본 연구의 목적은 초급 수준의 중국인 한국어 학습자를 중심으로 한국어 말하기 교육 현장에서 학습자 성향에 따라 외향성 반, 내향성 반, 외향-내향성 통합 반, 총 3반을 나누어 말하기 수업을 진행한 뒤 각 반의 말하기 성취도에 따른 차이와 효과를 비교 연구하는 데에 있다. 본 연구는 정교하게 짜여 있으면서도 이해하고 해석하기 쉽고 교육 분야에서 가장 널리 쓰인 성격 유형 검사 도구 MBTI를 활용하여 학습자 성격 유형을 측정하였다. 그리고 이를 바탕으로 학습자를 성향에 따라 ‘외향성 반’, ‘내향성 반’, ‘외향·내향 통합 반’ 나누어서 수업을 진행하였다. 말하기 수업 과정의 연습과 활동 단계에서는 학습자 성향에 따라 맞춤 교육을 실행하였다. 1970년대 중반 이후부터 학습자 중심 교육 ‘개인화 학습’이라는 용어가 등장하면서 학습자 개인을 중시하는 추세이다. 학습자 성향에 따라 선호하는 수업 방식이 다르므로 본 고에서 성향이 다른 학습자에게 각각 다른 활동을 진행하여 맞춤 수업을 했다는 점에서 의미가 있다. 성향별로 분반하여 말하기 수업이 끝난 후, 수업 성취 효과를 알아보기 위해서 말하기 성취도 평가를 하였고 성취도 평가 결과를 바탕으로 검증을 진행하였다. 검증 결과는 외향성 학습자는 ‘통합수업’과 ‘분반 수업’에서 모두 성취도가 높았고 내향성 학습자는 ‘분반 수업’에서는 높은 성적을 거두었지만 외향성과 같은 반에서 ‘통합수업’을 하면 말하기 성취도에 영향을 주며 말하기 성취도가 떨어진다는 결과가 나타났다. 따라서 한국어 말하기 수업에서 학습자 성향에 따라 말하기 수업을 진행하면 학습자 성취도가 더 높다는 것을 알 수 있다. 본 연구의 구성을 살펴보면 제Ⅰ장에서는 연구의 목적을 바탕으로 선행 연구를 살펴보았다. 선행 연구들은 학습자 성향과 성취도의 상관관계 연구, 학습자 성향별 교육 연구 그리고 한국어 말하기 성향 연구에 대해서 살펴보았다.
제Ⅱ장에서는 이론적 배경으로 학습자 성향 유형에 대해서 알아보았고 본 연구에서 연구하고자 하는 외향성 내행성의 특징에 대해서 살펴보았다. 그리고 외향성·내향성이 외국어 학습과의 상관관계와 외향성·내향성과 말하기 능력과의 상관관계에 대해서 밝혔다. 제 Ⅲ정에서는 연구 방법에 대해서 구체적으로 제시하였다. 먼저 MBTI를 활용하여 학습자 성격 유형을 측정하였고 측정 결과에 따라 분반하였다. 그리고 말하기 성취도를 측정하기 위해서 말하기 성취도 평가 실례와 실제 수업을 바탕으로 말하기 성취도 평가 내용과 평가 방법, 채점 기준을 설정하였다. 제 Ⅳ장에서는 P-P-P 수업 모형과 의사소통 교수법으로 성향별 말하기 수업을 실시하였다. 말하기 수업에서 도입, 제시, 연습, 활용 단계에서 학습자 성향에 따라 다르게 진행하였다. 수업이 끝나고 말하기 성취도 평가를 진행하여 성향별 분반 말하기 수업이 말하기 성취도에 어떤 효과와 차이가 있는지 검증하였다.
The purpose of this study was to study the differences and effects of speaking achievement in each class by dividing a total of three classes according to learner''s tendency in the field of Korean speaking education. This study measured learner personality types using MBTI, the most widely used personality type test tool in the educational field, which is finely organized, easy to understand, and easy to interpret. Based on this, the class was conducted by dividing the learners into introversion classes, introversion classes, and extroversion and introversion integration classes according to their tendencies. In the practice and activity stages of the speaking class process, customized education was implemented according to the learner''s tendency. Since the mid-1970s, the term ''personalized learning'' has emerged as a learner-centered education, and individual learners have been emphasized. Since the preferred teaching method is different depending on the learner''s propensity, it is meaningful in that this paper conducted customized classes by conducting different activities to learners with different tendencies. After the speaking class by propensity, speaking achievement evaluation was conducted to find out the achievement effect of the class, and verification was conducted based on the results of the achievement high school evaluation. As a result of the verification, extroverted learners achieved high performance in both integrated and divided classes, and introverted learners performed high in divided classes, but if they were taught in the same class as extroverted, they affected speaking achievement and decreased speaking achievement. Therefore, it can be seen that the learner''s achievement is higher if the speaking class is conducted according to the learner''s tendency in the Korean speaking class. Looking at the composition of this study, Chapter I examined previous studies based on the purpose of the study. Previous studies have divided and examined the correlation between learner propensity and achievement, educational research by learner propensity, and research on Korean speaking propensity. Chapter II examines the type of personality based on the learner''s tendency to personality as a theoretical background, and examines the characteristics of extroversion endoplanets to be studied in this study. In addition, the correlation between extroversion and introversion with foreign language learning and the correlation between extroversion and introversion and speaking ability was revealed. In Chapter III, the research method was specifically presented. First, the learner''s personality type was measured using MBTI, and the classification was divided according to the measurement result. In addition, in order to measure speaking achievement, the content and evaluation method of speaking achievement evaluation are set based on the actual practice of speaking achievement evaluation and the actual class. In Chapter IV, speaking classes by propensity are implemented using the P-P-P class model and communication teaching method. In the introduction, presentation, practice, and utilization stages in the speaking class, it proceeds differently according to the learner''s tendency. After the class, the evaluation of speaking achievement is conducted, and the divided speaking class by propensity verifies the effect and difference in speaking achievement through the evaluation results of speaking achievement.
Ⅰ. 서론 11.1. 연구 목적 및 필요성 11.2. 선행 연구 31.2.1. 영어교육에서의 학습자 성향과 성취도의 상관성 31.2.2. 학습자 성향별 한국어 교육 41.2.3. 한국어 학습자 말하기 성향 연구 5Ⅱ. 이론적 배경 72.1. 성격 유형 72.2. 외향성과 내향성의 특징 92.3. 외향성내향성과 외국어 학습과의 관계 102.4. 외향성내향성과 말하기 능력과의 관계 12Ⅲ. 연구 방법 및 절차 143.1. 연구 대상 143.2. 학습 성향 측정 방법 15Ⅳ. 성향별 말하기 수업 수행 264.1. 성향별 말하기 교수 내용 선정 264.2. 성향별 말하기 수업 방법 284.3. 성향별 맞춤 말하기 수업 수행실험 294.4. 성향별 말하기 성취도 평가 394.5. 말하기 성취도 결과 43Ⅴ. 결론 46참고문헌 50국문초록 56ABSTRACT 58