지금까지 직무수행의 다차원성은 다양한 각도에서 연구되었고, 직무수행과 관련된 다양한 행동들이 제시되었다. 직무수행 관련 행동은 크게 과업수행, 맥락수행, 적응수행, 반생산적 업무행동(CWB)으로 분류할 수 있다. 이에 본 연구의 목적은 (1) 과업수행, 맥락수행, 적응수행 CWB 각각의 요인구조를 확인하고, (2) 이들 4개 수행 차원을 통합한 직무수행 모형을 제안 및 검증하고, (3) 이를 기반으로 수행 유형을 도출한 후 (4) 수형 유형별 성격 변인들의 예측력과 직무효과성 결과변인의 차이를 비교하는 것이다. 이를 위해 다양한 조직 및 직군의 국내 직장인 600명을 대상으로 자기 보고식 온라인 설문조사를 2회로 나누어 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 탐색적 및 확인적 요인분석 결과 직무수행의 위계적 요인구조가 확인되었다. 전반적 직무수행은 과업수행, 맥락수행, 적응수행, CWB의 4차원 구조로 구성된다. 다음 단계에서 맥락수행은 타인지향, 조직지향, 성실주도, 적응수행은 반응적 적응수행과 주도적 적응수행으로 구성되어, 과업수행과 CWB를 포함한 7요인 구조가 도출되었다. 둘째, 직무수행의 선행변인으로 알려진 성격 변인들(HEXACO와 어두운 성격)과 직무효과성 변인들(급여, 승진, 직무만족, 직무열의, 직무소진, 이직의도 등)과의 관련성을 검토한 결과, 4개 직무수행 차원들의 차별성을 확인할 수 있었다. 셋째, 4개 수행 차원을 기반으로 사람 중심 접근방법을 활용하여 잠재프로파일 분석(Latent Profile Analysis, LPA)을 실시한 결과, 6개 수행 유형이 도출되었다(즉, 모범적 최우수 수행자, 우수 수행자, 반생산적 중간 수행자, 양심적 중간 수행자, 저 수행자, 부적응적 최저 수행자). 이들 6개 수행 유형 집단의 질적 차이를 구분하는 수행 차원은 CWB로 나타났으며, 다른 수행차원들에서는 양적 차이가 주를 이루었다. 이러한 결과는 직무수행의 G 요인이 존재함을 시사해준다. 마지막으로, R3STEP(다항 로지스틱 회귀분석) 분석 결과, 이들 6개 유형별로 각기 다른 성격 요인들이 선행변인으로 작용하는 것으로 나타났다. 이와 함께, BCH 분석 결과에서도 6개 유형마다 직무효과성 변인들에서 의미있는 차이를 보였다. 마지막으로 위 연구 결과를 토대로 본 연구의 시사점과 제한점에 대해 논의하였다
So far, the multidimensionality of job performance has been developed from various angles, and the behaviors related to job performance have been proposed. These behaviors could be largely classified as task performance, contextual performance, adaptive performance, and counterproductive work behavior(CWB). The purpose of this study was to (1) examine the factor structure of 4 dimensions of performance respectively, (2) propose and validate the integrative job performance model composed of the 4 dimensions, (3) identify the types of performance based on person-centered approach, and (4) compare the determinants of personality factors among performance types and the relationship between each performance type and job effectiveness. A total of 600 employees from various organizations participated in two online surveys. The main results were as follows. First, the hierarchical factor structure of job performance was identified as a result of both exploratory and confirmatory factor analysis. Following the general factor(G factor) of job performance at the top, 4 factor structure including task performance, contextual performance, adaptive performance and CWB is at the secondary level. The third level is divided into the seven factors composed of task performance, CWB, individual-oriented and organization-oriented contextual performance, conscientious initiative(that is contextual performance), reactive and initiative adaptive performance. The lowest level consists of task performance(task performance, coping behavior), individual-oriented contextual performance(interpersonal relationship, consideration, and courtesy), organization-oriented contextual performance(organizational support, compliance), conscientious initiative(persistence-initiative, self-development), reactive adaptive performance(interpersonal adaptation, stress management), initiative adaptive performance(creativity and learning) and CWB(CWB-I, CWB-O). Second, the differences were found in both antecedents of personality factors and criteria of job effectiveness among the 4 dimensions of job performance, supporting the discriminant validity of each dimension. Third, the results of the latent profile analysis(LPA) identified six types of performance(i.e., exemplary excellent performer, good performer, counterproductive intermediate performers, conscientious intermediate performers, low performers, maladaptive lowermost performers). This result also supports the existence of G factor in job performance in that there were only quantitative differences among the 6 performance types with the exception of counterproductive intermediate performers. Fourth, the results of multinomial logistic regression showed each type differed significantly according to the determinants of personality factors as well as the outcome variables(i.e., wage, promotion, job satisfaction, job engagement, burnout, and turnover). Finally, the implications and limitations of this study were discussed based on the above findings.
Ⅰ. 서 론 1Ⅱ. 이론적 배경 51. 직무수행의 다차원성 5가. 과업수행 9나. 맥락수행 11다. 반생산적 업무행동(CWB) 14라. 적응수행 152. 직무수행의 선행변인 18가. 성격(HEXACO) 18나. 어두운 성격(Dark side) 223. 직무수행의 결과변인 25가. 급여와 승진 25나. 직무만족 25다. 이직의도 25라. 직무열의 26마. 직무소진 264. 사람 중심(Person-centered)접근 VS 변인 중심(Variable-centered) 접근 27가. 변인 중심(Variable-centered) 접근 27나. 사람 중심(Person-centered)접근 28Ⅲ. 연구방법 301. 측정도구 30가. 직무수행 30나. 성격 31다. 직무 효과성(결과) 변인 312. 자료수집 절차 및 연구 대상자 323. 연구1 분석방법 324. 연구2 분석방법 33Ⅳ. 연구결과 341. 과업수행의 요인구조 분석 342. 맥락수행의 요인구조 분석 35 3. CWB의 요인구조 분석 394. 적응수행의 요인구조 분석 405. 통합 직무수행의 요인구조 분석 436. 수행 차원들의 수렴 및 변별 타당도 분석 497. 직무수행의 하위 유형 탐색 598. 수행 유형별 선행변인 분석 639. 직무수행의 하위 유형별 결과변인 분석 66Ⅴ. 결 론 681. 직무수행 모형의 재정립 682. 직무수행 차원별 선행변인 확인 713. 직무수행 차원별 결과변인 확인 764. 직무수행 유형 구분 785. 직무수행의 유형의 결정요인 차이 확인 826. 직무수행의 유형별 결과변인 차이 확인 845. 제한점 86참고문헌 88영문초록 115