카툰은 내용과 조형이 결합된 형태로, 다양한 표현 요소를 기본으로 하는 대표적인 시각매체이다. 카툰은 단순한 듯하지만, 시각적 이미지를 활용하여 다양한 주제를 담아내기 때문에 텍스트만 다루는 매체에 비해 예술적이고 창의적·함축적이며 파급력이 강력하다는 것이 대표적인 특징이다. 카툰을 활용한 미술교육은 그림과 글의 결합된 매체의 특성을 활용하기 때문에 학습자의 흥미를 유도하여 적극적으로 수업에 참여하게 할 수 있으며, 언어적 능력을 사용하는 좌뇌와 예술과 관련된 우뇌를 동시에 사용하기 때문에 뇌의 균형적인 성장과 활성화를 돕는다. 또한 비교적 활용하기 쉬운 조형요소들로 학습자의 감정과 생각, 의사를 표현할 수 있기 때문에 카툰은 청소년기 학습자들에게 풍부한 정서경험을 제공하며 아름다움과 즐거움을 향유할 수 있게 돕는다. 이는 학습자들이 어렵게만 생각했던 미술 표현에 대한 쉬운 접근경로를 열어줌으로서 학습자에게 자신감을 부여하고, 나아가 표현력의 향상을 이뤄낼 수 있다. 그리고 카툰은 상상력과 창의력을 자유롭게 발휘할 수 있는 미술 활동이기 때문에 현행 교육과정에서 추구하는 창의·융합적인 인재 양성에 큰 도움이 될 것으로 기대된다. 이에, 본 연구는 카툰을 활용한 미술교육의 효과를 인식하고 2015 개정 중학교 교육과정이 지향하는 바에 따라 중학교 미술교과서의 카툰 관련 단원을 분석하였다. 따라서 현행 미술교과서 내 카툰 관련 단원의 문제점을 발견하고 2015 개정 교육과정이 요구하는 핵심 역량을 함양한 인재 양성을 위한 개선방안 모색에 연구의 목적을 두었다. 이를 위해 Ⅱ장에서는 카툰의 의미와 특성에 대해 알아보고, 중등미술에서 카툰교육의 효과를 고찰하였다. Ⅲ장에서는 미술 교과서 분석에 앞서 2015 개정 중학교 교육과정 및 미술 교과의 교육과정을 검토하였다. 아울러, 각 교육과정의 내용 중 카툰을 활용한 교육과 관련된 내용을 살펴보았으며, 그 결과 총론의 교육과정 구성의 중점과 교육목표, 미술과 교육과정의 교과역량과 목표에서 카툰을 활용한 교육과의 연관성을 찾을 수 있었다. Ⅳ장에서는 현행 카툰 관련 단원 교육에 대해 알아보기 위하여 2015 개정 중학교 미술 교과서를 분석하였다. 분석 대상은 현재 미술 교과서를 출판하고 있는 출판사 14곳 중 분석 기준에 따라 선정한 10개의 출판사의 미술 교과서이다. 분석기준은 크게 카툰 관련 단원의 내용과 도판, 활동으로 분류하고, 내용 분석은 교과서 내용 분석표에 따라 기술하여 해당 내용의 추가적인 내용을 요약 정리하여 해석하였다. Ⅴ장에서는 Ⅳ장의 분석결과를 바탕으로 현행 미술교과서 카툰 관련 단원의 문제점을 발견하고 개선방안을 제안하였으며 그 내용은 다음과 같다. 첫째, 미술교과서에서 카툰 관련 단원의 내용과 정보 제공이 부족하므로 카툰 관련 단원의 독자적인 단원 구성과 내용이 확충될 필요할 필요가 있다. 둘째, 일부 카툰 분야에 편중된 도판은 학습자의 미적 경험에 어려움을 줄 수 있으며 학습 내용의 제한이라는 부작용을 초래할 수 있으므로 카툰의 다양한 종류를 담는 균형 있는 도판의 추가가 필요하다. 셋째, 카툰에 대한 설명과 제작과정을 안내하는 과정 도판이 부족하기 때문에 학습자의 이해와 활동을 위해서 과정 도판의 추가 수록이 요구된다. 넷째, 카툰 관련 단원의 표현활동이 카툰의 한 영역에 집중되어 있는 경향이 있기 때문에 다양한 유형의 활동 제시가 필요할 것으로 판단된다. 이와 같이 본 연구를 통해 현행 중학교 미술 교과서 내 카툰 관련 단원의 문제점을 발견하여 개선방안을 제시하였음에도 불구하고 카툰은 미래사회와 교육 과정이 요구하는 인재 양성을 위해 미술교육에서의 긍정적인 활용 가능성을 보여주었다. 따라서 카툰을 활용한 미술 교육에 대한 지속적이고 체계적인 연구가 이뤄진다면, 청소년기의 학습자들이 빠르게 변화하는 사회와 시각문화에 적응하고 문화를 올바르게 수용할 수 있는 카툰이 미술 교육에서 효과적인 교육적 매체로 발돋움 할 수 있을 것으로 보인다.
With text and artwork combined, cartoon is one of typical visual media using various expressive elements. Cartoon seems simple, but it is more artistic, creative, implicative, and influential than text in that it utilizes visual images when delivering various topics. Using cartoon media, where picture and text are combined, visual arts education can draw the learner’s interest to actively participate classes. It helps balance brain growth as it activates both the left brain which uses linguistic ability and the right brain which has artistic sense. Also, cartoon provides rich emotional experience and further helps enjoy its beauty and pleasure to teenagers as visual elements are relatively easier for learners to express their emotions, thoughts, and opinions. Opening an easy route to express art, in which learners have always thought difficult, can allow learners to grow confidence and power of expression. It is also expected to foster creative and integrated men as one can express one’s imagination and creativity freely in cartoon. This study recognized the effects of visual arts education using cartoon, and analyzed cartoon-related chapters in middle school art textbooks based on values pursued in 2015 revision of middle school curriculum. This study has its purpose on figuring problems in cartoon-related chapters in current art textbooks, and suggesting improvement plans for fostering men who cultivate core values emphasized in 2015 revision curriculum. In Chapter 2, this study examines the meaning and characteristics of cartoon, studying the effects of cartoon education in middle school art classes. In Chapter 3, this study reviews 2015 revision of middle school curriculum and art curriculum before analyzing art textbooks. Curriculum related to cartoon education was also reviewed. Results showed that there is a connection between cartoon education and priority values and objective of outline curriculum contents and art curriculum. In Chapter 4, this study analyzes 2015 revision of middle school art textbook in order to identify current education covering cartoon. Followed by the analysis standards, art textbooks published by 10 publishers out of 14 were chosen for analysis. As for the standards, textbooks were categorized into contents, illustrations, and activities of cartoon-related chapters. This study described content analysis based on textbook content analysis table, and summarized additional content interpretation. In Chapter 5, this study figures problems found in cartoon-related chapters in current art textbooks based on the analysis results in Chapter 4, and further suggests improvement plans. First, it is necessary to improve contents in cartoon-related chapters by organizing an independent chapter dedicated to cartoon as cartoon-related chapters in art textbooks lack information. Second, it is necessary to add balanced illustrations of various kinds of cartoon. Since illustrations are weighted too much on partial categories, it can not only be difficult for the learner to have balanced aesthetic experience but also have a side effect that limits learning contents. Third, illustrations describing the drawing process should be included to help the learner’s understandings in cartoon activities. Currently, there are insufficient number of illustrations that explain cartoon and guide the drawing process. Fourth, various types of activities should be presented in the textbook as current cartoon-related chapters showed a tendency of being focused on certain field in cartoon. This study figured problems in cartoon-related chapters in current middle school art textbooks and suggested improvement plans, however, cartoon still has its positive aspects left to study in fostering men in a shape the future society and the curriculum desire in art education. Therefore, cartoon can develop into an education media effective in art education when the following studies are done constantly in organized methods on art education using cartoon. This will allow teenagers to adapt fast to and accommodate changing society and visual cultures in a right way.
Ⅰ. 서론 = 11. 연구의 목적 및 필요성 = 12. 연구의 내용 및 방법 = 3Ⅱ. 카툰의 이해와 카툰 교육의 효과 = 51. 카툰의 의미 및 특성 = 51) 카툰의 개념 = 52) 카툰의 역사와 발전 = 73) 카툰의 종류 및 특성 = 144) 카툰의 표현요소 = 192. 중등미술에서의 카툰 교육의 효과 = 211) 청소년의 개념과 특징 = 212) 청소년기의 미술의 역할 = 243) 청소년기 카툰 교육의 효과 = 27Ⅲ. 2015 개정 중학교 미술과 교육과정 = 311. 2015 개정 중학교 교육과정 = 312. 2015 개정 중학교 미술과 교육과정 = 361) 미술 교과의 성격 = 362) 미술 교과의 목표 = 383) 미술 교과의 내용체계 및 성취기준 = 404) 미술 교과의 교수·학습 및 평가의 방향 = 48Ⅳ. 2015 개정 중학교 미술 교과서의 카툰 관련 단원 분석과 개선방안 = 511. 교과서 분석 기준 = 512. 카툰 관련 내용 분석과 개선방안 = 533. 카툰 관련 도판 분석과 개선방안 = 854. 카툰 관련 활동 분석과 개선방안 = 915. 카툰 관련 단원 분량 분석과 개선방안 = 94Ⅴ. 결론 = 97