본 연구는 유아교육현장에서 유아교사가 경험한 교수매체의 의미가 어떠한지 탐구하는 것을 목적으로 한다. 본 연구는 연구 참여자의 특정한 경험을 잘 이해하기 위하여 포토보이스 연구방법을 사용하였다. 목적 표집을 통해 5명의 유아교사를 선정하였다. 연구 기간은 2020년 4월에서 5월에 이르기까지 4주에 걸쳐 이루어졌고, 자료는 사전인터뷰, 포커스 그룹 인터뷰, 개별면담을 비롯하여 사진과 면담 수행을 통해 수집되었다. 수집된 자료는 포토보이스 자료 분석과 주제 분석에 따라 선정, 맥락화, 범주화 작업을 거쳤다. 자료는 반복적으로 읽으며 주제를 도출하고 의미를 해석하여 기술하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사들은 다름의 순간과 뜻밖의 사건으로 교수매체를 마주할 때 마음을 열어가고 있었다. 유아교사들은 교수매체를 다르게 보고 열린 사고로 시선이 변화하기 시작하였다. 유아교사들은 의도성을 가지고 교수매체를 내어주지만 유아들이 교수매체의 선입견에서 벗어나 다르게 마주한다는 것을 알아차리고 있었다. 둘째, 유아교사들은 유아들이 교수매체를 마주했을 때 탐색과 실험의 움직임을 알아차리고 있었다. 특히, 그들은 유아들이 놀이 중에 교수매체를 변형하고 있음을 관찰하고 있었다. 또한 유아교사들은 유아와 함께 교수매체에 몰입을 경험하였으며, 자신의 삶에서도 교수매체를 마주하고 있었다. 셋째, 유아교사들은 유아와 교수매체와의 관계의 장에서 뒤얽힌 경험에 주목하고 있었다. 유아교사들은 교수매체가 고정적인 것이 아닌 그때의 사건, 공간, 날씨, 분위기뿐만 아니라 유아교육현장 안에서 교사의 문화와 경험도 포함된 것으로 개념화하고 있었다. 본 연구의 결과에 기초한 논의는 다음과 같다. 이 연구는 유아교사들이 교수매체를 유아교육현장에서 끊임없이 변화하는 새로운 물질로 이해해야 한다는 것을 나타낸다. 또한, 유아교사들은 유아들이 교수매체를 접할 때 알아차리는 것이 중요하다는 것을 강조한다. 나아가, 유아교사들은 다양하고 풍부한 교수매체로 유아들의 놀이와 배움을 지원해야한다는 시사점을 제시한다.
This study is aimed to explore how the teachers experience instructional materials in the field of early childhood education. The method of photovoice was used, in order to better understand the specific experiences of participants. Through purposeful sampling, 5 early childhood teachers were selected. For 4 weeks from April to May 2020, data were collected through photographs and interviews, including pre-interviews, focus group interviews, and individual interviews. The collected data were analyzed through photovoice document analysis and thematic analysis, focusing on the key words of selecting, contextualizing, and categorizing. The data were repeatedly read, the themes were derived, and the meanings were interpreted. The results of this study were as follows. First, early childhood teachers opened their minds when they encountered instructional materials in the moments of difference and unexpected events. They began to change their perspectives of materials when they looked at them differently. They intentionally provided materials, but they realized that children encountered them differently, breaking the preconceptions of materials. Second, early childhood teachers noticed the movements of exploration and experimentation when children encountered instructional materials. In particular, they observed that children transformed materials during play. Teachers also immersed themselves in materials with children, and they encountered materials in their lives. Third, early childhood teachers pointed out entangled experiences in the field of relations with children and instructional materials. They conceptualized that materials was not fixed, because they included not only events, space, weather, atmosphere, but also teachers'' culture and experiences in the field of early childhood education. The discussions based on these findings are as follows. This study indicates that teachers must understand instructional materials as new perspectives that materials constantly changes in the field of early childhood education. It also emphasizes the importance of noticing when children encounter materials. Furthermore, it offers implications on how teachers support children’s play and learning with diverse and rich materials.
Ⅰ. 서 론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구 문제 7Ⅱ. 이론적 배경 81. 유아교육에서의 교수매체 81) 교수매체의 이해 82) 유아교육과 교수매체 123) 유아교사와 교수매체 162. 신물질주의와 교수매체 211) 신물질주의의 이해 212) 물질에 대한 새로운 시선 263) 새로운 물질로 바라본 교수매체 30Ⅲ. 연구방법 351. 연구동기 352. 포토보이스(Photovoice) 381) 포토보이스의 이해 382) 왜 포토보이스인가? 443. 연구 참여자 464. 연구 절차 515. 자료 수집 591) 포토보이스 수행과정 596. 자료 분석 671) 포토보이스 분석 과정 677. 연구의 진실성 확보를 위한 검증 711) 삼각검증 712) 연구 참여자의 확인 723) 전문가와의 협의 738. 연구의 윤리성에 대한 고려 73Ⅳ. 연구결과 751. 마주함으로 열어가는 교수매체 751) 다름의 순간과 마주함 752) 뜻밖의 사건으로 열어감 802. 삶으로 이어지는 교수매체 831) 새롭게 다시 알아차림 832) 모두의 삶으로 이어짐 893. 감응으로 이끌리는 교수매체 921) 이끄는 대로 이끌림 932) 얽힘으로 감응함 97Ⅴ. 요약 및 논의 1021. 요약 1022. 논의 및 제언 104참고문헌 111부록 121Abstract 129