2019년부터 시작된 코로나19라는 사태에 전반적 패션 시장의 매출은 감소함에도 불구하고 명품 시장은 일시 정체기를 거쳐 2021년부터 지속적으로 성장하고 있다. 이에 따라 명품 후기를 온라인으로 올리는 명품 후기 콘텐츠도 늘고 있다. 본 연구는 명품 후기 콘텐츠에 달린 소비자 리뷰를 텍스트 마이닝을 이용하여 분석하였다. 본 연구는 유튜브에서 ‘명품 언박싱’이라는 키워드를 조회 순으로 검색하여 노출되는 명품 후기 콘텐츠가 시작되었다고 보는 2016년 1월부터 2021년 4월까지 올라온 영상 중 상위 40개의 영상에 달린 총 23,725개의 댓글을 분석하였다. 자료 분석은 파이썬(Phython)을 이용하여 키위드 빈도분석, 연결정도 중심성 분석, 매개 중심성 분석, 네트워크 시각화를 실시하고 텍스톰을 이용하여 텍스트 감성분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 명품 후기 콘텐츠에 대한 소비자 반응을 제품, 유튜버 그리고 콘텐츠로 나누어 빈도분석 하였다. 그 결과 제품 측면에서 소비자들은 패션 유튜브를 통해 명품에 대한 관심과 정보를 습득하고 있었다. 또한 소비자들은 유튜브 콘텐츠 속 명품뿐만 아니라 해당 유튜버의 외적인 요소에 대한 관심이 매우 높은 것으로 나타났다. 소비자들은 댓글을 통해 유튜버와 상호작용을 하였는데 이는 소비자들은 유튜브 콘텐츠를 통하여 명품에 대한 대리만족을 하고 있어 일부 소비자들은 유튜브 콘텐츠를 정보의 원천 보다는 단순 재미로 시청하고 있음을 보여주었다. 둘째, 명품 후기 콘텐츠에 대한 네트워크 분석 결과, <예쁘다>, <처음>, <관심>이 가장 높은 중심 키워드로 나타났다. 셋째, 명품 후기 콘텐츠에 대한 소비자 반응의 감성분석 결과, 소비자들은 대부분 명품 후기 콘텐츠에 긍정적인 감정을 가지고 있었다. 즉, 이는 소비자들이 기본적으로 호감을 많이 가지고 있음을 보여주고 또한 소비자들은 패션 유튜버의 명품 후기 콘텐츠를 명품의 주요 정보원천으로 생각고 있어 소비자들이 이들을 주요한 준거집단으로 인식하고 있음을 시사한다. 한편 부정적 반응도 있었는데, 패션 명품 콘텐츠를 유튜버가 과시하는 모습으로 인식하여 불편한 감정을 가지며, 자신과 비슷한 나이 또래임에도 불구하고 상대적 박탈감을 느끼기도 함을 시사한다. 이상의 결과를 바탕으로 한 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 텍스트 마이닝을 통하여 명품 소비 관련 연구들을 소비자 리뷰를 통한 소비자 인식을 실증적으로 분석하여 패션 명품 소비 분야 연구를 확장하였다는 점에 의의가 있다. 둘째, 콘텐츠가 구매의사결정 과정 중 정보탐색의 도구로 사용되며, 콘텐츠에 대한 감정이 구매에 유의한 영향을 끼치는 점을 확인한 것에 의의가 있다. 마지막으로, 본 연구의 결과가 명품 브랜드의 마케팅 전략 수립이나 유튜버의 콘텐츠 기획을 위한 기초 자료로 쓰일 수 있다는 점에서 실무적 의의가 있다.
Despite declining sales in the fashion market due to the COVID-19 pandemic, it is a trend that the luxury product market has been growing. Simultaneously, activities that produce review contents concerning luxury products, which upload reviews of luxury products through online media, are gradually expanding. Accordingly, the purpose of this study is to analyze the comments, which are consumer reviews, on luxury product review contents using text mining. In this study, a total of 23,725 comments on the top 40 videos uploaded from January 2016 to April 2021, which are exposed by searching for the keyword ‘luxury product unboxing’ on YouTube in order of views, were used for analysis. For data analysis, keyword frequency analysis, connectivity centrality analysis, betweenness centrality analysis, network visualization, and text sentiment analysis were performed using Python and Textom. The results of the study are as below: First, as a result of analyzing the frequency of consumer reactions to review contents regarding luxury products, it was analyzed by product, YouTubers and contents as follows. For Product, consumer show interest about product and get information from contents. Also we can find that attention, interest, search processes from AISAS model are shown in comments. For YouTubers, consumers were concentrating on YouTubers than luxury products especially they have interests about their appearance. And consumers are interaction with YouTubers at comments. For contents, consumer feel vicarious satisfaction and some consumers watch contents for fun not for getting information. Second, according to the result of network analysis concerning consumer reactions to luxury product reviews, the connection structure of consumer response was shown as follows. “pretty”, “first”, “interest” are main keyword, consumers influenced by visual part of contents and they become to have interest about YouTuber’s fashion, luxury brand and product design. Third, in consequence of the Sentiment analysis of consumer reactions to review contents regarding luxury products, consumer responses were divided into positive/negative. As a positive reaction, people regard contents as source of information and if consumer have same product with YouTubers, they think YouTubers as reference group. As a negative reaction, it was found that after watching the contents, they felt a sense of emptiness by comparing their own economic situation with that of the YouTubers.
제1장 서론 1제2장 이론적 배경 31. 패션 명품 소비 31.1 패션 명품 시장 현황 31.2 패션 명품 소비 심리 요인 71.3 패션 명품 소비 심리 관련 선행연구 82. 패션 유튜브 후기 콘텐츠 122.1. 패션 유튜브 현황 122.2. 패션 유튜브 후기 콘텐츠 유형 142.3. 패션 후기 콘텐츠 관련 선행연구 173. 텍스트 마이닝 분석 203.1 텍스트 마이닝 개념 및 특성 203.2 텍스트 마이닝 분석 절차 213.3 텍스트마이닝 관련 선행연구 26제 3장 연구방법 311. 연구문제 312. 용어정의 313. 자료 수집 및 분석 333.1 분석 대상 선정 333.2 분석 절차 34제 4장 연구결과 및 분석 391. 텍스트 빈도분석 결과 391.1 데이터 수집 결과 391.2 키워드 빈도분석 412. 텍스트 네트워크 분석 결과 502.1 네트워크 중심성 분석 502.2 텍스트 네트워크 시각화 543. 텍스트 감성분석 결과 573.1 긍정과 부정 감성 분석 583.2 세부 감성 키워드 분석 59제 5장 결론 및 제언 68참고문헌 71부록 81ABSTRACT 89