이 연구는 기술교사의 문제해결 접근 수업 설계 시 자결적 주관성을 탐색하고, 수업 유형을 확인함으로써 교과의 특성과 연계한 문제해결 접근 수업을 이해하고, 수업 설계 시 활용할 수 있는 이론적 근거를 제공하는 것을 목적으로 Q 방법론을 적용하여 수업 설계 유형과 그 특성을 분석하였다. 기술교사의 문제해결 접근 수업 설계에 대한 자결적 주관성을 연구하기 위하여 첫 번째 단계로 문헌연구를 통해 개방형 질문지에 사용될 문항을 개발하고 개발한 문항은 전문가의 검토를 받아 수정?보완하여 최종적으로 7개의 문항을 선정하였다. 이후 문헌고찰 및 구글을 활용한 개방형 질문지를 통해 중고등학교 교사 33명으로부터 진술문을 수집하고, 이를 모두 Q 모집단(concourse)으로 선정하였다. 이후 문장의 적절성을 파악하여 모집단으로부터 구성된 진술문을 유사 및 중복 문장, 관련이 없는 문장 등을 제외한 11개의 유목으로 분류하고, 선정한 진술문을 긍정, 부정, 중립에 따라 구성하였다. 이후 예비 인터뷰를 통해 최종적으로 선정된 39개의 Q 진술문(Q-sample)으로 Q 분류 프로그램을 구성하였다. 두 번째 단계는 P 표본을 선정하는 과정으로 기술 2급 정교사 이상의 자격을 소지하고 기술 과목을 지도하고 있는 현직 교사로서, 학생을 대상으로 문제해결 접근 수업을 설계한 경험이 있는 기술교사라는 조건을 충족하는 대상자를 편의 표집으로 선정하여, 총 29명을 P 표본 대상자로 선정하였다. 세 번째 단계는 자료를 수집하는 단계로 Q 분류 과정으로, 강제 정상분포 방식을 통해 9점 척도상(-4 ~ +4)에 자유롭게 분류하도록 하고, 양극단에 진술문을 분류했을 시 또는 카드를 재배열했을 시 등의 이유에 대해 서술 및 면담을 진행하였다. 분류에 소요된 시간은 연구에 대한 안내에서 분류, 추가 면담까지 약 23~60분이 소요되었으며, 자료의 처리 및 분석은 QUANL 프로그램을 활용하였다. 이 연구에서 기술교사의 문제해결 접근 수업 설계 유형은 3개의 유형으로 분류되었으며, 각 유형별로 보면 제1유형의 경우 가장 많은 14명이 속해있었으며, 제2유형은 11명, 제3유형은 4명이 속해있었다. 연구에서 도출된 기술교사의 문제해결 접근 수업 설계 유형의 특성을 살펴보면 다음과 같다. 이 연구를 통해 나타난 기술교사의 문제해결 접근 수업 설계 유형에 대하여 주관적인 생각 및 태도를 분석한 결과, 기술교사들은 문제해결 접근 수업에 대하여 공통적으로 ‘기록과 공유의 상호작용을 통한 능동적 학습’이라고 생각하고 있었으며, 유형별 특성으로는 교육과정 중점 수업 설계형, 자기주도 중점 수업 설계형, 학교현장 중점 수업 설계형으로 수업 설계 유형이 나타났다. 제1유형인 교육과정 중점 수업 설계형은 기술 교과 교육과정의 연구를 바탕으로 성취 기준과 학습목표를 분석하고, 학습자에게 효과적인 피드백을 제공하기 위한 평가 계획과 평가 방법을 설정하여 학습자가 공감할 수 있는 실제적 문제를 선호한다. 제2유형인 자기주도 중점 수업 설계형은 학습자의 자발적 학습 참여를 독려하기 위해 학습자 스스로 문제를 인식하여 선정할 수 있도록 수업을 설계하며, 이 때 문제는 비구조화된 문제를 선호한다. 제3유형인 학교현장 중점 수업 설계형은 학교 현장에서의 수업 가능성 여부에 초점을 두고 문제를 설계하며 이 때 문제는 목적성이 있는 문제를 선호한다. 부가적으로 연구대상의 자격종별, 연령, 성별, 교육 경력, 최종 학위, 근무지역, 학교급 등 인구통계학적 정보를 수집하였으나, 이들 정보와 유형별 특성과는 무관한 것으로 나타났다. 이러한 기술교사의 문제해결 접근 수업 설계 유형은 교사의 주관성과 태도를 바탕으로 수업을 설계할 때 중요시 여기는 부분을 파악할 수 있으며, 기술 교과에서의 문제해결 접근 수업 설계를 할 때 이론적 근거가 될 수 있을 것이다.
In this study, it searched the operant subjectivity with regard to the problem-solving approach for the instructional design of technology teachers, understood the problem-solving class associated with the characteristics of the courses by verifying its type, and analyzed the instructional design types and the characteristics by applying Q methodology to provide a theoretical basis in the designing class. In order to study the operant subjectivity on the instructional design for the problem-solving approach by technology teachers, for the first step, the questions for open-ended questionnaire were developed through a literature research, and the seven questions were finally revised and supplemented by the experts'' reviewing. And then, the statements were collected from 33 middle and high school teachers through literature review and open-ended questionnaire using Google, and all of them were selected by Q concourses. After that, identifying the appropriateness of sentence, it classified the statement constructed by the population into 11 categories excluding resemblance, repetition, and irrelevant sentences, and composed the selected statements as positive, negative, and neutral. After that, the Q sorting program was composed of the 39 Q-samples finally selected through the preliminary interview. The second step was the selecting process of P-sample, and the subjects who met the condition of being technology teachers, as an incumbent technology teaching technology subjects with a qualification of technology level 2 or higher, with experience in designing a problem-solving approach class for students were selected as convenience samples, and a total of 29 were selected for P-sample subjects. The third step was the Q sorting process which is the step of collecting data, and it freely classified on a 9-point scale (-4 to +4) through the forced distribution method, and conducted statements and interviews on the reasons when statements were classified at both ends or when cards were rearranged. The time for sorting took about 23 to 60 minutes from guide on the study to sorting and further interviews, and the QUANL program was used for data processing and analysis. In this study, the instructional design types of technology teachers’ problem solving approach were classified into three types, and, according to each type, the most 14 teachers belonged in the first type, and 11 in the second, 4 in the third. The characteristics of the instructional design types of the technology teachers problem-solving approach derived from the study are as follows. As a result of analyzing subjective thinking and attitudes about the instructional design types of technology teachers'' problem solving approach, they commonly considered the problem-solving approach classes as ''active learning through the interaction of recording and sharing'', and the characteristics of each type showed the instructional design types as the curriculum-oriented, the self-directed-oriented instructional design type, and the school field-oriented instructional design type. The curriculum-oriented instructional design type, the first type, analyzes achievement standards and learning objectives based on the research of technology curriculum, and it prefers the practical problems that learners can sympathize with by setting evaluation plans and methods to provide effective feedback to learners. The self-directed oriented instructional design type, the second type, is designed so that learners can recognize and select problems by themselves to encourage them to participate in learning voluntarily, and in this case, it prefers unstructured problems. The school field-oriented instructional design type, the third type, focuses on the possibility of instruction at the school field, and designs the problems, in this case, it prefers purposeful problems. Additionally, it collected demographic information such as qualification type, age, gender, educational experience, final degree, work area, and school level of the study subjects were collected, but it showed that these information and characteristics of each type were irrelevant. These instructional design types of technology teachers’ problem solving approach can identify the parts that are considered important when designing instruction based on the teachers'' subjectivity and attitudes, it can be a theoretical basis when designing a problem solving approach class in a technology subject.
Ⅰ. 서론 11. 연구의 필요성 12. 연구목적 및 연구문제 43. 용어의 정의 44. 연구의 범위와 제한 5Ⅱ. 이론적 배경 61. 교사의 경험과 수업 설계 62. 문제해결 접근 수업 83. 기술교사의 문제해결 접근 수업 설계 29Ⅲ. 연구의 방법 441. 연구의 설계 442. Q 표본 준비 483. P 표본 선정 564. 자료의 수집 595. 자료 처리 및 분석 616. 연구 윤리성 및 진실성 확보 62Ⅳ. 연구 결과 631. Q 유형의 형성 632. 유형별 공통 일치 항목 683. 유형별 특성 714. 논의 120Ⅴ. 요약, 결론 및 제언 1251. 요약 1252. 결론 1263. 제언 128참 고 문 헌 129ABSTRACT 140[부록 1] Q 모집단 모집을 위한 개방형 질문지 개발 143[부록 2] 개방형 질문지 문항 150[부록 3] 개방형 질문지를 사용해 추출한 진술문 151[부록 4] Q 분류 지시문 161[부록 5] 면담 대상자의 문제해결 접근 수업 설계 사례 162[부록 6] 연구대상자용 설명문 및 동의서 166[부록 7] 요인별 평균값 간의 차이 171