중국의 급속한 경제성장과 국민의 생활수준 향상은 중국 향수시장의 발전 기회를 창출하였다. 하지만 세계 각국의 향수 업체들이 중국 시장에 뛰어들 면서 중국 본토 향수 시장의 경쟁이 격화되고 있다. 이 경쟁에서 중국 자국 브랜드 향수는 확실히 열세를 보일 수밖에 없다. 또한 소비자의 심미적 요 구 변화에 따라 포장 디자인에 대한 관심이 점차 높아지고 있으며, 독특하 고 특징 있는 포장은 소비자의 관심을 불러일으키고 호기심과 구매 욕구를 자극하여 매출 증대를 불러일으킨다. 따라서 본 연구는 글로벌 향수 브랜드 와 중국 향수 브랜드 상위 10개 아이덴티티 요소의 비교에 관한 연구이다. 이러한 비교 연구를 통해 글로벌 향수 브랜드와 중국 향수 브랜드가 아이덴 티티 시각요소를 표현하는데 있어서 차이점과 문제점을 파악하고 중국 향 수 브랜드의 시각요소를 위한 해결책을 제시하였다. 이를 통해 중국의 향수 제품이 세계 시장으로 뻗어나갈 수 있도록 향후 향수 브랜드 아이덴티티 발전 연구를 위한 기초 자료로제공될 수 있기를 바란다. 연구 범위는 2019년 중국 브랜드 사이트(中?品牌?)(Chinapp.com) 향 수 순위를 기준으로 상위 10개 글로벌 향수 브랜드이며 상위 10개 중국 향 수 브랜드를 비교 연구 대상으로 선택했다. 또한 모든 향수 브랜드는 중국 타오바오사이트(中?淘??)에서 2020년 2월 29일까지 가장 인기가 높은 여성 향수 화장품 중 50ml를 중심으로 향수 브랜드 아이덴티티 요소를 비 교 분석하였다. 연구 방법은 먼저 글로벌 향수 브랜드와 중국 항수 브랜드 의 엽계 현황, 브랜드 아이덴티티에 관한 이론적 고찰하였다. 또한, 향수 브랜드 아이덴티티를 표현할 수 있는 시각요소를 비교 분석하였다. 마지막 으로 중국 현장 조사와 인터넷 설문조사를 통해 231명의 여성 소비자를 조 사하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 로고는 사람들로 하여금 한 브랜드를 인식하게 하는 시발점이며, 좋은 로고는 제한된 공간에서 브랜드의 특징을 정확하게 전달할 수 있을 뿐만 아니라 심지어 소비자들의 마음에도 깊은 인상을 남길 수 있다. 우수 한 브랜드 로고는 개성이 뚜렷하고 시각적 인상이 강렬해 식별이 용이하고 소비심리를 자극하며, 좋은 연상작용을 하게 만들어 시장 경쟁에서 두각을 나타나게 만든다. 둘째, 한 상품의 외관 이미지에서 컬러는 가장 고객의 마음을 움직이고 끌어들이는 요소이다. 예로부터 사람들은 컬러가 제품의 외관에 있어서 강 한 시각적 호소력과 표현력을 가지고 있기 때문에, 컬러가 사람의 마음을 움직이는 큰 효과가 있다는 것이라 인식해 왔다. 컬러에 따라 소비자의 심 리나 생각이 변화되고, 상품의 특징도 달라질 수 있다. 즉, 한 제품의 외관 은 어떤 색깔을 사용하고 어떤 색을 배치하느냐에 따라 달라지기 때문에 컬러 선택에 있어서 전체적 배치와의 관계에 신경을 쓸 수밖에 없다. 또 컬 러의 조화에 따라 다양한 취향적 특성을 만들어낼 수 있으며 상품의 다양 한 특색을 반영할 수 있다. 컬러에 대한 심도 있는 연구가 진행되면서 상품 컬러의 배합이 다양해졌기 때문에 적절한 색감 활용과 특수적이고 예술적 인 색채 조화는 외관 이미지에 있어 중요한 역할을 한다. 셋째, 제품의 레이아웃 디자인의 목적은 지면에 관련 정보를 보기 쉽게 효과적으로 배치하여 소비자에게 정보를 잘 전달하고, 소비자가 잘 이해하고 기억할 수 있도록 주의력과 집중력을 효과적으로 높이는 것에 있다. 레이아웃은 텍스트 내용과 분리될 수 없으며 텍스트의 주제는 독자의 관심과 이해를 높일 수 있는 요소가 반영되어야 한다. 주제는 분명하고 눈에 띄어 야 하며 디자인 아이디어를 가장 잘 구현한 것이어야 한다. 주제가 뚜렷하 고 일목요연해야 레이아웃 구성의 궁극적인 목표를 달성할 수 있다. 넷째, 제품의 형태 디자인은주로 제품의 척도, 모양, 비유관계를 통해 사용자에게 직관적인 인상을 준다. 예를 들어 대칭적인 형태는 장중해 보이고, 흐르는 곡선의 조형은 자유감이 강하고 리듬이 역동적이다. 형태 디자 인은 실용성과 심미성의 통일을 달성하고, 다양한 형태 매칭을 결합시켜 제 품의 형태적 특징을 함께 전달해야 한다. 다섯째, 제품 재질의 질감은 제품 외관을 통하여 소비자들에게 시각 및 촉각적 정보를 제공하고 적절한 재질의 재료를 통하여 제품과 소비자 간의 상호 작용을 증가시켜 줌으로 최종적으로 제품의 시각적인 효과를 나타내 는 요소이다. 제품 디자인의 정서적 특징은 사용자로 하여금 사용 욕구를 증가시킬 수 있는 요소이다. 제품의 재질과 스타일링의 완벽한 조합은 제품 사용자로 하여금 정서적으로 행복함을 느끼게 할 수 있다. 본 연구의 설문조사 대상 설정에서 외국인 소비자는 설문 대상으로 설정 하지 않았고 중국 여성 소비자로 제한하였기에 이는 데이터 수집에 있어 본 연구의 한계점이라 할 수 있다. 하지만 본 연구를 통해 앞으로 해외와 중국 국내 모두, 향수 발전과 브랜드 아이덴티티를 위한 새로운 아이디어가 제공될 수 있기를 바란다.
Rapid economic growth and improved standard of living have created opportunities for the perfume market in China. However, different perfume brands from all over the world are intensifying the competition in the Chinese market where local brands are apparently in an unfavorable position. Moreover, because of customers’ rising expectation about aesthetic appreciation, the packaging design becomes an element of an increasing interest. A special packaging design will attract consumers'' attention, arouse their curiosity, and induce the desire to buy as well, leading to increased sales. This essay compared the elements of the top 10 perfumes brands among international and Chinese brands, through which the differences and problems of visual factors in these brands have been observed and grasped, some resolutions concerning this issue are provided too. We hope that these solutions may be able to provide an access to the international market for Chinese perfume brands while offering profound materials for the development and research for the following brands. The research scope is subject to the perfume ranking of Chinese brand website (Chinapp.com) in 2019. The top 10 global perfume brands and the top 10 Chinese perfume products were selected as objects of this project. In addition, comparative studies based on the 50ml perfume among the most favorable female perfume before February 29,2020 on Taobao, China have also been carried out. Research methods include both the theoretical investigation on the current industry status of international perfume brands and Chinese perfume brands, and comparative analysis concerning the strength and shortcoming in visual factors in perfume brands. Finally, through China''s on-site survey and online questionnaire survey, 231 female customers were chosen as subjects of this survey. The results are as followed. First, a logo is a starting point that allows people to recognize a brand, and a good logo can not only accurately convey the characteristics of a brand in a limited space, but can even impress the minds of consumers. The excellent brand logo has a distinct personality and strong visual impression, which makes it easy to identify, stimulates consumer sentiment, and makes a good association, making it stand out in the market competition. Second, in the appearance image of a product, color is the most moving and attracting customer''s mind. Since ancient times, people have recognized that color has a great effect to move people''s minds because color has strong visual appeal and expressiveness in the appearance of products. Depending on the color, the consumer''s psychology or thoughts may change, and the characteristics of the product may also change. In other words, the appearance of a product depends on what color is used and what color is placed, so it is inevitable to pay attention to the relationship with the overall arrangement in color selection. In addition, various tastes can be created according to the harmony of colors, and various characteristics of products can be reflected. As in-depth research on color has led to diversification of product colors, the use of appropriate colors and special and artistic color harmony play an important role in the appearance image. Third, the purpose of the layout design of the product is to effectively distribute information to consumers by easily disposing related information on the ground, and to effectively increase attention and concentration so that consumers can understand and remember well. The layout cannot be separated from the content of the text, and the subject of the text should reflect elements that enhance readers'' interest and understanding. The topic should be clear and conspicuous and the best implementation of the design idea. The subject must be clear and clear so that the ultimate goal of layout composition can be achieved. Fourth, the shape design of the product mainly gives the user an intuitive impression through the scale, shape, and analogy of the product. For example, the symmetrical shape looks magnificent, and the flowing curves have a strong sense of freedom and dynamic rhythm. The shape design should achieve the unity of practicality and aesthetics, and combine various shape matching to convey the product''s morphological characteristics together. Fifth, the texture of the product material is an element that visually and visually affects the product by providing visual and tactile information to consumers through the product appearance and increasing the interaction between the product and the consumer through appropriate material materials. The emotional feature of product design is an element that can increase the user''s desire to use. The perfect combination of product material and styling can make a product user feel emotionally happy. As to the object setting of questionnaire in this paper, international consumers are not chosen, only limited to Chinese female consumers, therefore, data collection is the limitation of this article. It is hoped that through this paper, new ideas concerning development and brand identification of perfume can be achieved for both international and Chinese enterprises in the future.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 배경 및 목적 12. 연구의 범위 및 방법 23. 선행연구 고찰 6Ⅱ. 이론적 배경 141. 향수에 대한 업계 현황 141) 향수의 역사 및 발전 142) 중국시장에서 향수의 시장 현황 202. 브랜드 아이덴티티의 이해 251) 브랜드 아이덴티티의 개념 252) 브랜드 아이덴티티에 관한 패키지 디자인의 특성 및 중요성 283. 브랜드 아이덴티티의 시각요소 개념 311) 브랜드 아이덴티티의 시각요소 개념 312) 향수 브랜드 아이덴티티 요소의 이해 344. 글로벌과 중국의 향수 문화 배경 351) 글로벌의 향수 문화 배경 352) 중국의 향수 문화 배경 37Ⅲ. 향수 브랜드 시각요소의 비교분석 401. 시각요소 비교분석의 방법 및 사례 선정기준 402. 향수 브랜드 시각요소의 분석 411) 글로벌 향수 브랜드 시각요소의 분석 412) 중국 향수 브랜드 시각요소의 분석 603. 시각요소의 비교분석 결과 79Ⅳ. 향수 브랜드의 시각요소에 관한 설문조사 891. 조사의 목적 및 방법 892. 조사의 대상 893. 설문지의 구성 904. 조사결과 및 분석 91Ⅴ. 결론 및 제안 105참고문헌 110부록 115국문초록 125Abstract 128