본 연구는 피부미용 서비스 상품 구매과정에서 소비자들의 상황적 요인과 자기결정성이 구매지연 행동에 미치는 구체적인 영향 관계를 실증 분석을 통해 규명함으로써 피부미용 서비스 소비자들의 구매지연과 보류를 해결할 수 있는 실무적 방안과 지침을 모색·도출하고자 함에 연구의 목적이 있다. 그동안 피부미용 서비스 분야의 선행연구들은 소비자들의 구매 행동과 구매 만족도를 유발하는 긍정적인 요인들에 대한 연구에만 집중된 반면 구매를 망설이고 보류하게 만드는 부정적인 요인들에 관한 연구는 상대적으로 부족하였다. 이에 본 연구는 이러한 연구의 공백을 보완하면서 피부미용 서비스 산업의 발전을 도모할 수 있는 기초 자료를 구축하고자 한다. 연구의 실증분석을 위해 최근 1년 이내 피부미용 서비스를 1회 이상 이용해본 경험을 지닌 20~50대 성인 남성, 여성 550명을 연구대상으로 설문조사 하였으며 수집된 자료들은 SPSS 23.0 통계 프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 기술 통계분석, Pearson 상관분석, 다중회귀분석, 다항 로지스틱 회귀분석을 실시하였다. 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 피부미용 서비스 소비자의 객관적 상황요인과 구매지연 행동과의 영향관계를 살펴본 결과 객관적 상황요인의 구매경로, 대안상품의 수, 구매지연 시간은 구매지연 행동에 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 둘째, 피부미용 서비스 소비자의 주관적 상황요인과 구매지연 행동과의 영향관계를 살펴본 결과 상품의 관여도, 사전지식, 부정적 감정, 재정적 위험, 정보의 필요성, 조언 및 동의는 구매지연 행동에 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 셋째, 피부미용 서비스 소비자의 자기결정성과 구매지연 행동과의 영향관계를 살펴본 결과 유능성과 자율성은 구매지연 행동에 유의미한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 넷째, 피부미용 서비스 소비자의 상황적 요인이 구매지연 행동 후 결과에 미치는 영향관계를 살펴본 결과 객관적 상황요인의 경우 지연시간이 길어질수록 상품의 구매 결정을 보류할 가능성이 높고 상품의 수가 많을수록 미구매할 가능성이 높은 것으로 나타났다. 주관적 상황요인의 경우 구매하고자 하는 상품에 대한 관여도와 사전지식이 낮은 소비자일수록 구매를 포기할 확률이 높고 상품에 대한 가격의 적절성을 고민하는 소비자는 구매결정을 보류할 가능성이 높은 것으로 나타났다. 다섯째, 피부미용 서비스 소비자의 자기결정성이 구매지연 행동 후 결과에 미치는 영향관계를 살펴본 결과 관계성과 유능성이 높을수록 상품을 구매할 확률이 높고 자율성이 높을수록 구매를 지연할 가능성이 높은 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 통해 피부미용 서비스 소비자들의 구매지연 행동을 개선하기 위해서는 다양한 상황적 요인, 특히 그 중에서도 구매로 인한 부정적 감정과 재정적 위험에 대한 우려를 해결할 필요가 있으며 이를 위해 피부미용 서비스 제공 업체들은 보다 세심하고 진정성 있는 고객관리, 합리적인 가격 정책, 풍부하고 다양한 서비스 혜택 등을 제공하기 위해 노력해야 함을 확인하였다. 또한 많은 종류의 상품을 내세우기보다 상품의 가격, 상품의 특성, 서비스품질 수준 등을 차별화 하는 운영 전략이 요구되며 이와 같은 본 연구의 결과가 향후 피부미용 서비스 산업 분야의 경영 성과 개선 및 발전에 도움이 되는 유효한 이론적, 실무적 지침으로 활용되기를 기대한다.
This study aims to elucidate the concrete influential association of the situational factors and self-determination of consumers with purchase deferral behaviors in the process of buying skin care services through an empirical analysis, thereby finding and deriving the practical measures and guidelines that are able to deal with the behaviors deferring and suspending the purchase of skin care services by consumers. The previous studies on skin care service sector thus far have mainly focused on studying the issues with regard to the positive factors that trigger the purchase behaviors and purchase satisfaction of consumers, whereas the studies on the negative factors that make the consumers hesitate or defer a purchase were relatively insufficient. As such, this study intends to supplement such a research gap and to build the fundamental reference data that can contribute to the development of the skin care service industry. For an empirical analysis, this study performed survey with a total of 550 of male and female adults in their 20s ~ 50s who have an experience in the skin care services at least once within past one year and various analysis methods such as frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, descriptive statistics analysis, Pearson correlation analysis, multiple regression analysis and multinomial logistic regression analysis were conducted for the collected data using the SPSS 23.0 statistical program. The results of the empirical analysis were as follows. Firstly, for an association between objective situational factors and purchase deferral behaviors of the skin care service consumers, it was confirmed that purchase deferral behaviors were significantly affected by the objective situational factors including purchase channel, the number of substitute products and purchase deferral time. Secondly, for an association between subjective situational factors and purchase deferral behaviors of the skin care service consumers, involvement of products, prior knowledge, negative emotion, financial risk, necessity of information, advice and consent significantly affected the purchase deferral behaviors. Thirdly, for an association between self-determination and purchase deferral behaviors of the skin care service consumers, competence and autonomy significantly affected the purchase deferral behaviors. Fourthly, for an association between situational factors and results after purchase deferral behaviors of the skin care service consumers, the longer the time for product purchase deferral decision, the higher the likelihood of product purchase deferral decision, and the more the number of products, the lower the likelihood of purchase in case of the objective situational factors. Moreover, in case of the subjective situational factors, the lower the involvement and prior knowledge of consumers for products to purchase, the higher the likelihood of giving up product purchasing, and the consumers who deeply deliberate the price appropriateness for products showed a higher likelihood of purchase deferral decision. Fifthly, for an association between self-determination and results after purchase deferral behaviors of the skin care service consumers, the higher the relevance and competence, the higher the likelihood of product purchase, and the higher the autonomy, the higher the likelihood of purchase deferral. The results of this study revealed that it is necessary to address the negative emotion and concerns on financial risk caused by a purchase more importantly among the various situational factors of skin care service consumers in order to improve their purchase deferral behaviors. To this end, it was confirmed that the companies in the skin care services should effort to provide a sincere customer management policy, a reasonable price policy and various rich services and benefits. In addition, it is required to prepare the differentiated operational strategy in terms of the price, features and quality of services rather than just presenting various service categories. It is anticipated that the results of this study will be used as the valuable theoretical and practical guidelines for improvement in the management performance and development of skin care service industry in the future.
국문초록Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구의 내용 및 구성 6Ⅱ. 이론적 배경 91. 피부미용 서비스 9(1) 피부미용 서비스의 개념 9(2) 국내 피부미용 서비스의 현황 112. 상황적요인 13(1) 상황적 요인의 개념 13(2) 객관적 상황요인 14(3) 주관적 상황요인 153. 자기결정성 18(1) 자기결정성의 개념 18(2) 자기결정성의 구성요소 224. 구매지연 행동 25(1) 구매지연 행동의 개념 25(2) 구매지연 행동의 요인 275. 선행연구 고찰 30Ⅲ. 연구방법 371. 연구모형 372. 연구가설의 설정 383. 조사대상자 및 자료수집 방법 444. 변수의 조작적 정의 445. 측정문항의 구성 496. 자료의 분석방법 52Ⅳ. 연구결과 및 고찰 531. 조사대상자의 일반적 특성 532. 조사대상자의 피부미용 서비스 이용행동 특성 및 구매과정 특성 553. 측정도구의 신뢰성 및 타당성 검증 574. 주요 변수의 기술통계 635. 주요 변수의 상관관계 646. 가설검증 66Ⅴ. 결론 및 제언 861. 연구의 요약 및 시사점 862. 연구의 의의 893. 연구의 한계점 및 향후 연구과제 90참고문헌 91부 록 104ABSTRACT 112