본 연구는 대학 아이스하키 팀을 위한 긍정 심리 개입 프로그램을 개발하고, 현장에 적용하여 그 효과를 검증하는 목적을 가진다. 국내 대학 아이스하키 팀 선수 78명을 대상으로 개방형 질문지에 의한 요구분석을 하고, 대학 아이스하키 팀 참여관찰을 실시하여 프로그램 개발을 위한 자료 수집과 통합분석을 하였다. 분석한 내용을 바탕으로 프로그램 목표를 수립하고, 전문가 회의와 선행연구 고찰을 통해 최종적으로 프로그램을 개발하였다. 프로그램은 총 5단계, 10회기로 주 1-2회, 60~70분으로 구성하였다. 세부 활동 내용은 오리엔테이션, 개인·팀원 강점 찾기, 팀 강점 찾기, 용서하기, 감사하기, 음미하기, TGT, 공유하기, 목표 설정하기, 마무리 활동이다. 개발한 프로그램을 A대학교 아이스하키 팀 26명의 선수들에게 적용하였다. 프로그램에 대한 효과 검증을 위해 경험보고서·프로그램 평가지 작성, 선수 심층면담을 실시하였으며 행복검사Ⅰ, 팀 상호작용. 강점 인식 검사지를 활용하여 사전·사후로 측정하였다. 수집한 질적 자료는 귀납적 범주 분석 절차에 의해, 양적 자료는 SPSS 25.0 version을 통해 통계적 유의확률 p<.05 수준에서 분석하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 대학 아이스하키 팀을 위한 긍정 심리 개입 프로그램 개발을 위해 구성요인 탐색 결과 상호작용, 강점 활용, 결속력, 심리적 환기, 인간관계, 휴식 및 다양한 활동, 팀 요인, 존중 및 배려, 신뢰 및 감정 표현, 긍정 심리 등으로 나타났으며 대표적인 10개의 요인을 바탕으로 총 5단계, 10회기로 프로그램을 구성 및 개발하였다. 둘째, 긍정 심리 개입 프로그램은 현장성이 높고, 신뢰도와 타당성을 확보할 수 있도록 요구분석, 참여 관찰, 전문가 회의, 선행연구 고찰과 같은 다양한 방법들을 바탕으로 통합 분석에 의거하여 프로그램을 개발하였다. 셋째, 팀원과 함께하는 시간을 제공함과 동시에 개인의 강점 인식 기회를 주고, 다양한 활동을 통해 팀 상호작용과 행복감 증진 목적으로 프로그램을 개발하였다. 넷째, 긍정 심리 개입 프로그램은 대학 아이스하키 팀 선수들에게서 긍정심리, 강점 인식 및 활용·긍정적 상호작용·사회응집력의 효과와 프로그램 전후로 행복감·팀 상호작용·강점 인식 변화에 대해 통계적 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 팀 스포츠 현장에서 긍정 심리학의 활용 및 적용 가능성을 보여주며 팀을 위한 긍정 심리 개입 프로그램의 기초 자료로 제공될 수 있을 것으로 판단된다. 또한 팀에 속한 선수들에게 강점 인식과 긍정적 경험의 기회 제공은 팀의 상호작용을 증진시켜 긍정적 팀 분위기 조성이 가능하고, 이에 따라 행복감을 느끼게 해줄 수 있으며 더 나아가 경기력에도 긍정적인 영향을 기대해볼 수 있다.
The purpose of this study is to develop a positive psychological intervention program for a college ice hockey team and to test its effects based on real applications to the team. To do so, 78 college male ice hockey players were asked to know their demands by open questionnaires, and integrated analysis was done using collected results to develop a desired program through the methods of participant as an observer for the ice hockey team. Objectives of the program were established and an appropriate program was developed based on the analysis of collected data as well as referring experts’opinions and precedent research. The program was designed by consisting 5 stages of total 10 sessions which were from 60 to 70 minutes long. Detailed activities of each stage were orientations, discovery of strengths in each individual and teammates, forgiveness, gratitude, savoring with teammates, three good things, sharing with teammates, goal setting and closing remarks of each session. To verify effects of the developed program, it was applied to 26 players of a college ice hockey team including writing experience reports and in-depth interviews. In addition, Happiness Measures 1, Team Interaction and Strength Knowledge Questionnaires were used to collect results of pre and post test. Collected qualitative data were categorized in order to follow inductive analysis procedures and paired t-tests were performed for quantitative data by using SPSS 25.0 version at the 5% significance level. Obtained results from the research could be stated as follows: First, important factors could be included in development of a positive psychological intervention program for a college ice hockey team such as interaction, strength knowledge, unification, mental refreshment, interpersonal relationship, rest, various activities, respect and thoughtfulness, faith and expression of emotion, positive psychological mind and so forth, were considered. Among them, based on carefully selected ten factors, an intervention program was developed. Second, in order to improve application effects of real situations and to maintain credibility and validity, the program was developed based on analyses of individual and team demands, methods of participant as an observer, experts’ opinions, precedent researches and other various considerations. Third, the program was developed to give opportunities for recognizing each individual’s strength as well as enhancing positive interactions between teammates and happiness by various selected factors through providing time sharing with teammates. Forth, based on application results of the developed positive psychological intervention program to college ice hockey players, it could be stated that statistically meaningful differences between before and after in positive psychological matters, happiness, recognition and utilization of strengths, affirmative team interactions, team cohesion and so on, are identified by performing paired t-tests. It could be possible to conclude that the results of this research might be usable or applicable to other team sports and provide fundamental information to develop various types of other programs. Providing opportunities to recognize individual and team strengths and to have valuable experiences for each player, could enhance interactions between teammates and make favorable team environment. Such effects make possible to expect improvement of athletic performance as well as satisfaction of personal happiness.