본 연구는 CSR활동 추진동기에 대한 구성원 인식이 구성원의 조직몰입에 미치는 영향을 검증한 사회심리학적 관점의 연구이다. 본 연구는 귀인이론을 참고하였으며, 기존 CSR활동 추진동기에 관한 연구를 통합하여 가치지향 동기, 이해관계자 지향 동기, 전략적 동기, 자기본위적 동기의 4 요인 관점으로 연구를 하였다. 조직몰입은 정서적 몰입, 규범적 몰입, 지속적 몰입으로 세분화하여 연구하였다. 그리고 구성원의 개인주의 성향이 조절효과를 보이는지를 검증하였다. 직접효과에 대한 실증분석 결과, 정서적 몰입은 가치지향 동기와 이해관계자 지향 동기에 긍정적 영향이 있었다. 자기본위적 동기는 정서적 몰입에 부정적 영향이 있었다. 규범적 몰입은 가치지향 동기일 경우만 긍정적 영향이 있었다. 지속적 몰입은 전략적 동기와 자기본위적 동기에 긍정적 영향이 있었다. 다음은 조절효과 실증분석 결과, CSR활동 추진동기와 구성원의 조직몰입간에 개인주의 성향이 이해관계자 지향 동기와 전략적 동기가 규범적 몰입간에 유의미하게 나타났지만, 그 설명력이 너무 적어서 개인주의 성향이 조절효과가 있다고 하기에는 미흡한 부분이 있었다. 본 연구는 몇 가지 학문적 시사점을 가지고 있다. 첫째, CSR활동 추진동기에 대한 기존 연구자의 연구결과를 통합하여 CSR활동 추진동기를 4 요인 관점으로 설명하였다. 둘째, 구성원의 조직몰입을 높이기 위해서는 CSR활동이 가치지향 동기, 이해관계자 지향 동기로 추진되고, 전략적 동기로 추진될 경우 더욱 효과적임을 예측할 수 있었다. 마지막으로, CSR활동 추진동기와 구성원의 조직몰입간에 개인주의 성향이 일부 유의미한 조절효과를 보이는 것으로 나타났지만, 그 설명력이 너무 적어서 개인주의 성향이 조절한다고 보기에는 미흡한 부분이 있었다. 본 연구는 몇 가지 실무적 시사점을 가지고 있다. 첫째, CSR활동 추진동기에 대해 4 요인 관점의 연구를 수행하였다. 기업에서 CSR활동을 검토할 때 다양한 추진동기 유형이 있을 수 있겠지만, 통합적 관점의 4 요인 연구를 권고한다. 둘째, CSR활동이 구성원의 조직몰입에 유효한 성과를 줄 수 있다는 것이다. 셋째, 이해관계자 지향 동기는 이해관계자의 니즈를 충족시키고, 회사의 자발적인 활동이 강화되어야 함을 알 수 있었다. 전략적 동기인 경우 정서적 몰입, 규범적 몰입, 지속적 몰입 모두에서 긍정적으로 나타났다. 넷째, 기업의 CSR활동을 전략적 동기로 인식하게 되면 조직몰입에 긍정적 영향을 줄 수 있었다. CSR활동이 조직의 전략체계도에 반영되어 조직의 비전과 전략과의 적합성이 강화하고, 회사의 제품과 서비스와 연관된 활동을 수행함으로써, 회사의 이익과 사회적 이익을 창출할 수 있다. 마지막으로, 자기본위적 동기로 CSR활동 프로그램을 운영하더라도, 지속적 몰입 측면에서는 긍정적 효과로 나타났다. 본 연구는 상기의 학문적, 실무적 시사점에도 불구하고 다음과 같은 한계점을 지니고 있다. 첫째, 본 연구는 2요인 관점인 켈리의 귀인이론을 기반으로 확대 연구하였으나 4요인 관점으로 켈리의 귀인이론을 연계시키기에는 한계가 있었다. 둘째, 본 연구는 개인수준에서 CSR활동에 대한 구성원 인식을 기반으로한 조직효과성을 밝히는 연구이다. 향후 다수준 분석차원에서 개인과 더불어 팀 또는 조직수준 연구의 필요성도 요구된다. 셋째, 추진동기가 조직몰입에 영향을 주기도 하지만 조직몰입이 추진동기에 영향을 줄 수 있다는 역인과성 문제도 있다. 넷째, 구성원 설문조사를 기반으로 연구를 하여 동일원천에 의한 오류의 발생 가능성도 있어 향후 다원천 자료 수집도 요구된다. 마지막으로, CSR활동 추진동기와 조직몰입간의 관계에서 매개변수가 고려될 필요가 있다. 본 연구를 한 걸음 더 나아가기 위한 향후 연구과제는 첫째, CSR활동 추진동기의 4 요인 관점을 귀인이론으로 설명하기 위하여 동기해석 변수인 진정성, 정당성, 적합성, 순수성 등의 연구가 필요하다. 둘째, 회사가 제공하는 CSR 커뮤니케이션 정보와 실제 CSR 실행결과를 구성원이 어떻게 인식하고 있는지 비교도 필요하다. 셋째, 정규직과 비정규직을 구분하여, 비정규직의 조직몰입에 CSR활동이 영향을 주는지에 대한 연구가 필요하다. 넷째, 이 연구는 횡단적으로 진행되었는데 향후 종단적 연구가 필요하다. 다섯째, CSR활동 추진동기, 개인주의 성향은 구성원의 복합적 심리를 반영한다. 향후 군집분석을 통해 사람과 변수간의 직접효과를 파악하는 것도 의미가 있을 것이다. 여섯째, 본 연구의 설문대상기업이 CSR활동이 우수한 대기업과 공공기관인데 중소기업 또는 사회적기업 등 생존과 직결되는 사업장 대상으로 CSR활동과 조직몰입에 대한 연구를 할 필요도 있다. 또한, 노동조합이 있을 경우, 노동조합원을 대상으로한 노동조합의 CSR활동 추진동기가 노조몰입에 어떤 영향을 주는지도 연구가 필요하다. 마지막으로, 다양한 CSR활동의 하위차원들이 구성원의 태도와 행동에 어떤 긍정적 또는 부정적 영향을 끼치는지를 사회심리학적 관점에서 실증연구가 지금보다 좀 더 확대되고, 심화될 필요가 있다.
The purpose of this study is to examine the effect of member perception on organizational commitment of CSR activities in social psychological perspective. This study refers to the attribution theory and integrates research on motives for existing CSR activities to study the four factors of value-driven motives, stakeholder-driven motives, strategic motives, and Egoistic motives. Organizational commitment was subdivided into affective commitment, normative commitment, and continuance commitment. Also, it was verified whether the individualism tendency of the members shows a moderating effect. As a result of empirical analysis of direct effects, affective commitment had a positive effect on value-driven motives and motives toward stakeholder orientation. Egoistic motives had a negative effect on affective commitment. Normative commitment was positively influenced only by value-driven motives. Continuous commitment had a positive effect on strategic motives and Egoistic motives. The results of empirical analysis show that individualism tendency between CSR motives and organizational commitment is significant between stakeholder-driven motives and strategic motives, but explanatory power is too small to control individualism tendency. There was insufficient part to do. This study has several academic implications. First, the results of existing researchers'' research on CSR motives were integrated to explain motives for CSR activities in terms of four factors. Second, in order to increase organizational commitment, CSR activities can be predicted to be more effective when pursued as a value-driven motives, a stakeholder-driven motives, and a strategic motives. Finally, although individualism tendency showed some significant moderating effect between CSR motives and organizational commitment, there was insufficient effect of individualism tendency because it was too small to explain. This study has several practical implications. First, we conducted a four - factor perspective on motives for CSR activities. While there may be various types of motives for CSR activities in companies, I recommend a four-factor study from an integrated perspective. Second, CSR activities can provide effective outcomes for organizational commitment. Third, the motives of stakeholder-driven motives was to meet the needs of stakeholders, and the voluntary activities of the company should be strengthened. Strategic motives was positively related to affective commitment, normative commitment, and continuance commitment. Fourth, recognizing corporate CSR activities as a strategic motives could have a positive effect on organizational commitment. CSR activities are reflected in the organizational chart of the organization, so that it is more compatible with the organization''s vision and strategy, and it can create the company''s profits and social benefits by performing activities related to the company''s products and services. Finally, even if the CSR activity program is run as a Egoistic motives, it shows a positive effect in terms of continuance commitment. This study has limitations. First, I examined the motives interpretation through a two-factor perspective through Kelley''s attribution theory. This study sees the motives type as a four-factor perspective, but it has limitations to link Kelley''s theory of attribution. Second, this study is to identify the organizational effectiveness based on the perception of CSR activities at the individual level. In the future multi-level analysis, the need for team or organizational level research is needed along with individuals. Third, there is the problem of reverse causality. Fourth, the present study was conducted as a cross - sectional study. Fifth, based on the questionnaires of the members, there is a possibility of errors caused by the same source, so it is required to collect multi - source data in the future. Sixth, the mediating variable need to be considered in the relationship between motives for CSR activities and organizational commitment. Seventh, motives for CSR activities and individualism tendency reflect the complex psychology of members. In the future, it will be meaningful to grasp the direct effects between people and variables through cluster analysis. Finally, it is also necessary to conduct research on CSR activities and organizational commitment as business sites that are directly linked to survival, such as SMEs or social enterprises. In order to further study this research, it is necessary to study the motivesal analysis variables such as authenticity, legitimacy, suitability, and purity in order to explain the four factor perspective of CSR motives motives as attribution theory. Second, it is also possible to compare how members are aware of CSR communication information provided by the company and actual CSR implementation results. Third, it is necessary to study whether CSR activities affect the organizational commitment of irregular workers by distinguishing between regular and irregular workers. Fourth, it is also necessary to confirm the organizational commitment of SMEs with insufficient CSR activities. If there is a Labor union, it is necessary to study how the motives of the CSR activities of union members affects the union commitment. Finally, empirical research from the perspective of social psychology needs to be expanded and deepened to see how the sub-dimensions of various CSR activities have a positive or negative impact on the attitudes and behaviors of the members.
제1장 서 론 1제1절 연구의 배경 및 목적 11. 연구의 배경 12. 기존연구의 흐름 63. 연구 목적 12제2절 연구의 추진방식 및 범위 151. 연구의 추진방식 152. 연구 범위 163. 연구 방법 17제2장 이론적 고찰 19제1절 CSR활동 추진동기 191. CSR활동 추진동기와 구성원 인식 222. CSR활동 추진동기 유형1: 이분법적 관점 273. CSR활동 추진동기 유형2: 이해관계자 초점 324. CSR활동 추진동기 유형3: 통합적 관점 344-1. 가치지향 동기 394-2. 이해관계자 지향 동기 404-3. 전략적 동기 424-4. 자기본위적 동기 44제2절 조직몰입 451. 조직몰입 연구의 필요성 452. 조직몰입의 영향요인 473. 조직몰입의 다차원적 접근 48제3절 CSR활동 추진동기와 조직몰입 선행연구 52제4절 개인주의 성향 571. 개인주의 성향과 조직유효성 선행연구 612. 개인주의 성향의 조절효과 62제3장 연구의 설계 64제1절 연구의 모형 64제2절 연구가설 설정 65제3절 변수의 조작적 정의 78제4절 설문지 구성 82제5절 표본설계 및 자료수집 86제6절 분석방법 89제4장 실증분석 결과 90제1절 표본의 기초통계량 90제2절 요인분석 및 신뢰도분석 결과 97제3절 상관관계분석 결과 103제4절 직접효과 실증분석 결과 108제5절 조절효과 실증분석 결과 117제5장 결론 및 향후 연구과제 128제1절 연구결과의 요약 128제2절 연구결과의 시사점 132제3절 연구의 한계 및 향후 연구과제 140참 고 문 헌 144ABSTRACT 164부록(설문지) 168