장애예술에 참여하는 무용가들의 문화다양성 수용과정에 관한 근거이론 접근 이 연구는 장애예술에 참여하는 무용가들의 문화다양성 실천과 수용과정에 관한 요인과 그 과정의 의미들을 통해 장애무용의 학술적 담론을 제시하는 것이다. 장애예술에 참여하는 무용가들의 작업 경험을 통해 문화다양성이라는 세계 동향에 발맞추어 무용의 통합 예술 형태인 작업과정을 토대로 사회에서 바라보는 장애와비장애의 구분 및 공감 형성의 방향을 제시하는데 의의가 있으며, 결과적으로 장애예술에 참여하는 무용가들의 뿐만 아니라 현장에서 활동하는 무용가들에게 유용한 참고가 되고 작업 방향의 다양성을 제공할 수 있을 것으로 사료된다. 이 연구에서의 연구 참여자들은 국내외 비장애무용가와 장애무용가로 설정하였고, 한국무용, 현대무용, 휠체어무용, 통합적 무용교사 그리고 안무가로 활동 중인 7인을 선정하였다. 연구 참여자들의 무용경력은 10년 이상의 활동경력을 가지고 국내외에서 활동하고 있는 무용가들로, 2019년 9월부터 무용가들의 기본적인 자료수집 과정을 거친 후 2019년 10월부터 심층면접을 통한 자료 수집을 수행하였다. 장애예술에 참여하는 무용가들의 다양성 수용과정에 관한 연구는 연구 참여자들의 경험을 토대로 개인의 작업 경험들이 어떠한 변화를 주었는지에 대해 설명하고 그에 따른 상호작용을 통한 구조를 분석하기에 적합한 Strauss와 Corbin(1998)의 근거이론방법을 선택하여 연구가 이루어졌다. 연구 참여자들과의 심층면접을 통하여 자료를 수집하였고, 수집된 자료를 이용하여 개방코딩, 축코딩, 선택코딩을 거쳐 상황모형을 만들었으며, 이후 개념들을 범주화하고 조직화 하는 과정을 거쳐 이론을 통합하였다. 이 연구의 결과는 다음과 같다. 첫 번째, 원 자료를 줄 단위로 분석하여 총 190개의 개념을 도출하였고, 이것에 대해 의미가 있거나 유사하다고 보여 지는 것들을 묶어 33개의 하위범주를 도출하였다. 다시 하위 범주들 중에서 유사한 것들을 묶어서 16개의 상위범주로 분류하였다. 두 번째, 개방코딩의 과정을 거쳐서 결정되어진 16개의 상위범주를 Strauss와 Corbin(2015)의 근거이론에서 제시하고 있는 패러다임 모형에 배열하여 나타났다. 중심현상은 ‘장애와비장애 무용예술에 관한 인식과 재인식의 공존’, ‘장애 예술을 통한 체화지식’이였다. 이러한 현상에 대해 영향을 받은 인과적 조건들은 ‘비전문가들의 움직임에 대한 관심’, ‘장애무용수와의 만남’, ‘무용의 사회 환원에 대한 고민’으로 나타났다. 중심현상인 ‘장애와비장애 무용예술에 관한 인식과 재인식의 공존’, ‘장애 예술을 통한 체화지식’이라는 현상에 영향을 주는 맥락적 조건들은 ‘국가행사와 공공기관 프로젝트’, ‘다양성과 통합에 관한 방법론적 아젠다’로 드러났다. 그리고 위의 현상에 대한 중재적 조건으로는 ‘무용수 섭외의 어려움’, ‘장애를 표현하는 것에 거부감’, ‘작업과정에서의 마찰’로 나타났다. 중재적 조건의 대한 상호작용전략으로는 ‘몸에 대한 새로운 접근과정’, ‘무용수간의 신뢰와 존중’, ‘다름을 이해하는 공감과 소통’으로 도출되었고 그에 따른 결론으로는 ‘몸에 대한 다양한 가능성’, ‘장애예술에 대한 공공성과 지속성’, ‘균형과 조화의 지향점’의 범주들이 도출되었다. 세 번째, 이 연구에서 도출된 패러다임 모형과 과정분석을 통해 장애예술에 참여하는 무용가들의 문화다양성 수용과정에서 나타난 핵심 범주는 ‘장애와 비장애 무용수간의 협업을 통해서 다양성을 포용한 통합적 접근방법 수용하기’로 나타났다. 이 핵심범주를 중심으로 연구 참여자들의 다양성을 포용한 통합적 접근방법 수용하기를 속성과 차원으로 분석한 결과 네 가지 유형으로 도출되었다. 마지막으로 연구 참여자들의 작업을 통해 얻은 경험을 토대로 여러 형태의 조건들이 서로 작용하면서 결과에 미치는 영향이 어떠한지를 분석한 결과, 몸에 대한 가능성을 경험하고 이로 인해 장애인의 몸이 불가능이 아닌 가능의 새로운 아이콘으로 자리매김 할 수 있었고, 춤을 통하여 장애가 갖는 사회로의 접근까지도 용이하게 할 수 있었다. 그리고 비장애무용수의 장애예술의 대한 꾸준한 접근이 필요했고, 이러한 접근을 하기위해서는 지속적인 작업을 통한 신뢰가 형성되어야 했다. 또한 장애 무용수는 비장애무용수와의 동등한 입장에서의 작업자로서 많은 노력과 시간이 필요했는데, 그에 따른 환경적 조건들이 뒷받침 되어줌으로서 보다 적극적이고 지속적인 활동을 할 수 있다고 볼 수 있었다. 그리고 연구 참여자들은 장애예술 또는 장애무용을 경험하면서 장애와비장애, 주류와 비주류와 같은 이분법적 시선의 접근에서 벗어나 한 사회의 구성원으로 바라보고, 나와 다르지 않다는 인식을 가지게 되었다. 연구의 결과는 장애예술에 참여하는 무용가들의 장애에 대한 인식과 함께 문화다양성 수용과정에 관한 자료를 제공함으로서, 장애에 대한 사회적 선입견을 예술의 다양성으로 확대하여 새로운 형태로 재구성될 수 있는 가능성을 살펴보았다. 신체를 매개로 하는 예술에서 장애는 부정적인 의미로 자리 잡고 있지만, 장애에 대한 선입견을 춤을 통해 물리적인 신체 활용의 가능성을 확인할 수 있었다. 또한, 몸을 통해 예술과 문화다양성이라는 수용미학을 통해 창의적인 사고가 가능해진다는 결론을 드러냈다.
Grounded Theory Approach for Cultural Diversity Acceptance Process of Dancers Participating in Disability Art This study provides academic discussion on disability dance based on the factors for the cultural diversity practicing and accepting process of dancers participating in the disability arts, and the significances of the process. This study is significant in that it provides classification of disability and non-disability and a direction of empathy formed n the society based on a work process, which is an integrated art form of dance, while keeping up with a world trend called cultural diversity through the experiences of dancers participating in disability arts. Consequentially, it can provide a useful reference and diversity of work directions to the active dancers in the field as well as the dancers participating in the disability arts. The research topic of this study is “what are the factors for the diversity acceptance process of dancers participating in the disability arts, and what are the significances of the process?” Non-disability and disability dancers in South Korea and overseas were the candidates of the research participants in this study, and seven persons who were actively working as Korean traditional dancer, modern dancer, wheelchair dancer, integrated dance teacher, or choreographer were selected. The research participants had over ten years of dance experience and were dancers actively performing domestically and internationally. After undergoing a process of collecting the basic data of the dancers from September 2019, data collection was performed through depth-interview starting from October 2019. The study for the diversity acceptance process of dancers participating explained the changes brought by the work experiences of individual persons based on the experiences of research participants; and selected a grounded theory method of Strauss and Corbin (1998), which was suitable for analyzing the structure of diversity acceptance process through the interactions based on the changes. Data were collected through the depth-interviews with the research participants, and a situation model was created by undergoing open coding, axial coding, and selective coding using the collected data. Afterwards, the theories were combined by undergoing a process of categorizing and organizing the concepts. The results of study are as follows. First, a total of 190 concepts were derived after analyzing the raw data in the line unit, and 33 sub-categories were derived by grouping those having similar meanings. Then, 16 upper categories were derived by grouping similar ones again among the sub-categories. Second, the 16 upper categories determined through the open coding process were arranged and shown in the paradigm model provided in the grounded theory of Strauss and Corbin (2015). The central phenomena were “coexistence of awareness and new understanding for disability and non-disability dance art” and “embodied knowledge through disability art.” The causality conditions influenced by these phenomena were “interest in the movement of non-professionals,” “meeting with disability dancers” and “concern for giving back to society by dance.” The contextual conditions having influences on the central phenomena, “coexistence of awareness and new understanding for disability and non-disability dance art” and “embodied knowledge through disability art” were “national events and public organization projects” and “methodological agenda for diversity and integration.” Furthermore, the mediating conditions for the above phenomena were “difficulty of dancer recruitment,” “repulsion against expressing disability,” and “conflicts in the work process.” The followings were derived as the interaction strategy for the mediating conditions: “process of new approach for a body,” “trust and respect between dancers,” and “empathy and communication for understanding the differences.” As a conclusion for these, the following categories were derived: “diverse potentials for a body,” “public nature and sustainability of disability art,” and “aim of balance and harmony.” Third, the paradigm model and process analysis derived in this study showed that “accepting the integrated approach incorporating the diversity through collaboration between disability and non-disability dancers” was the core category in the cultural diversity acceptance process of dancers participating in the disability art. Four types were derived as a result of using attributes and dimensions to analyze “accepting the integrated approach incorporating the diversity” of research participants by focusing on this core category. Lastly, the following results were derived from the analysis of the effects made on the results by various types of conditions interacted with each other based on the experiences gained through the works of research participants: they experienced possibilities of body; consequently, the body of a disabled person became a new icon of possibility, not impossibility; and the society of disability was approached easily through dances. Furthermore, ceaseless approach of non-disability dancers to disability art was needed, and for such an approach, trust should be formed through continuous work. In addition, the disability dancers required much effort and time as performers of equal standpoint as the non-disability dancers, and it seemed more active and continuous activities could be carried out by supporting the environmental conditions. As the research participants experienced disability art or disability dance, they looked at the disabled persons as members of the society and recognized that they were not different from “I”, i.e., the research participants broke free from the approach of dichotomous views such as disability and non-disability, and mainstream and non-mainstream. This study provided data for the cultural diversity acceptance process along with the perception of dancers participating in the disability art for disability, and examined the possibility of reconstructing the social prejudice for disability in a new form by expanding it to diversity of art. While disability had a negative connotation in the art having a human body as a medium, the feasibility of using physical bodies was confirmed through dances with respect to the prejudice against disability. Furthermore, it was concluded that creative thinking was facilitated through the acceptance aesthetics of art and cultural diversity through human bodies.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 12. 연구목적 및 연구문제 113. 용어 정의 13Ⅱ. 이론적 배경 151. 장애예술과 무용 151) 장애예술 및 장애무용의 개념 152) 장애예술에 관한 국내외 정책 및 제도 222. 학문적 관점에서의 장애 271) 신체사회학적 관점 272) 상호문화주의와 문화다양성의 맥락 283. 선행연구 301) 정책적 시사점 302) 장애예술 및 무용 실천사례 32Ⅲ. 연구방법 341. 근거이론접근 342. 연구 설계 및 절차 373. 연구자의 내러티브 384. 연구 참여자 411) 연구 참여자 A 412) 연구 참여자 B 423) 연구 참여자 C 444) 연구 참여자 D 465) 연구 참여자 E 476) 연구 참여자 F 497) 연구 참여자 G 505. 자료수집 521) 심층면접 526. 자료처리 및 분석 551) 개방코딩 552) 축코딩 563) 선택코딩 567. 연구의 타당도 및 진실성 57IV. 연구결과 591. 개념어 범주화 및 패러다임 요소 591) 장애예술에 참여하는 무용가들의 문화다양성 수용과정에 관한 개념과 범주 592) 장애예술에 참여하는 무용가들의 문화다양성 수용과정에 관한 근거이론 접근방법의 해석 672. 패러다임 과정 및 관계 1101) 패러다임에 의한 범주화 1102) 과정분석 1163. 선택속성 및 핵심적인 의미 1231) 핵심범주: 범주의 통합 그리고 정교화 1232) 핵심범주: 장애-비장애 무용수간의 협업을 통해서 다양성을 포용한 통합적 접근방법 수용하기 1243) 이야기 윤곽 전개 1304. ‘장애-비장애 무용수간의 협업을 통해서 다양성을 포용한 통합적 접근방법 수용하기’의 상황모형 136V. 결론 1431. 논의 1432. 결론 및 제언 157참고문헌 161ABSTRACT 174