본 연구는 보육교사를 대상으로 보육교사의 교직윤리의식 및 교수몰입과 교사-영유아의 상호작용에 대한 관계를 살펴보고 보육교사의 교직윤리의식과 교수몰입이 교사-영유아 상호작용에 미치는 상대적 영향에 대해 알아봄으로써 교사-영유아 간의 질 높은 상호작용을 위한 자료로 제공하는 것을 목적으로 한다.
연구의 목적에 따른 본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 보육교사의 교직윤리의식과 교수몰입, 교사-영유아 상호 작용의 일반적 경향은 어떠한가? 2. 보육교사의 교직윤리의식 및 교수몰입과 교사-영유아 상호작용 간의 관계는 어떠한가? 3. 보육교사의 교직윤리의식과 교수몰입이 교사-영유아 상호작용에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가?
본 연구는 경기도, 충청남도 지역에 근무하는 국·공립어린이집, 직장어린이집, 법인·단체어린이집, 민간어린이집, 가정어린이집 보육교사 345명을 대상으로 하였다. 보육교사의 교직윤리의식을 측정하기 위해 박찬옥과 김지현(2015)이 영유아교사를 대상으로 개발한 교직윤리의식 척도를 사용하였다. 보육교사의 교수몰입척도는 Cohen, Montague, Nathanson,과 Swerdik(1988)이 제안한 척도개발을 토대로 송주연(2014)이 우리나라 교사에게 적합하도록 개발한 유아교사 교수몰입 척도를 사용하였다. 교사-영유아 상호작용을 알아보기 위해 이정숙(2003)이 개발한 도구를 라은미(2017)가 확인적 요인 분석을 통해 타당도를 입증한 도구를 사용하였다.
보육교사의 교직윤리의식, 교수몰입이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보기 위해 SPSS 20.0 프로그램을 사용하였다. 자료 분석을 위해 최소값과 최대값, 평균과 표준편차를 산출하였고, Pearson 상관분석을 실시하였으며, 상대적 영향력을 알아보기 위해 위계적 회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 교직윤리의식, 교수몰입, 교사-영유아 상호작용의 일반적 경향을 살펴본 결과 보육교사의 교직윤리의식 전체 평균을 보면 4.45(SD=.40)로 높게 나타났으며 하위요인 중 동료에 대한 윤리가 가장 높게 나타났다. 교사-영유아 상호작용 전체 평균을 보면 4.14(SD=.46)로 높게 나타났으며 하위요인 중 정서적 상호작용이 제일 높게 나타났다. 보육교사의 교수몰입은 교직윤리의식과 교사-영유아 상호작용에 비해 조금 낮게 나타났으나 교수몰입 전체 평균 3.86(SD=.50)으로 하위요인 중 반응에 대한 몰입 경험이 가장 높게 나타났다. 둘째, 보육교사의 교직윤리의식 및 교수몰입과 교사-영유아 상호작용 간의 관계를 알아본 결과, 보육교사의 교직윤리의식과 교사-영유아 상호작용 간에는 유의한 정적인 상관관계가 있는 것으로 나타났고 보육교사의 교수몰입과 교사-영유아 상호작용 간의 관계도 유의한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 이는 보육교사의 교직윤리의식이 높을수록, 교수활동 중 몰입경험이 많을수록 교사는 영유아와 바람직하고 긍정적인 상호작용을 많이 한다는 것을 의미한다. 셋째, 보육교사의 교직윤리의식 및 교수몰입이 교사-영유아 상호작용에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 보육교사의 교수몰입 중 내적 동기가 가장 큰 영향력이 있는 요인으로 나타났으며, 그 다음으로 보육교사의 교직윤리의식 중 영유아에 대한 윤리, 보육교사의 교수몰입 중 구체적 계획 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 보육교사가 수업 그 자체의 몰입이 동기부여가 되고 즐거움과 만족감을 느끼는 교수몰입의 내적 동기가 높을수록, 영유아의 안전을 책임지고, 신체적 건강과 더불어 정신적 건강을 많이 고려하는 영유아에 대한 윤리 의식이 높을수록, 교수활동과정에서 수업이 잘 이루어지도록 구체적 계획에 대한 교수몰입이 높을수록 교사는 영유아와 바람직하고 긍정적인 상호작용을 많이 한다는 것으로 나타났다. 본 연구는 보육교사의 교직윤리의식과 교수몰입 그리고 교사-영유아 상호작용의 경향과 관계 그리고 미치는 영향에 대한 자료를 제공하며 보육교사의 교사-영유아 상호작용의 질을 높이는 요인을 밝혔음에 의의가 있다. 이에 향후 보육교사의 교직윤리의식과 교수몰입을 향상시킬 수 있는 방안을 제공하여 교사-영유아 상호작용의 수준 향상과 더불어 영유아보육의 질을 높이는데 도움이 되길 기대한다.
주제어 : 보육교사 , 교직윤리의식 , 교수몰입 , 교사-영유아 상호작용
The purpose of this study was to examine the relationships of teachers’ ethical awareness, teaching flow and interactions with preschooler among child care teachers and the relative influences of teachers’ ethical awareness and teaching flow on teacher-preschooler interactions in an effort to provide some information on how to stir up quality interactions between teachers and preschooler
Three research questions were posed:
1. What are the pervasive trends in child care teachers'' ethical awareness, teaching flow and interactions with preschooler? 2. What are the relationships of their teachers’ ethical awareness and teaching flow to interactions with preschooler? 3. What relative influences do their teachers’ ethical awareness and teaching flow exercise on interactions with preschooler?
The subjects in this study were 345 teachers in national/public daycare centers, employer-supported daycare centers, corporation/ association-managed daycare centers, private daycare centers and home-based daycare centers in Gyeonggi Province and South Chungcheong Province. The instrument used to measure the child care teachers’ ethical awareness was Park & Kim(2015)''s teachers’ ethical awareness Scale for Infant and Early Childhood Teachers. The instrument used to assess their teaching flow was Song(2014)''s Early Childhood Teacher Teaching Flow Scale that was developed to suit teachers in our country based on Cohen, Montague, Nathanson & Swerdik(1988)''s scale. The instrument used to measure teacher-preschooler interactions was Lha(2017)''s inventory that proved Lee(2003)''s inventory by making a confirmatory factor analysis.
To determine the impacts of the daycare teachers’ ethical awareness and teaching flow on interactions with preschooler, SPSS 20.0 was employed. As for data analysis, statistical data on minimum values, maximum values, mean and standard deviation were obtained, and Pearson correlation analysis was carried out. To assess the relative influences of the variables, a hierarchical regression analysis was made. The major findings of the study were as follows: First, as for the pervasive trends in the child care teachers’ ethical awareness, teaching flow and interactions with preschooler, the averages of their total scores in teachers’ ethical awareness and teacher-preschooler interactions were calculated, and they got a high score of 4.45(SD=.40) in teachers’ ethical awareness Among the sub factors, they scored the highest in ethics toward colleagues. In teacher-preschooler interactions, they got 4.14(SD=.46). Out of the sub factors, they scored the highest in emotional interactions. The child care teachers scored a little lower in teaching flow than in teachers’ ethical awareness and teacher-preschooler interactions, but they got a mean of 3.86(SD=.50) in overall teaching flow. Among the sub factors, they scored high in flow experience into reactions. Second, as a result of analyzing the relationships of the child care teachers’ ethical awareness and teaching flow to interactions with preschooler, there was a positive correlation between teachers’ ethical awareness and interactions with preschooler, and there was a significant positive correlation between their teaching flow and interactions with preschooler as well. Teacher-preschooler interactions became better when their teachers’ ethical awareness was stronger and when they had more flow experience among teaching activities. Third, the child care teachers’ ethical awareness and teaching flow affected their interactions with preschooler. Among the sub factors of teaching flow, inner motivation was most influential, followed by ethics toward preschooler, which was one of the sub factors of teachers’ ethical awareness, and the third most influential one was specific plans, which were one of the sub factors of teaching flow. It implies that the teachers interacted with preschooler in a more desirable and positive manner when there was a stronger inner motivation of teaching flow, which is to be motivated by, take pleasure in and feel satisfaction with being immersed in teaching itself, when their awareness of ethics toward preschooler was better, which is to be responsible for their safety and take a lot of considerations on their physical health and mental health, and when their teaching flow toward specific plans was stronger, which makes it easier to give successful classes. This study is of significance in that it offered information on the trends in the child care teachers'' ethical awareness, teaching flow and interactions with preschooler and the relationships and influences of the variables and determined what factors contributed to improving the quality of teacher-preschooler interactions. In the future, how child care teachers’ ethical awareness and teaching flow could be taken to another level should be researched to further the quality of teacher-preschooler interactions and the quality of child care.
Keywords: child care teachers, teachers’ ethical awareness, teaching flow, teacher-preschooler
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 73. 용어의 정의 7Ⅱ. 이론적 배경 91. 보육교사의 교직윤리의식 92. 보육교사의 교수몰입 133. 교사-영유아 상호작용 194. 보육교사의 교직윤리의식 및 교수몰입과 교사-영유아 상호작용 간의 관계 24Ⅲ. 연구 방법 271. 연구 대상 272. 연구 도구 293. 연구 절차 334. 자료 분석 34Ⅳ. 연구 결과 및 해석 351. 보육교사의 교직윤리의식, 교수몰입과 교사-영유아 상호작용의 일반적 경향 352. 보육교사의 교직윤리의식 및 교수몰입과 교사-영유아 상호작용 간의 관계 363. 보육교사의 교직윤리의식과 교수몰입이 교사-영유아 상호작용에 미치는 영향 42Ⅴ. 논의 및 결론 451. 논의 452. 결론 553. 연구의 제한점 56참고문헌 58부 록 72국문초록 82ABSTRACT 85