본 연구는 고등학생을 대상으로 국악과 타 교과를 융합하여 교육하기 위한 수업지도방안을 구안한 논문이다. 2015 개정 교육과정에서 강조하고 있는 음악교육학적 특징은 다음과 같다. 먼저 타 예술영역, 타 교과와의 연계를 강조하고 있다. 또한, 음악을 통한 ‘음악적 역량’ 강화를 강조하고 있다. 이에 연구자는 학생들로 하여금 교과와 교과 간의 소통을 통해 지식의 융합을 경험할 수 있는 수업을 구상하기로 하였다. 이러한 융합교육을 위해 음악 교과에서는 국악분야를 선택하여 타 교과인 한국사와 문학과의 연계를 도모하였다. 따라서, 본 연구의 목적은 한국사, 문학, 음악 교과의 융합수업을 모형으로 10차시의 학습지도안을 구안하여 작성하는 데 있다. 또한, 중등학교 현장에서 수업하는 교사들의 수업구성 및 자료에 도움을 주고, 더불어 2015 개정 교육과정의 특징인 타 교과와의 연계, 학생들의 음악적 역량 강화에 도움을 줄 수 있는 기초자료로서 그 필요성을 두고 있다. 연구내용 및 방법의 내용은 다음과 같다. 첫째, 융합교육의 개념과 특징, 융합 교육과정의 유형과 방법에 대해 분석하였고 국내에서는 김재복 ‘간학문형 모형’과 국외에서는 Forgaty의 ‘융합형 모형’을 참조하여 총 10차시의 수업지도안을 제작하였다. 둘째, 융합수업 교과는 음악, 한국사, 문학으로 선정하여 2015 개정 교육과정 내 각 교과의 목표를 확인하고 총 10차시의 수업지도안의 성취기준에 적합한 성취기준을 선정하였고, 음악 교과의 여섯 가지 핵심 역량을 살펴보았다. 셋째, 융합수업 지도안 개발을 위한 역사적 고찰을 실시하였다. 고려시대의 정치, 사회적 배경과 음악문화 및 고려가요에 대해 살펴보았다. 마지막으로 총 10차시의 수업지도안을 구안 및 구성하여 제작하였다. 이에 각 차시에서 제시하고자 하는 수업목표에 따른 교육적 효과에 대한 본 연구자의 기대치를 중심으로 작성한 결론은 다음과 같다. 첫째, 고려시대 문화에 대한 이해의 폭을 넓히고, 사상과 종교적 문화, 의식 속에 자리한 음악적 요소의 역할에 대해 선명하게 이해할 수 있으리라 기대한다. 둘째, 음악적 감수성을 담은 노래를 창작하고 연주 학습 활동을 통해 정보처리 역량과 표현능력을 향상시킬 수 있을 것이다. 셋째, 고려시대의 대표적인 서정 갈래인 고려 가요의 형식적인 특징을 인지하고, 문학작품은 창작된 시대적 배경을 반영한다는 사실을 깨달을 수 있을 것이다. 넷째, 인성교육 함양의 측면에서 자신이 창작한 노래를 수업을 통해 발표함으로써 자기효능감을 기르고, 타인의 이야기를 수용하는 이해능력을 키울 수 있을 것이다. 본 연구를 통해 고등학교 학생들이 교과 내 편성되어 있는 과목들의 연계성에 대해서 이해해 보고 각각의 학문의 학습내용이 서로 유기적으로 연결되어 있음을 인지하며 흥미와 호기심을 바탕으로 학습내용을 쉽게 이해할 수 있기를 바란다.
This study researched a teaching method to integrate Korean Traditional music with the other subjects focusing on high school students. Characteristics of music education that the 2015 Revised Education Curriculum emphasizes are as follows. First of all, it underlines connections with the other art fields and subjects. In addition, it highlights reinforcement of ‘musical competency’ through music. So, this study was planning to compose a class that could help students experience convergence of knowledge through communications between each subject. For the convergence class, this study designed music class with Korean Traditional music by connecting Korean history and literature classes. Therefore, this study has a purpose to devise and design a lesson plan including ten instruction sections based on the convergence class with Korean history, literature, and music classes. Also, it would be basic data that help teachers construct their classes and collect instruction information, and furthermore it is necessary data to suggest basic data for convergence of different classes and fortifying musical competency of students. Research contents and methods are as follows. First, this study analyzed the notion and characteristics of convergence education and its types and methods. By referencing the ‘Interdisciplinarity Model’ of Kim Jae-Bok and ‘Integrated Curriculum’ of Forgaty, it produced a lesson plan with ten instruction sections. Second, this study selected the convergence classes with music, Korean history, and literature, and then it identified objectives of each subject that the 2015 Revised Education Curriculum set. This study prepared appropriate achievement standards of the lesson plan with ten instruction sections, and it researched major competencies of the music subject. Third, this study conducted historical consideration in order to develop the lesson plan for convergence class. It covered the political and social background of Goryeo Dynasty and then musical culture and Goryeogayo, which is Korean traditional music in Goryeo Dynasty. Finally, this study devised and produced the lesson plan including ten instruction sections. Depending on expectations on the educational effects according to the teaching objectives each section suggests, this study suggests results as follows. First, this study expects that the lesson plan could expand understanding on culture of Goryeo Dynasty and make more clear understanding on musical roles in the idea, religious culture, and rituals. Second, this study expects that the lesson plan could improve information processing capacity and expression capability by a song with musical sensibility and practicing performance activity. Third, this study expects that the lesson plan could help realize formal features of Goryeogayo which is a representative lyrical culture of Goryeo Dynasty and a fact that literary works reflect their historical background, in which they were created. Fourth, in an aspect of cultivating personality education, this study expects that the lesson plan could improve self-efficacy and comprehension ability to accept stories of other people, by presenting songs that students create by themselves in the class. Through this research, it expects that highschool students could understand the connection between subjects in their curriculum, recognize contents of each subject are connected organically, and then easily figure out learning contents with interest and curiosity.