본 연구의 목적은 평생교육강사의 퍼실리테이션 역량 구성요소를 파악하여, 퍼실리테이션 역량 강화 비대면 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하는데 있다. 평생학습을 지향하는 평생교육 분야에서는 학습자들이 자발적으로 학습할 수 있도록 환경을 조성하고 동기를 부여하며 다양한 방법으로 학습을 촉진하는 퍼실리테이션 역량이 중요한 요인으로 다루어지고 있고, 평생교육의 질을 좌우하는 평생교육강사의 퍼실리테이터로서의 역할이 주목받고 있다. 프로그램 개발을 위하여 퍼실리테이션 이론에 관한 문헌조사를 통해 퍼실리테이션 역량의 개념과 구성요소를 도출하였고 이를 기반으로 평생교육 현장에서 강사가 퍼실리테이션 역량을 실천하기 위해 필요한 주제와 목표를 구성하였다. 주제와 목표의 타당도를 검증하기 위해 전문가 협의회를 구성하여 2차례에 걸쳐 델파이 검사를 실시, 최종 퍼실리테이션 역량 강화 프로그램을 개발하였다. 프로그램의 효과성을 검증하기 위하여 두 집단을 구성하여 동일한 활동을 8회기와 6회기로 구성하여 프로그램을 실시하였다. 이를 위해 평생교육강사 32명을 연구대상으로 선정하였고 평생교육강사 퍼실리테이션 역량 척도와 회의 퍼실리테이션 역량 척도, 교수효능감 척도를 활용하여 사전 사후 설문을 실시하였다. 연구결과 첫째, 평생교육강사 퍼실리테이션 역량 강화 비대면 프로그램은 효과적 커뮤니케이션, 학습활동 촉진, 창의적 사고 촉진 3개의 영역과 영역에 따른 8개의 주제, 주제에 따른 16개의 수행목표로 구성되었다. 효과적 커뮤니케이션 영역에 해당하는 2개의 주제는 관계형성 및 학습자 특성 이해, 질문과 경청, 피드백하기였고, 학습활동 촉진 영역의 3개의 주제는 학습참여와 소통하는 분위기 조성하기, 토론 기법을 활용하여 학습 촉진하기, 시간 관리와 효과적 정리 및 요약하기로 구성되었다. 창의적 사고 촉진 영역의 3개 주제는 창의적인 문제 발견과 아이디어 도출하기, 아이디어 통합과 합리적 의사결정 방법 익히기, 창의적 문제해결 및 평가하기였다. 둘째, 퍼실리테이션 역량 강화 비대면 프로그램은 평생교육강사의 퍼실리테이션 역량 향상에 8회기와 6회기 두 집단 모두에서 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다. 그러나 회의 퍼실리테이션 역량에 대한 결과는 두 집단의 결과가 다르게 나타났다. 8회기 프로그램 집단에서는 회의 퍼실리테이션 역량이 통계적으로 유의미하게 향상되었으나 6회기 프로그램 집단에서는 통계적으로 유의미하지는 않았다. 이러한 결과는 두 집단 간의 회기 구성의 차이에서 기인한 것으로 보인다. 셋째, 퍼실리테이션 역량 강화 비대면 프로그램은 평생교육강사의 교수효능감 향상에 유의미한 효과가 있는 것으로 나타났다. 하위요인별 차이를 분석한 결과, 8회기 프로그램 집단에서는 내용전문성, 개발전문성, 학습촉진, 클래스운영, 인간관계 및 의사소통, 성취기대 모두 통계적으로 유의미하게 향상되었으나 6회기 구성집단의 경우 성취기대의 향상은 통계적으로 유의미하지 않았다. 이는 교수효능감 중에서도 성취기대의 변화는 회기의 횟수가 영향을 미칠 수 있음을 시사한다. 본 연구는 퍼실리테이션을 활용한 교수방법을 구체적 제시하여 비대면 상황에 적용할 수 있는 평생교육강사 퍼실리테이션 역량 강화 비대면 프로그램을 개발하였다는데 의의가 있다. 이 연구를 통해 개발된 프로그램은 평생교육강사가 퍼실리테이터로서의 역량을 갖춘 전문강사로 성장하도록 돕고, 평생교육기관에서 강사 양성과정과 역량 강화를 위한 프로그램으로 활용될 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to identify the components of facilitation competency of lifelong education instructors, develop facilitation competency enhancing contactless programs and verify their effectiveness. In the field of lifelong education, which aims for lifelong learning, the facilitation competency to create an environment, motivate, and promote learning in various ways for learners to study spontaneously is an important factor, and the role of lifelong education instructors as facilitator, which determines the quality of lifelong education, is drawing attention. For the development of the program, the concepts and components of the facilitation competencies were derived through a literature survey on facilitation theory, and based on this, the subjects and objectives needed for instructors to practice facilitation capability in the field of lifelong education were constructed. In order to verify the validity of the topics and objectives, an expert council was formed to conduct Delphi survey twice to develop a final facilitation capacity enhancing program. In order to verify the effectiveness of the program, two groups were organized to conduct the same activities in eight-session and six-session. To this end, 32 lifelong education instructors were selected as subjects of research, and a pre-to-post survey was conducted using the facilitation capability scale of lifelong education instructors, the facilitation capacity scale of meetings, and the scale of efficacy in teaching. Research results show that, first, the facilitation competency enhancing program of the lifelong education instructor consists of 3 areas: effective communication, facilitation of learning activities, and promotion of creative thinking and 8 areas by area, 16 objectives by topic. Two topics corresponding to the effective communication area were relationship formation and understanding learner characteristics, questions and listening and feedback, and three topics in the learning activity promotion area consisted of creating an atmosphere of participation and communication in learning, facilitating learning using discussion techniques, time management, effective organization and summarization. Three topics in the creative thinking facilitation area were creative problem discovery and idea elicitation, idea integration and learning rational decision-making methods, and creative problem solving and evaluation. Second, contactless facilitation competency enhancing program has been shown to have significant effects in both the eight and six-session on improving the facilitation competency of lifelong education instructors. However, the results for the conference facilitation capability showed that the results for the two groups were different. In the group of the eight-session of the program, the competency of the meeting percussion was significantly improved statistically, but not in the group of the six-session program. These results appear to be due to differences in the composition of the session between the two groups. Third, contactless facilitation competency enhancing program was found to have a significant effect on improving efficacy in teaching of lifelong education instructors. As a result of analyzing the differences by sub-factors, expertise of content, expertise of development, learning promotion, class operation, personal relations and communication, and expectations of achievement all improved statistically significantly in the six-session program group. This suggests that changes in expectations of achievement among teaching efficacy belief can be affected by the number of sessions. This study is meaningful in that it developed a contactless facilitation competency enhancing program of lifelong education instructors that can be applied to contactless situations by specifically presenting teaching methods using facilitation. The program developed through this study is expected to help lifelong education instructors grow into professional instructors with capabilities as facilitators, and to be used as a program to train instructors and strengthen their capabilities in lifelong education institutions.
제1장 서론 1제1절 연구의 필요성 및 목적 1제2절 연구문제 6제3절 용어의 정의 6제2장 이론적 배경 8제1절 평생교육강사의 역할 및 역량 강화 프로그램 81. 평생교육강사의 역할 82. 평생교육강사 역량 강화 프로그램 11제2절 퍼실리테이션 역량 141. 퍼실리테이션 역량의 개념 및 구성요소 142. 퍼실리테이션 역량 교육과 학습자중심 교육 223. 퍼실리테이션 활용 교수방법 및 스마트 도구 27제3절 퍼실리테이션 역량과 교수효능감의 관계 33제3장 퍼실리테이션 역량 강화 비대면 프로그램 개발 35제1절 프로그램 개발 과정 35제2절 연구대상 37제3절 연구결과 381. 선행연구 분석으로 도출한 퍼실리테이션 역량 구성요소 382. 1차 델파이 검사 결과 423. 2차 델파이 검사 결과 474. 최종 퍼실리테이션 역량 강화 프로그램 49제4장 퍼실리테이션 역량 강화 프로그램의 효과성 검증 55제1절 연구가설 55제2절 연구방법 561. 연구대상 562. 측정도구 593. 연구절차 614. 자료분석 63제3절 연구결과 641. 프로그램 처치충실도 평가 결과 642. 퍼실리테이션 역량 강화 프로그램이 퍼실리테이션 역량에 미치는 효과 683. 퍼실리테이션 역량 강화 프로그램이 교수효능감에 미치는 효과 71제5장 논의 및 결론 74제1절 논의 74제2절 결론 82참고문헌 85부록 96