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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

김호영 (전북대학교, 전북대학교 일반대학원)

지도교수
최낙정
발행연도
2020
저작권
전북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수10

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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The use of fossil fuels further developed and give a convenient human civilization. However, the use of fossil fuels increases the risk of environmental pollution and resource depletion. In particular, internal combustion engines in the transportation sector, which use fossil fuels as an energy source, account for a large portion of the world''s total energy use. Many researchers are trying to improve the fuel efficiency of and reduce environmental pollutants by increasing the efficiency of internal combustion engines. In addition, the research on fuel, the source of power for internal combustion engines, as well as mechanical improvement and development of engines, is also being actively carried out. By using biomass, which is a representative example of new energy sources for internal combustion engines, biodiesel and bioethanol are produced and applied to internal combustion engines to replace parts of fossil fuels with improvements in exhaust pollutants. Biodiesel and bioethanol are capable of producing fuel using vegetable or animal oils. Biodiesel and bioethanol contain oxygen, which can improve combustion efficiency, reducing emissions of exhaust pollutants.
In this experiment, biodiesel palm oil biodiesel and bioethanol were blended with diesel fuel and applied to Common Rail Direct Injection Diesel Engine. In particular, the engine condition was at low idle speed. This is the condition in which the engine has the lowest rotational speed, the flow in the combustion chamber is slow and the atomization of the fuel injected into the combustion chamber by the low injection pressure is relatively poor. The high viscosity characteristic of biodiesel leads to poor atomization. This affects more severely the combustion characteristics and the generation of exhaust pollutants in low idle conditions. And although bioethanol has a low viscosity that can improve the atomization, its cooling effect by the high latent heat of evaporation affects the combustion in the cylinder significantly in this low idle condition.
The application of biodiesel to low idle conditions increased the maximum combustion pressure and heat release rate. And nitrogen oxides could be reduced by up to 5.9% depending on engine load, and the emission level and particle size of the soot decreased due to the influence of the oxygen content of biodiesel. And the benzene, toluene, ethylbenzene, and xylene which are involved in toxic aromatic volatile organic compounds were detected. Benzene increased depending on engine load conditions. However, the application of pure biodiesel at low idle conditions under high loads reduced benzene.
The application of bioethanol in low idle conditions enabled the simultaneous reduction of NOx and Soot opacity. The cooling effect of bioethanol due to the high latent heat of evaporation increased ignition retardation, but it suppressed the production of NOx. The high oxygen content of bioethanol reduced the emission of soot. However, HC and CO tended to increase.

목차

Contents i
List of Tables v
List of Figures vi
ABSTRACT xv
제1장 서 론 1
1.1 연구배경 1
1.2 연구목적 10
1.3 연구내용 11
제2장 연구동향 12
2.1 디젤 기관의 연소와 배출가스 12
2.1.1 디젤 기관의 연소 12
2.1.2 디젤 기관의 배출가스 15
2.2 디젤 기관의 저속 공회전 운전 특성 21
2.2.1 공회전 운전의 의미 21
2.2.2 공회전 조건에서의 연소와 배기오염물질 22
2.3 배출가스 저감을 위한 디젤 기관의 발전 24
2.3.1 고압 정밀제어 연료 분사 25
2.3.2 과급시스템 (Turbocharger) 27
2.3.3 배기가스순환장치 (Exhaust gas recirculation) 28
2.3.4 배기후처리시스템 (After-treatment system) 29
2.4 바이오 연료의 개발과 생산 30
2.4.1 바이오 연료의 개발 30
2.4.2 바이오 연료의 생산 31
2.5 디젤기관에 적용되는 바이오 연료 35
2.5.1 디젤 기관을 위한 바이오 연료의 장점과 단점 35
2.5.2 바이오 디젤에 의한 배출가스 특성 37
2.5.3 바이오 에탄올에 의한 배출가스 특성 40
2.5.4 디젤연료와 에탄올의 혼합 특성에 관한 연구 42
2.5.5 디젤 기관에서 배출되는 휘발성유기화합물 43
2.5.6 바이오 연료에 대한 입자상 물질의 배출 특성 45
제3장 실험장치의 구성 및 방법 47
3.1 실험장치의 구성 47
3.1.1 실험용 엔진 48
3.1.2 엔진동력계 50
3.1.3 주요 실험인자 측정 방법 51
3.2 실험연료의 선정 60
3.2.1. 실험연료의 선정 60
3.2.2. 실험연료의 특성 62
3.3 연소 특성 분석인자 64
3.3.1. 열발생률(Heat release rate, HRR) 64
3.2.2. 연소질량분율 (Mass fraction burned, MFB) 64
3.3.3. 연료소비율 (Specific fuel consumption) 66
3.3.4. 제동열효율 (Brake thermal efficiency, BTE) 66
3.3.5. 변동계수 (Coefficient of variation, COV) 67
제4장 실험결과 및 고찰 68
4.1 바이오 디젤 혼합연료의 적용 68
4.1.1 연소특성 70
4.1.2 연소 단계의 해석 78
4.1.3 연소 안정성 82
4.1.4 배출가스 84
4.1.5 입자상 물질의 크기와 분포 96
4.1.6 결과 고찰 99
4.2 바이오 에탄올 혼합연료의 적용 103
4.2.1 연소 특성 105
4.2.2 연소 단계의 해석 110
4.2.3 연소 안정성 114
4.2.4 배출가스 116
4.2.5 입자상 물질의 크기와 분포 120
4.2.6 결과 고찰 123
제5장 결 론 126
References 129
국문요약 145

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