본 연구는 상담자들의 직무 스트레스 예방과 직무 환경을 개선하는데 목적이 있다. 개인-환경 적합성은 개인-조직 적합성과 개인-직무 적합성으로 구분하여 상담자의 직무 스트레스 관계에서 일의 의미, 직무환경에서의 역할갈등, 양적 과부하, 보수의 조절효과를 살펴보았다. 이를 위해 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 상담자의 개인-환경 적합성과 직무 스트레스 관계에서 일의 의미는 조절효과가 있는가? 둘째, 상담자의 개인-환경 적합성과 직무 스트레스 관계에서 직무환경(역할갈등, 양적 과부하, 보수)은 조절효과가 있는가? 본 연구는 전일제로 근무하고 있는 청소년상담센터 상담사, Wee센터, 클래스 상담사, 대학상담사 400명을 대상으로 설문을 실시하였다. 상담자의 개인-조직 적합성, 개인-직무 적합성과 직무 스트레스의 관계를 일의 의미와 직무환경의 조절효과를 살펴보고자 SPSS 25.0과 PROCESS Macro v3.3을 사용하여 자료 분석을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 상담자들이 개인-조직 적합성과 개인-직무 적합성이 낮아서 직무 스트레스를 받고 있을 때, 자신이 하는 일의 의미를 인식하고 있다고 해도 직무 스트레스 수준이 낮아지지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 상담자의 개인-직무 적합성과 직무 스트레스의 관계에서 직무환경의 하위요인 중 역할갈등과 양적과부하가 조절효과를 보였다. 역할갈등은 저, 중, 고 수준에 따라서 직무 스트레스가 다르게 나타났다. 역할갈등이 낮은 수준일 때는 개인-직무 적합성이 높을수록 직무 스트레스가 낮아지는 것으로 나타났으나, 역할갈등이 높은 수준일 때는 개인-직무 적합성이 높을수록 직무 스트레스도 오히려 더 높아지는 것으로 나타났다. 또한 상담자들은 개인-직무 적합성이 높더라도 양적 과부하 수준이 높을 때는 직무 스트레스를 여전히 받고 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 상담자의 개인-조직 적합성, 개인-직무 적합성과 직무 스트레스의 관계에서 일의 의미, 직무 환경(역할갈등, 양적 과부하, 보수)의 조절효과를 살펴보았다는 점에서 학문적 의의가 있다. 둘째, 상담자들은 개인-직무 적합성이 높을지라도 상담 이외에 여러 역할들이 주어지면서 역할 갈등을 겪게 되면 직무 스트레스가 더 높아지는 것으로 나타나 상담자들의 직무 역할에 대한 업무분장을 개선하는데 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다. 셋째, 상담자는 일의 의미가 높더라도 직무 스트레스 또한 높은 것으로 나타나 이 둘을 각각 별개로 보아 직무 스트레스를 관리해야 하는 점을 발견했다는 점에서 임상적 의의가 있다. 넷째, 상담자들의 직무환경에서 역할갈등과 양적과부하를 낮추게 되면 직무 스트레스가 낮아질 수 있다는 것을 보여주었다. 이는 상담자들의 직무환경 개선과 직무 스트레스 예방에 도움이 되는 교육 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대된다. 본 연구는 청소년 상담센터, Wee센터, 클래스, 대학상담센터 상담자를 대상으로 표집 하였기 때문에 본 연구 결과를 모든 기관의 상담자로 일반화하는데 한계가 있다. 추후 연구에서는 좀 더 다양한 기관의 상담자를 표집 하여 일반화 가능성을 높일 필요가 있을 것이다. 또한 일반 직장인을 대상으로 만든 개인-환경 적합성 척도를 사용했기 때문에 후속 연구에서는 상담자들에게 맞는 개인-환경 적합성의 도구를 개발하여 살펴볼 필요가 있을 것이다.
This study was intended to contribute to preventing counselors‘ job stress and improving their work environment. It divided person-environmental fit into person-organizational fit and person-job fit, and attempted to investigate the moderating effect of the meaning of work, role conflict in the job environment, quantitative overload and remuneration in a relationship between counselor''s job stress and job environment. For this purpose, the following study questions were set: First, does the meaning of work have the moderating effect in the relationship between counselors‘ person-environmental fit and job stress? Second, does the job environment (role conflict, quantitative overload, remuneration) have the moderating effect in the relationship between counselors‘ person-environmental fit and job stress? For the purpose of this study, the questionnaire research was conducted for 400 counselors composed of youth counseling center counselors, Wee Center counselors, Class Counselors and college counselors, who worked full-time. Data analysis was conducted using SPSS 25.0 and PROCESS Macro v3.3 to investigate the moderating effect of the meaning of work and the job environment in the relationship between counselors'' person-organizational fit, person-job fit and job stress. The results of this study are as follows: First, it was found that when counselors were undergoing job stress due to low person-organizational fit and person-job fit, the level of job stress did not decrease even if they recognized the meaning of their work. Second, role conflict and quantitative overload among the sub-factors of the job environment showed the moderating effect in the relationship between counselors’ person-job fit and job stress. Counselors showed the different level of job stress in accordance with the low, middle, and high levels of role conflict. It was found that counselors had the low level of job stress when they had the low level of role conflict and when they had high person-job fit. But it was found that they rather had the higher level of job stress when they had the high level of role conflict and when they had high person-job fit. In addition, counselors were still under job stress when they had the high quantitative overload level even if they had high person-job fit. The implications of this study are as follows: First, this study has its academic significance in that it investigated a moderating effect of the meaning of work and the job environment(role conflict, quantitative overload, and remuneration) in the relationship between counselors’ person-organizational fit, person-job fit and job stress. Second, it was found that counselors had a higher level of job stress if they underwent the role conflict as they were given several roles other than counseling even though they had high person-job fit, which can be used as the basic material for improving job assignment for their job role. Third, it was found that counselors also had the high level of job stress even if they had the high meaning of work. Therefore this study has its clinical significance in that it found that they should manage their job stress by looking at them separately. Fourth, it was found that counselors could reduce job stress by lowering their role conflict and quantitative overload in their job environment. This is expected to be used as an educational material to help counselors improve their work environment and prevent job stress. Since counselors from youth counseling centers, Wee centers, class counselors, and college counseling centers were sampled for the purpose of this study, there is a limit to generalizing its results to counselors from all institutions. Further research will need to select counselors from more diverse institutions to increase their generalization potential. Furthermore, since the scale of person-environmental fit were used for general office workers, subsequent studies are required to develop and explore tools for person-environmental fit well-suited for consultants.