 비문해 성인후기여성의 문해교육만족도와 자아통합감의 관계에서 자아존중감이 매개효과를 가지는지 확인하기 위하여 수행하였다. 이를 위하여 경상남도 양산시의 교육체육과에서 각 읍, 면, 동 등에 개설된 23개의 찾아가는 한글교실에서 학습하고 있는 학습자 중 성인후기 비문해 여성학습자 343명을 대상으로 문해교육만족도, 자아통합감, 자아존중감 조사를 실시하였다. 자료분석은 SPSS 22.0 통계프로그램을 이용하여 신뢰도 분석과 빈도분석, 기술통계 분석, t-검정과 상관관계 분석, 다중회기분석, Baron과 Kenny(1986)의 매개모델을 토대로 매개회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 문해교육에 참여하는 학습자의 연령은 70대가 가장 많았으며, 종교는 불교가 가장 높았고, 배우자유무는 그 비율이 비슷하였다. 동거형태는 배우자와 단둘이 거주가 많았고, 건강상태는 양호한 편 이었으며, 가정생활만족도는 만족이 불만족보다 5배 정도의 차이로 높았다. 둘째, 문해교육만족도의 평균(5점 만점)은 4.16이었으며, 자아통합감의 평균(4점 만점)은 3.19이었으며, 자아존중감의 평균(4점 만점)은 3.33점으로 나타났다. 셋째, 문해교육만족도와 자아존중감의 차이 비교 분석결과, 문해교육만족도는 가구소득과 가정생활만족도에 따른 차이를 나타내고 있으며, 자아존중감의 경우 동거유형, 건강상태, 가구소득. 가정생활만족도에 따른 차이가 유의미하게 나타났다. 넷째, 비문해 성인후기여성의 문해교육만족도는 자아통합감과 다소 낮은 유의미한 정적상관이 있는 것으로 나타났으며, 특히 문해교육만족도의 하위요인 중 교육강사와 자아통합감의 상관관계는 거의 없는 것으로 나타났다. 자아존중감은 자아통합감과 다소 높은 유의미한 정적상관이 있는 것으로 나타났으며, 문해교육만족도는 자아존중감과 유의미한 부적상관이 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 비문해 성인후기여성의 문해교육만족도와 자아존중감이 자아통합감에 모두 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났으며, 설명력은 각각 33.3%와 50.4%이었다. 이는 비문해 성인후기여성의 자아통합감을 높이기 위해서는 자아존중감의 수준을 높여 줄 수 있고, 문해교육프로그램에 만족도를 높이기 위해 우수한 강사진과 비문해 성인후기 여성에게 적합한 교육방법을 채택하는 것이 중요하다고 할 수 있다. 여섯째, 독립변인인 문해교육만족도가 종속변인인 자아통합감에 미치는 영향을 분석한 결과로, 문해교육만족도의 하위요인 교육내용, 교육교재, 교육강사 순으로 자아통합감을 예측하는데 유의한 것으로 나타났으며, 설명력은 29.4%이었다. 일곱째, 독립변인인 문해교육만족도가 매개변인인 자아존중감에 미치는 영향을 분석한 결과로, 문해교육만족도의 하위요인들 중 교육환경, 교육강사, 교육방법 순으로 자아존중감을 예측하는데 유의한 것으로 나타났으며, 설명력은 22.8%이었다. 여덟째, 독립변인인 문해교육만족도과 매개변인인 자아존중감이 종속변인인 자아통합감에 미치는 영향을 분석한 결과로, 문해교육만족도와 자아존중감이 자아통합감을 예측하는데 유의한 것으로 나타났으며, 설명력은 47.5%이었다. 아홉째, 문해교육만족도의 하위요인들 중 교육강사 및 교육방법의 기여도에서 자아존중감의 효과가 통제되었을 때 자아통합감의 효과가 감소하였다. 따라서 자아존중감은 교육강사 및 교육방법과 자아통합감의 관계에서 부분매개효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구에서 문해교육참여가 비문해 성인후기여성의 자아통합감과 자아존중감 성취에 도움을 줄 수 있는 사회적 활동임과 동시에, 문해교육참여에서의 성취된 자아존중감은 문해교육과 자아통합감의 관계에서 매개효과가 있음이 밝혀졌다. 따라서 연구의 결과를 바탕으로 실천방안을 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 비문해자들의 문해교육 참여에 대한 적극적 기회의 제공이 필요하다. 비문해자에 대한 부정적 사회인식 개선 및 잠재수요자들의 문해교육 참여 촉진을 위한 전략적 홍보 추진과 함께 성인후기여성의 발달특성에 맞는 교육과정의 지속적인 연구가 필요하다. 둘째, 문해교사들에 대한 지속적인 역량강화가 필요하다. 교사들은 문자해득 뿐 아니라 비문해 성인후기여성에게 발생하는 다양한 심리적인 현상들에 대처하는 능력과 자질을 함양함으로써 그들의 동반자역할을 해야 할 필요가 있다. 셋째, 지역문해교육 활성화 기반구축 및 문해소외계층 증가에 대한 대비가 필요하다. 각 지자체는 문해교육 역량을 강화할 수 있는 환경조성 지원 및 문해교육 지원체제를 정비하여 지역별 문해교육 활성화 기반을 구축할 필요가 있다. 넷째, 문해교육의 개념 확대에 따라 생활밀착형 문해교육과정 및 교과서를 개편하고, 문해교육 질 관리를 위한 기관 컨설팅 및 교원교육 강화가 필요하다. 다섯째, 비문해?저학력 성인인구 변화 추이 파악 및 문해교육 정책 로드맵 마련을 위한 기초조사 및 분석이 필요하다. 문해교육 참여를 글자습득의 도구적 측면과 더불어 삶의 관점 전환학습이라는 측면에서 그들의 교육적 욕구와 정신건강 유지를 위하여 심리적?복지적?학습권적 관점으로 접근하여야 할 것이다.
The purpose of this study was to examine the mediating effect of self-esteem in the relationship between illiterate aged women’s satisfaction on literacy education and ego-integrity. Thus, the survey on satisfaction on literacy education, ego-integrity, self-esteem was conducted on 343 illiterate aged women among the learners who were taught in 23 Hangul Classes offered in eup, myeon and dong, by Physical Education Department in Yangsan-si, Gyeongsangnam-do. And mediation regression analysis was carried out, based upon reliability analysis, frequency analysis, descriptive statistic analysis, t-test, correlation analysis, multiple regression analysis and Baron and Kenny''s mediation model(1986) by using SPSS Statistics 22.0. The research findings were as follows. First, the learners who participated in literacy education in their 70’s was highest while the Buddhism was the highest for their religions. The percentages of learners who had spouse or didn’t were similar. For cohabitation, the learners who lived with their spouse were the highest and their health conditions were fine and furthermore, the participants who were satisfied with their family life were five times more than whom were not. Second, the average of satisfaction on literacy education was 4.16 out of 5 and average of ego-integrity was 3.19 out of 4 while the average of self-esteem was 3.33 out of 4. Third, the results of comparison and analysis on satisfaction on literacy education and self-esteem indicated that satisfaction on literacy education differed by family income and family life satisfaction while the self-esteem showed significant difference, depending on types of cohabitation, health condition, family income and family life satisfaction. Fourth, the illiterate aged women’s satisfaction on literacy education had a significantly low positive relationship with ego-integrity and especially, there was no positive relationship between instructor and ego-integrity among the sub-factors of satisfaction on literacy education. The self-esteem had a relatively high, significant, positive relationship with ego-integrity while the satisfaction on literacy education had a significant negative relationship with self-esteem. Fifth, the illiterate aged women’s satisfaction on literacy education and self-esteem had significant influence on ego-integrity and their explanation powers were 33.3% and 50.4% respectively. To increase the illiterate aged women’s ego-integrity, it’s important to select instructional method suitable for illiterate aged women and professional instructors in order to enhance the level of self-esteem and satisfaction on literacy education program. Sixth, the analysis results of influence of satisfaction on literacy education which is a independent variable on ego-integrity which is a dependent variable indicated that education contents, education materials and instructor which are sub-factors of satisfaction on literacy education significantly predicted ego-integrity in order and moreover, its explanation power was 29.4%. Seventh, the analysis results of influence of satisfaction on literacy education which is a independent variable on self-esteem which is a mediating variable discovered that education environment, instructor and instructional method which are sub-factors of satisfaction on literacy education significantly predicted the self-esteem in order and also, explanation power was 22.8%. Eighth, the analysis results of influence of satisfaction on literacy education and self-esteem which are independent variable and mediating variable respectively on self-esteem which is a dependant variable indicated that satisfaction on literacy education and self-esteem were significant to predict the ego-integrity in order and its explanation power was 47.5%. Ninth, if the effect of self-esteem was controlled, the effect of ego-integrity decreased in the level of contribution of instructor and instructional method among the sub-factors of satisfaction on literacy education. Therefore, the self-esteem had partial mediating effect in the relationship with instructor, instructional method and ego-integrity. This research discovered that participation in literacy education is a social activity that helps increase illiterate aged women’s ego-integrity and self-esteem and especially, the self-esteem which was achieved while participating in literacy education had mediating effect in the relationship with literacy education and ego-integrity. Therefore, the practical plans could be suggested as shown below, based upon the research findings. First, it’s necessary to provide opportunity actively so that illiterate people could take part in the literacy education. It’s required to improve negative social awareness to the illiterate people, push ahead with strategic promotion to encourage potential demand to participate in literacy education and continuously conduct research on curriculum which is suitable for developmental characteristics of the aged women. Second, the literacy education instructors must strengthen their ability continuously. The instructors should develop their abilities and qualifications not only to deal with literacy but also deal with a variety of psychological phenomenons for illiterate aged women in order to play a role as their partner. Third, it’s required to build up foundation to vitalize the local literacy education and prepare for increase of literacy neglected class. Therefore, the local government must support to create environments where strengthen the literacy education ability and establish literacy education supportive system in order to build up foundation to vitalize the literacy education by region. Fourth, as the literacy education concept has expanded, it’s necessary to revise the literacy education curriculum and textbook that are closely associated with the lifestyle and reinforce the agency consulting and teacher training to manage the literacy education quality. Fifth, it’s required to trace the changes of illiterate, low-educated adult population and conduct basic research and analysis to prepare for the literacy education policy road map. Since the participation in literacy education can be regarded as acquisition of words in terms of tool and also, learning to change the perspective on life, it’s required to take approach on this issue in terms of psychology, welfare and right of learning to maintain their educational desire and mental health as well.
목차
I. 서 론 11. 연구의 필요성과 목적 12. 연구문제 53. 연구모형 6Ⅱ. 이론적 배경 71. 비문해 성인후기여성과 문해교육 71) 비문해 성인후기여성의 개념과 특징 72) 문해교육의 개념 153) 문해교육의 제도화 184) 문해교육의 현황 192. 교육만족도의 개념과 구성요소 221) 교육만족도의 개념 222) 교육만족도의 구성요소 243. 자아통합감 261) 자아통합감의 개념 262) 비문해 성인후기여성의 자아통합감 313) 자아통합감의 구성요소 324. 자아존중감 341) 자아존중감의 개념 342) 비문해 성인후기여성의 자아존중감 363) 자아존중감의 구성요소 385. 선행연구 고찰 401) 비문해 여성의 문해교육 402) 자아통합감 관련연구 453) 문해학습자의 자아존중감 관련연구 484) 교육만족도, 자아통합감, 자아존중감 관계 50Ⅲ. 연구방법 521. 연구대상 522. 측정도구 533. 자료분석 57Ⅳ. 연구결과 591. 연구대상자의 일반적 특성 592. 주요 변수의 기술통계 603. 연구대상자의 일반적 특성에 따른 차이 624. 주요 변수의 상관관계 675. 주요 변수의 영향관계 691) 비문해 성인후기여성의 문해교육만족도가 자아통합감에 미 치는 영향 692) 문해교육만족도가 자아통합감 하위요인에 미치는 영향 703) 비문해 성인후기여성의 자아존중감이 자아통합감에 미치는 영향 734) 비문해 성인후기여성의 자아존중감이 자아통합감 하위요인에 미치는 영향 745) 비문해 성인후기여성의 문해교육만족도와 자아통합감의 관계에서 자아존중감의 매개효과 76Ⅴ. 결론 801. 요약 802. 제언 83참고문헌 87부록 96Abstract 102