최근 지역화폐에 대한 관심이 높다. 지역경제 활성화와 지역공동체 활성화의 목적을 가지고 있는 지역화폐를 민간단체가 주도하여 발행하거나 지자체 또는 중앙정부가 주도하여 발행하고 있다. 본 연구는 지역화폐의 이론적 배경을 알아보고 국내 지역화폐의 설계목적별 사례들을 살펴본 후, 지역화폐설계방식이 다른 두 지역화폐로서 공동체기부형인 전주 꽃전과 순수순환경제형인 군산사랑상품권 이용자와 가맹주의 지역공동체의식을 비교하고자 한다. 따라서 본 연구는 이용자와 가맹주의 일반적인 특성(이용자 : 성별, 연령, 가계 월 평균소득, 가맹주 : 사업업종, 상업 활동 기간, 종사자 수, 월 평균 매출규모)은 빈도수, 백분율을 산출하는 기술통계 빈도분석을 하였으며, 또한 아노바 분석, 독립표본 T검정을 통해 일반적 특성에 따른 공동체의식 차이를 분석했다. 그리고 전주 꽃전, 군산사랑상품권 이용자와 가맹주의 공동체의식의 4가지 구성요소 ‘욕구충족통합’, ‘구성원 자격’, ‘영향력’, ‘정서적 유대의 공유’ 차이를 확인하기 위해 교차분석, 독립표본 T검정을 통해 비교 분석하였다. 군산 지역에서 지역화폐 이용자 100명, 지역화폐 가맹점 사업자 100명, 전주 지역에서 지역화폐 이용자 50명, 지역화폐 가맹점 사업자 50명을 설문조사를 실시하였으며 이 중 회수된 290부(회수율 : 96.6%)를 분석대상으로 하였다. 본 연구 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성에 따른 공동체의식 차이에서는 지역화폐 가맹주는 상업활동기간이 길수록 공동체의식이 높았으며, 지역화폐 이용자는 연령이 높고, 월 평균 소득이 높을수록 공동체의식이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 교차분석과 독립표본 T검정을 통해 전주 꽃전 이용자가 군산사랑상품권 이용자보다 공동체의식(욕구충족통합, 구성원 자격, 영향력, 정서적 유대의 공유)이 높게 나타났다. 또한 전주 꽃전 가맹주가 군산사랑상품권 가맹주보다 공동체의식(욕구충족통합, 구성원 자격, 영향력, 정서적 유대의 공유)이 높게 나타났다. 셋째, 교차분석과 독립표본 T검정을 통해 전주 꽃전의 가맹주보다 군산사랑상품권 가맹주가 이용자의 이용 동기를 보다 경제적으로 인지하는 것으로 나타났다. 마찬가지로 전주 꽃전의 이용자보다 군산사랑상품권 이용자가 가맹주의 동기를 더 경제적인데 있다고 인지하는 것으로 나타났다. 종합하면, 지역화폐 유인설계방식에 따라 지역화폐는 이용자와 가맹주의 공동체의식에 영향을 줄 수 있는 것으로 밝혀졌다. 이에 대한 연구결과를 통해 지역화폐설계자에게 몇 가지 제언을 제시하고자 한다. 첫째, 지역사랑상품권의 활성화를 위한 유인체계에는 강제유통(주로 복지수당), 경제적 유인(할인), 넛지가 있는데, 지역화폐가 지역공동체의식에 긍정적인 효과를 발휘하려면 지역화폐 설계 시 지역공동체의식을 높일 수 있는 넛지요인을 고려해야 한다. 둘째, 지역화폐 설계단계부터 주민들이 참여할 수 있는 시스템을 마련해야 한다. 주민들이 직접적으로 설계에 참여할 수 있게 한다면, 주체의식을 가지고 공동체의식 함양과 더불어 지역화폐 활성화를 하는데도 큰 역할을 기대할 수 있을 것이다. 셋째, 지역 내에 다중지역화폐 도입을 고려해 볼 필요가 있다. 현재 대부분의 지자체에서 지역사랑상품권을 도입하고 있지만, 경제적 효과를 얻을 목적으로 경제적 유인동기를 자극하도록 설계되어 공동체 활성화에는 큰 영향을 미치지 못하고 있다. 그렇기 때문에 지역 내 추가로 공동체 활성화를 주된 목적으로 설계된 소규모의 지역화폐를 만들어 유통시킴으로써 지역사랑상품권을 통해서 경제적 이득의 효과를 얻고, 공동체지역화폐를 통해서 공동체 활성화의 효과를 얻을 수 있도록 하는 것을 고려할 수 있다.
Interest in local currency is highly recently. Local currency, which has the purpose of revitalizing the local economy and community, is issued by private organizations or by local governments or central governments. This study aims to find out the theoretical background of local currency and examine examples by design purpose of local currency, and compare Jeonju kkotjeon, which is a community donation type with two different local currency design methods, and Gunsan Gift Certificate users and franchisees’ sense of community. Therefore, this study analyzed the frequency of technical statistics that calculate the frequency and percentage for general characteristics of users and franchises (user: gender, age, monthly household average income, franchisees: business type, commercial activity period, number of employees, monthly average sales volume), and analyzed the difference in community consciousness according to general characteristics through an anoba analysis and independent sample T test. In addition, four components of the community consciousness of users and franchisees of Jeonju kkotjeon and Gunsan Gift Certificate were compared and analyzed through cross-analysis and independent sample T-test to check the differences between ‘consolidation of needs’, ‘qualification of members’, ‘effects’, and ‘sharing of emotional ties.’ A survey was conducted on 100 local currency users in Gunsan, 100 local currency franchisees, 50 local currency users in Jeonju, and 50 local currency franchisees, and 290 copies (recovery rate: 96.6%) that were collected among them were analyzed. The results of this study are summarized as follows. First, the difference in the sense of community according to the general characteristics showed that the longer commercial activities the local currency franchisees had, the higher sense of community, while the older the local currency users get, with higher the average monthly income, the higher the sense of community. Second, through cross-analysis and independent sample T-test, Jeonju kkotjeon users showed higher community awareness (integration of desire fulfilling, membership, influence, and sharing of emotional ties) than Gunsan Gift Certificate users. In addition Jeonju kkotjeon’s franchisees showed a higher sense of community (integration of desire fulfilling, membership, influence, and sharing of emotional ties) than that of Gunsan Gift Certificate’s. Third, cross-analysis and independent sample T-test showed that Gunsan Gift Certificate franchisees recognize the user’s motivation to use as more economical than Jeonju kkotjeon’s franchisees. Similarly, users of Gunsan Gift Certificate were found to be perceiving the franchisee’s motivation as more economical than users of Jeonju kkotjeon. Overall, it has been revealed that local currency can affect the sense of community between users and franchisees according to the method of manned design of local currency. Through this research, I would like to make some suggestions to the local currency designer. First, there are compulsory distribution (mainly welfare allowances), economic incentives (discounts), and nudge in the incentive system for activating local gift certificates, and in order for local currency to have a positive effect on local community consciousness, consideration should be given to nudge factors that can enhance local community awareness when designing local currency. Second, a system should be prepared for residents to participate from the stage of designing local currency. If residents can directly participate in the design, they can have sense of sovereignty and expect to take a big role in fostering a sense of community and promoting local currency. Third, it is necessary to consider introducing multiple local currencies within the region. Currently, most local governments are introducing local gift certificates, but they are designed to stimulate economic incentive motivation for the purpose of achieving economic effects, which have little impact on community revitalization. Therefore, creating and distributing small-scale local currencies designed for the main purpose of community revitalization in addition to the local community can be considered to obtain economic benefits through local certificates and community revitalization through community local currency.
목차
Ⅰ. 서론 11. 연구 목적 및 배경 12. 연구 방법 및 범위 4Ⅱ. 이론적 배경 51. 지역화폐 5가. 지역화폐의 개념과 의의 5나. 대표적인 지역화폐들 9다. 지역화폐의 유형화 15라. 지역화폐의 지속가능성 목표 22마. 국내지역화폐의 설계목적별 사례 302. 지역화폐의 유인설계 40가. 브리스톨파운드, 킴가우어, 커뮤니티웨이 유인설계 40나. 지역사랑상품권의 유인설계 423. 선행연구검토 47가. 선행연구들 47나. 검토 및 연구방향의 설정 51Ⅲ. 연구설계 541. 연구가설 542. 설문문항의 구성 573. 조사대상 및 조사방법 634. 분석방법 63Ⅳ. 연구결과 641. 일반적 특징 642. 일반적 특성에 따른 공동체의식 차이 분석 673. 군산사랑상품권-전주꽃전 지역공동체의식 비교 77Ⅴ. 결론 941. 요약 942. 제언 96