디스플레이의 발전과 영상 콘텐츠의 다양화로 앞으로의 스마트폰은 현재의 크기 그 이상이 될 수 있을 것을 전망한다. 모바일 시장이 커지면서 어플리케이션 산업의 규모도 매년 증가했으며, 향후 몇 년간 이러한 규모 확장은 유지될 것으로 보고 있다. 그중에서도 모바일 쇼핑 시장은 현재 안정화에 들어설 만큼 그 규모가 커졌음에도 모바일 쇼핑 구매 액수는 해마다 증가하고 있다. 이는 모바일 쇼핑에 대한 관심이 앞으로도 더 증가할 것으로 보고 어플리케이션 디자인은 정체되지 않고 발전된 방향으로 더 나아가야함을 의미한다. 사람들은 앞으로도 새로운 어플리케이션에 관심을 보일 것으로 예상되며 그에 따른 새로운 시각의 사용자 경험 개선을 위한 연구가 필요할 것으로 사료된다. 특히 스마트폰의 크기에 따른 불편함으로 꼽히는 한 손 사용성에 대한 문제는 현재 많은 연구자들에 의해 대두되고 있다. 이에 본 연구는 스마트폰의 한 손 사용성에 대한 고찰과 함께 복잡한 쇼핑 어플리케이션 홈 화면 UI 사용성 개선을 모색하고자 연구를 진행하였다. 스마트폰 사용에 있어 UI의 위치는 사용자와의 상호작용에 매우 중요한 요인이며, 중앙에 위치한 UI가 사용자와의 상호작용에 유리하다는 연구 결과를 바탕으로 화면을 상단, 중앙, 하단으로 나누어 12가지의 홈 화면 UI 유형 프로토타입을 설계하였다. 그리고 모바일 쇼핑 사용자 특성에 관한 연구를 바탕으로 쇼핑의 성향을 목적형과 탐색형으로 구분지었고, 12가지의 홈 화면 UI 유형에 따른 쇼핑 성향의 사용성, 만족도, 과업수행의 차이를 보고자 하였다. 실험은 쇼핑 어플리케이션 사용자 만 20세~39세까지의 80명을 대상으로 랜덤으로 주어진 홈 화면 UI 유형을 쇼핑 성향에 맞게 자유롭게 사용한 후 주어진 설문 문항에 답하는 방식으로 진행되었다. 그리고 더 정확한 사용성 확인을 위하여 홈 화면 UI 유형의 과업수행 Real Time을 측정하였으며, 심층 인터뷰를 통해 각 홈 화면 UI 유형에 대한 피험자의 의견을 수집했다. 실험을 바탕으로 한 통계 분석 결과, 홈 화면 UI 유형에 대한 사용성과 만족도, 과업수행에서 유의미한 차이를 보였다. UI가 중앙에 위치한 B1, B2 유형의 사용성이 가장 높았으며, 하단에 위치한 C1, C2 유형의 사용성이 가장 낮았다. UI가 상단에 위치하거나 중앙에 위치한 A1, A2, B1, B2, D1, D2 유형의 만족도가 가장 높았으며, 하단에 위치한 C1, C2 유형의 만족도가 가장 낮았다. UI가 중앙에 위치한 B1, B2 유형의 과업수행 속도가 가장 빨랐으며, 상단과 하단으로 이루어진 E1 유형의 과업수행 속도가 가장 느렸다. 검색 바와 메뉴 바의 위치에 따른 과업수행에서도 유의미한 차이를 보였다. 검색 바와 메뉴 바가 중앙에 위치할 경우 과업수행 속도가 빨랐으며, 상단과 하단에 위치할 경우 과업수행 속도가 느렸다. 쇼핑의 성향에 따른 사용성과 만족도에서는 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았다. 분석 결과를 바탕으로 어플리케이션 홈 화면에서는 사용성과 만족도, 과업수행의 결과를 모두 고려해 UI 위치를 중앙에 가까운 상단, 중앙/중앙, 상단/중앙으로 배치하는 방향을 새롭게 제안하였다. 본 연구를 통해 스마트폰 한 손 사용성을 고려한 새로운 유형의 디자인 가능성을 확인하였으며, 본 연구의 결과는 향후 스마트폰 사용자 경험 개선과 더불어 어플리케이션 홈 화면 UI 구성 및 발전 방향에 새로운 시각의 가능성을 더해줄 수 있을 것을 기대한다.
With the development of display and variety of video contents, we can expect a vast advancement in the size of future smartphones. The mobile application industry has grown yearly along with the increase in the mobile market to assume that the expansion will maintain for the next several years. Although the mobile shopping market has already grown to the point of stabilization, the purchasing amount is rising year by year, which indicates that the public''s interest in mobile shopping will continue to increase. There will be a need for application design to develop further. People will continuously find new applications, requiring research on a unique perspective and improvement in user experience. Notably, many researchers are confronting with the discomfort issue of the smartphone size and one-hand usability. Therefore, this study explored the one-hand usability of smartphones and researched ways to resolve the complicated UI of shopping application home screen. When using a smartphone, the UI location is a critical factor for user interaction. Based on the research results, the central position is most useful for user interaction, and12 different prototypes of home screen UI were created by dividing the screen into the top, middle, and bottom. Furthermore, the shopping tendency was categorized into two types, purpose-oriented and searching-type, based upon the characteristics of mobile shopping users. Also, a comparison was made between the usability, satisfaction, and task performance of the shopping tendencies according to the 12 home screen UI types. The experiment included 80 shopping application users between the ages of 20 to 39 who were randomly provided with different home screen UI types to use freely according to their shopping tendencies and asked to answer a survey. In addition, the task performance real-time of the home screen UI types was measured to obtain more accurate usability. The subjects'' opinions concerning the home screen UI types were collected through in-depth interviews. As a result of the research experiment and statistical analysis, there was a significant difference in the usability, satisfaction, and task performance of the home screen UI types. The usability was the highest in types B1 and B2, which had central UI, whereas type C1 and C2 was the lowest with the bottom location. In terms of satisfaction, types A1, A2, B1, B2, D1, D2 demonstrated the highest satisfaction with the UI position being at the top or middle, and types C1 and C2 showed the lowest satisfaction by being located at the bottom. Additionally, the task performance was the fastest with types B1 and B2 with the UI in the middle, while type E1 was the slowest because of the top and bottom UI location. Moreover, there was a noticeable difference in the task performance according to the UI navigation bar and menu bar position. The task performance was the quickest when the navigation and menu bars were in the center in contrast to the top and bottom. However, statistically, there was no difference in usability and satisfaction according to the shopping tendency. In conclusion, the study presented a new way of positioning the application home screen UI at the top close to the center, middle/middle, or top/middle based on usability, satisfaction, and task performance. The study demonstrated a design potential in a new form that considers the one-hand usability of smartphones, with hopes of providing unique perspective and possibilities to future smartphone user experience and the development of application home screen UI composition.
목차
표 목차 ⅵ그림 목차 ⅷ1. 서론 11.1 연구 배경 및 목적 11.2 연구 방법 및 논문 구성 42. 이론적 고찰 52.1 스마트폰과 한 손 사용의 이해 52.1.1 정보통신기술과 스마트폰의 발전 52.1.2 스마트폰의 크기 변화 82.1.3 스마트폰 조작의 사용자 경험 152.1.4 스마트폰과 한 손 사용 선행 연구 182.2 모바일 쇼핑의 유형 272.2.1 모바일 쇼핑 현황 272.2.2 쇼핑의 동기와 성향 292.2.3 목적형과 탐색형 312.3 쇼핑 어플리케이션 현황 322.3.1 국내 쇼핑 어플리케이션 322.3.2 국내 쇼핑 어플리케이션 UI 현황 342.3.3 어플리케이션 UI 선행 연구 373. 연구 방법 423.1 연구 모형 및 연구 가설 423.2 실험 대상 및 실험 절차 443.3 실험 설계 453.3.1 홈 화면 UI 유형 설계 453.3.2 설문지 구성 474. 연구 결과 494.1 인구 통계 494.2 기술 통계 514.3 신뢰도 검증 534.4 가설 검증 544.4.1 쇼핑 성향과 유형에 따른 사용성의 차이 554.4.2 쇼핑 성향과 유형에 따른 만족도의 차이 574.4.3 UI의 위치와 유형에 따른 과업수행 시간의 차이 604.4.4 가설 검증 결과 요약 654.5 심층 인터뷰 664.6 논의 695. 결론 735.1 연구의 요약 735.2 연구의 의의 및 한계 75참고 문헌 77ABSTRACT 87