본 연구의 목적은 의사소통의 한계로 인한 인지기능저하로 학습능력부진에 어려움을 겪고 있는 청각장애학생에게 미술치료를 진행하여 인지영역에 미치는 효과 및 추수기간에도 효과가 유지되는지를 알아보고자 하는 것이다. 연구 참여자는 일반 고등학교의 청각장애 6등급인 남학생으로, 이를 위해 단일사례연구 설계 A(baseline), B(treatment), A(follow-up)와 질적 사례연구 방법을 병합하여 실시하였다. 본 연구에서 실시한 단일사례 ABA설계로 제 1차 기저선(A: baseline) 단계에서 3회기, 제 2차 미술치료 개입단계(B: treatment)에서 21회기, 제 3차 추수기간(A: follow-up)에서 3회기를 진행하였다. 4회기에서는 인지에 대한 변화과정을 추적하기 위하여 기저선을 구축하였고, 13회기에서는 인지능력과 관련된 사례를 미술치료프로그램으로 개입하여, 연구참여자 스스로 자각하고 수용할 수 있도록 하였다. 또한 추후 유지기간에는 개입을 철회하고 자립적으로 수행하도록 하였다. 분석 방법은 인지영역과 관련된 연구참여자의 상태를 기저선으로 설정하였으며, 이를 바탕으로 미술치료 일지자료, 작품, SDT검사 등의 자료들을 수집하고, 시계열분석방법에 따라 측정하여 수행하였다. 또한 21회기의 상담과정에서 수집한 축어록을 질적 연구 방법에 따라 분석함으로써, 미술치료가 인지영역에 미친 효과 및 변화요인을 제시하였다. 또한 본 연구의 현장참여 미술치료프로그램인 AR은 목표, 전략에 대한 자신의 전술을 선택할 수 있도록 도와주고, 미술치료사가 자신의 실제적 지식, 기술, 행위적 지식, 이해 등을 증진시키는데 매우 효과적인 방식이라 할 수 있다. 양적, 질적 분석방법을 병행하여 실시한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, SDT검사결과 청각장애학생은 지능이 비슷한 건청학생보다 인지영역의 전반적인 부분이 낮은 점수로 나타났다. 이는 학습능력의 주요 요인인 인지능력이 저하가 청각장애학생의 학습의 장애요인임을 알 수 있다. 둘째, 시계열분석에서 회기주제에 대한 이해와 표현, 작품에서 명확한 형태력과 표현 두 개의 관찰점으로 살펴본 결과, 미술치료 개입의 영향으로 긍정적인 그래프의 증가를 나타내었다. 또한, 질적연구 분석에서 인지를 주제로 도출한 세 개의 범주 알아차림, 자극, 수용과 하위 다섯 개 범주인 답답함, 소통이 안 됨, 반복, 재인지, 받아들임으로 도출되었다. 미술치료의 과정에서 연구참여자는 비언어적인 소통으로 인지를 강화시키기 시작하였고 인지영역의 사고를 익힘으로써 나아가 언어적 소통도 도움이 되었다. 결과적으로, 미술치료프로그램은 연구참여자의 인지영역에 효과적이었으며 유지할 수 있는 결과를 얻었다. 따라서 미술치료프로그램이 일상생활에서 반복적으로 경험하고 상황에 대하여 알아차리고, 스스로 인지능력을 자각하고 유지할 수 있도록 도움을 주었다는 점에서 본 연구의 의의가 있다.
This study aims to observe the learning difficulties caused by limitations in communication and cognitive problems experienced by hearing-impaired students and to investigate the effect of site participation art therapy program on the cognitive area as well as whether the effect is maintained during follow-up period. To achieve this, the study proceeded by combining a single case study design A(baseline), B(treatment), A(follow-up) and a qualitative case study method. The single case study ABA design used in the study was comprised of first, three sessions in the first baseline phase(A), second, twenty-one sessions in the art therapy intervention phase(B), and third, three sessions in the follow-up phase(A). The baseline was constructed in the fourth session in order to track the process of change in relating to cognition. In the thirteenth session, cases related to cognition were involved in the art therapy program for the participants to have self-awareness and embrace. Also, intervention was withdrawn afterwards during the maintenance period in order to have the participants perform independently. Method of analysis was as follows. Participants’ level relating to the cognitive area was set as the baseline. With the baseline, data including art therapy log data, artworks and SDT tests were collected and measured according to the time series analysis method. Also, the study suggested art therapy’s effect on cognition and the cause of change by analyzing the script of the recorded dialogue collected during the art therapy program process at session 21 according to the qualitative research method. Result of the single case study combining the time series analysis method and the qualitative analysis method is as follows. The SDT test results show that students with hearing impairment had lower score in the overall cognitive area compared to students with normal hearing and similar intelligence. This shows that the deterioration of cognitive ability, one of the main factors of learning ability, is an obstacle for learning among students with hearing impairment. Studying the time series analysis results from two views?understanding and expression regarding the session’s topic and clear form and expression in artworks?the effect of art therapy intervention showed a positive increase in the graph. In the qualitative analysis, three categories deducted under the topic of cognition were recognizing, stimulation and embrace. Five subcategories were frustrations, inability to communicate, repetition, realizing again and acceptance. During the process of art therapy, the participant started to strengthen recognition through nonverbal communication, familiarized herself to the thought of the cognitive area and further helped linguistic communication. Art therapy program was effective in the participant’s cognition strengthening and led to a result that can be maintained independently. Therefore, this study holds its significance in the fact that art therapy program helped to self-aware situations experienced in daily life and strengthening and maintaining cognitive ability. Also, the study will serve as a practical reference data to understand participants with similar experiences by specifically tracing the content of the study.
Key Words: art therapy, students with hearing impairment, cognitive ability, mode of communication